• Anonym (svårt)

Behöver stöd och råd! Är gravid men han vill att jag gör abort.

Vi är 26 år gamla, vi har varit tillsammans i sex år, vi har båda fasta inkomster, vi bor i en stor lägenhet och har inga ekonomiska bekymmer. Rent praktiskt skulle vi med andra ord inte ha några problem med ett TILL barn i hushållet. Vi har redan ett barn tillsammans. Jag blev ofrivilligt gravid. Gravid trots kopparspiral och nu vill han att vi gör abort. Han säger att det inte är rätt tid i hans liv. Att han inte känner sig mentalt beredd att ta hand om ett till barn. Jag känner däremot att det är rätt tid i livet. Jag har inget emot att skaffa ett syskon till storebror. Hur gör man nu? Någon som har varit i den här sitsen och kan komma med råd? Just nu känner jag mig helt tom. Bara tanken på abort får mig att börja gråta samtidigt som jag inte vill skaffa ett barn mot hans vilja. Hjälp!

• Svar på tråden Behöver stöd och råd! Är gravid men han vill att jag gör abort.
  • Fanny b

Jag tycker inte du ska göra abort mot din vilja.  Din sambo har också ett ansvar i att skydda sig, han kunde valt att använda att använda kondom om han inte vill ha barn.

• Nenne666

Han känner sig inte redo att skaffa ett barn till vilket riskerar att ett barn föds där det inte är välkomnat av fadern samt att er relation kanske spricker för att hans röst inte blivit respekterad. Därmed får eran äldsta också växa upp utan båda sina föräldrar. Det är det värsta scenariet och vågar du ta risken? Det kan ju bara du svara på...

• Anonym (svårt)
    Nenne666 skrev 2014-06-06 13:10:28 följande:
    Han känner sig inte redo att skaffa ett barn till vilket riskerar att ett barn föds där det inte är välkomnat av fadern samt att er relation kanske spricker för att hans röst inte blivit respekterad. Därmed får eran äldsta också växa upp utan båda sina föräldrar. Det är det värsta scenariet och vågar du ta risken? Det kan ju bara du svara på...

Den tanken har jag också haft. Samtidigt som jag också tror att en abort kan göra att vår relation spricker. Jag ser en väldigt psykisk tuff tid framför mig och vår relation om jag gör abort.
  • Fanny b
    Anonym (svårt) skrev 2014-06-06 13:19:57 följande:

Den tanken har jag också haft. Samtidigt som jag också tror att en abort kan göra att vår relation spricker. Jag ser en väldigt psykisk tuff tid framför mig och vår relation om jag gör abort.
    Jag tror också att om du gör abort mot din vilja för hans skull finns risken att eran relation blir lidande av detta ändå. En annan aspekt är att om du gör abort nu för hans skull men att ni går i sär om några år, av andra skäl, så finns risken att det kommer vara jobbigt för dig att ha vetskapen att du kunde haft ett till barn.

Så i ditt fall skulle jag göra följande: Tänka över om jag är beredd på att bli ensamstående förälder  till 2 barn eller om jag hellre gör abort för att inte bli de. Om svaret är att man är hellre är ensamstående förälder så skulle svaret bli att det blir ingen abort.
  • Nenne666
    Anonym (svårt) skrev 2014-06-06 13:19:57 följande:

Men samtidigt va du väl skyddad för att NI inte vill ha barn? Detta är ju hans utgångspunkt och tror sig därmed att så kommer det förbli tills något annat har blivit sagts.
  • Fanny b
    Nenne666 skrev 2014-06-06 13:39:37 följande:

Men samtidigt va du väl skyddad för att NI inte vill ha barn? Detta är ju hans utgångspunkt och tror sig därmed att så kommer det förbli tills något annat har blivit sagts.
    Han kunde också valt att använda kondom för att förstärka skyddet. Jag tror att för kvinnor är det många gånger skillnad på att använda P-medel för att man inte vill ha barn och att göra abort om P-medlet inte fungerar.

• Anonym (behåll)

Behåll barnet. En bekant till mig fick en liknande reaktion från sin man, men hon stod på sig och totalt vägrade. Tror att hon skylde på att hon rent moraliskt inte kunde klara av att göra en abort någonsin (vilket inte vad helt sant). De var lite osams under en period, men till sist mjuknade han och det blev en positiv situation ändå. Du behöver nog inte oroa dig för att bli ensamstående (inte av den anledningen iaf), jag tror att han är väldigt chockad och inte speciellt sugen på ett till barn vid blotta tanken på det i det här läget.

Abort är väl ett enooooormt stort och tufft beslut och inte något som man gör helt lättvindigt, det måste han förstå. Dessutom så är det ju så att ni faktiskt har ett barn sedan innan också och du vill ha detta barn. Så kör, jag tror att det kommer bli toppen till sist! 

• Fanny b
    Anonym (behåll) skrev 2014-06-06 13:46:12 följande:
    Behåll barnet. En bekant till mig fick en liknande reaktion från sin man, men hon stod på sig och totalt vägrade. Tror att hon skylde på att hon rent moraliskt inte kunde klara av att göra en abort någonsin (vilket inte vad helt sant). De var lite osams under en period, men till sist mjuknade han och det blev en positiv situation ändå. Du behöver nog inte oroa dig för att bli ensamstående (inte av den anledningen iaf), jag tror att han är väldigt chockad och inte speciellt sugen på ett till barn vid blotta tanken på det i det här läget.

Abort är väl ett enooooormt stort och tufft beslut och inte något som man gör helt lättvindigt, det måste han förstå. Dessutom så är det ju så att ni faktiskt har ett barn sedan innan också och du vill ha detta barn. Så kör, jag tror att det kommer bli toppen till sist! 
  • sarafamilj
    Fanny b skrev 2014-06-06 13:43:55 följande:
    Han kunde också valt att använda kondom för att förstärka skyddet. Jag tror att för kvinnor är det många gånger skillnad på att använda P-medel för att man inte vill ha barn och att göra abort om P-medlet inte fungerar.

Enorm skillnad verkligen! Jag vill absolut inte ha fler barn just nu, men skulle inte klara av att genomgå en abort.
  • sarafamilj
    Fanny b skrev 2014-06-06 13:35:31 följande:
    Jag tror också att om du gör abort mot din vilja för hans skull finns risken att eran relation blir lidande av detta ändå. En annan aspekt är att om du gör abort nu för hans skull men att ni går i sär om några år, av andra skäl, så finns risken att det kommer vara jobbigt för dig att ha vetskapen att du kunde haft ett till barn. Så i ditt fall skulle jag göra följande: Tänka över om jag är beredd på att bli ensamstående förälder  till 2 barn eller om jag hellre gör abort för att inte bli de. Om svaret är att man är hellre är ensamstående förälder så skulle svaret bli att det blir ingen abort.

Klokt! Personligen tror jag risken är större att du inte kan förlåta honom om han tvingat dig till abort än att han inte kan förlåta dig om du behåller barnet. Men väg in i dina funderingar att det skulle kunna bli så att du blir ensamstående, vilket i och för sig kan hända oavsett om barnet är önskat eller ej. Varmt lycka till och hoppad ni båda kan få må bra i det här! Kanske besöka sjukhuskurator eller familjerådgivare tillsammans och tala ut om detta? Så bägge parter får lufta sina känslor.
Svar på tråden Behöver stöd och råd! Är gravid men han vill att jag gör abort.