• MoaElis

Osåldavgift på tradera?!

Jag fick en chock när jag fick min faktura från tradera... Det är på över 1600 kr. Den skulle egentligen ha varit på 250, då det är vad jag sålt för. Men tydligen måste jag även betala för de osålda nu? Det är ju långt över det jag sålt för så det här var minst sagt frustrerande. Jag tycker absolut det borde komma upp någon varning eller något, det kan ju bli hur dyrt som helst. Som man ju kan säga att det blev för mig.

Jag förstår inte heller hur det fungerar, räknas de sålda ihop med de osålda och hur ser man vilka annonser som räknas in? Det blir ju jättekrångligt eftersom att annonserna startas om hela tiden...

• Svar på tråden Osåldavgift på tradera?!
  • gudsfurste

du kan ju välja själv om den skall starta om autimatiskt? Det står ju även hur mkt de kommer kosta osv..

• MoaElis
    gudsfurste skrev 2014-06-05 21:39:01 följande:
    du kan ju välja själv om den skall starta om autimatiskt? Det står ju även hur mkt de kommer kosta osv..
    Jo jag vet, men det brukar inte kosta om man inte fått det sålt. Jag har haft hur många annonser som helst ute, jag vet ju att typ bara 2 av 100 brukar bli sålda.
  • hittpånåt

Men de första hundra är väl utan avgift? Dvs har du hundra ute på en månad och alla blir osälda kostar det inte något?

Har du 150 ute och 20 blir sålda får du betala för de 30 andra  också men 100 är utan avgift.

• MoaElis

Det har de aldrig gjort förut, för mig. Att behöva betala 1600 kr för osålda annonser känns lite överdrivet, det borde stå tydligt+att man borde få en varning då det är otroligt mycket pengar som kan försvinna på ett ögonblick.

• MoaElis
    hittpånåt skrev 2014-06-05 21:46:38 följande:
    Men de första hundra är väl utan avgift? Dvs har du hundra ute på en månad och alla blir osälda kostar det inte något?

Har du 150 ute och 20 blir sålda får du betala för de 30 andra  också men 100 är utan avgift.
    Jo jag listade ut det förut. Men jag hade många osålda pga att annonserna startades om.Och jag förstår inte då vet jag ska titta efter, är det "alla varor" som inte får vara över 100? eller är det "aktiva annonser"??
  • MoaElis
    Smygare skrev 2014-06-05 21:48:02 följande:
    Läs reglerna, där står allt klart och tydligt.
    Det tycker jag faktiskt inte+det är otroligt svårt att hålla reda på om man har många annonser ute, som dessutom startas om hela tiden.  Hur som helst, det är tillräckligt jobbigt så några besserwisser svar behöver jag inte.
  • WhiteOleander

Det står tydligt på traderas hemsida hur osåltavgiften funkar så du har faktiskt bara dig själv att skylla. Se till att du håller dig under 100 annonser så slipper du oroa dig för det.

• hittpånåt

Tycker inte det är helt klart och tydligt. Men som jag fattar det kan du ha 100 annonser ute under 1 månad, har du 200 annonser och de ligger ute 15 dagar var så blir det ingen avgift.

• MoaElis

Ja då är jag väl dum då för jag förstår faktiskt inte hur det fungerar, man borde kunna trycka på något och se vilka annonser som räknas in för just nu har jag tex 100 osålda, 10 aktiva och det står inte vilka som räknas med den fakturan jag fick. Oerhört krångligt om ni frågar mig...

• Jaded

100 annonser? vad säljer man då?

Läs f ö när du granskar annonsen. Det står ju vad den kostar. Vill du inte ha automatisk omstart så välj inte det..

Say anything
  • WhiteOleander
    MoaElis skrev 2014-06-05 22:03:44 följande:
    Ja då är jag väl dum då för jag förstår faktiskt inte hur det fungerar, man borde kunna trycka på något och se vilka annonser som räknas in för just nu har jag tex 100 osålda, 10 aktiva och det står inte vilka som räknas med den fakturan jag fick. Oerhört krångligt om ni frågar mig...

Kontakta Tradera och be dom förklara så kanske du förstår bättre. Eller så håller du dig till under 100 annonser per månad.
  • MoaElis
    Jaded skrev 2014-06-05 22:10:34 följande:
    100 annonser? smile3.gif vad säljer man då?
    Läs f ö när du granskar annonsen. Det står ju vad den kostar. Vill du inte ha automatisk omstart så välj inte det..
    Det är ju många som är samma annonser... Och ja, det står vad det kostar men jag trodde inte det skulle bli över 100, det var ett misstag som gjorde mig 1600 kr fattigare.
  • Radhuspinglan

Jag sålde där för flera, flera år sedan. Då tog tradera 10% (eller vad det nu var) på sålda objekt. Osålda vet jag inte då det knappast märktes då jag la ut allt för 1:-.

• Rasputin

Men alltså du måste haft något mellan 235 och 550 annonser ute den månaden för att komma upp i de summorna.

• MoaElis
    Rasputin skrev 2014-06-06 00:17:32 följande:
    Men alltså du måste haft något mellan 235 och 550 annonser ute den månaden för att komma upp i de summorna.

Nej. Det stämmer inte.
  • Rasputin
    MoaElis skrev 2014-06-06 07:55:44 följande:

Nej. Det stämmer inte.
    Då är det något du utelämnar. Du säger själv att din avgift hade blivit 250kr om det inte vore för avgiften för osålda varor. Detta innebär att kostnaden för osålda varor måste var 1600-250=1350. Osålda vararor debiteras efter att du haft 100 annonser ute(oavsett om de är sålda eller osålda) och priset är mellan 3 och 10 kr.

Alltså måste mängden annonser du haft ute vara 100+ 1350/10 = 235 som minst , alternativt 100+ 1350/3 = 450 som högst.
Svar på tråden Osåldavgift på tradera?!