• Anonym (undrande)

träffa bonus första gången

hej! ska träffa bonusen ordenligt för första gången 
    hen är 2 år och undrar vad man ska tänka på så det blir bäst för hen?
    Vill verkligen inte vara för på eller att för frånvarande

• Svar på tråden träffa bonus första gången
  • Fånga dagen

Var precis som du brukar vara mot vilket 2-årigt barn som helst som du träffar för första gången. Inga överdrifter åt något håll. Anpassa dig till hur barnet bemöter dig. En del barn är ju väldigt öppna och oblyga, och kan krypa upp i knät med en sagobok efter tio minuter. Andra är mer försiktiga och kanske lite blyga och avvaktande. Låt barnet få ta det i sin takt är mitt råd.

• Jo83

Vad menar du med ordentligt? Viktigast är väl bara att anpassa dig till hens nivå, dvs hitta på något eller välja samtalsämne som hen kan tycka om.

Första ggn jag träffade min mans barn var de i en park och jag kom dit och bjöd på glass. Tjejen som då var tre vågade inte kolla på mig på hela parkbesöket och killen som var sex visade mig fågelbajs på en bänk och att glass som droppar ser nästan likadant ut. Helskönt minne såhär 4 år senare :)

• Anonym (undrande)

tack för tipsen:)

• nyans

Jag vill börja slå ett slag för att INTE använda ordet bonusförälder eller bonusbarn, om man inte de facto är det och har gjort ett aktivt val att vara det.

Detta är inte ditt bonusbarn - än. Det kanske aldrig blir det. Du är en eventuell bonusvuxen som kanske kommer att finnas i barnets liv, men huruvida du vill bli bonusFÖRÄLDER eller inte, återstår att se.

Låter det som om jag märker ord? Tja, läs gärna tråden "orkar inte!" här intill, så förstår ni vad jag menar

Du ska träffa din partners barn, inget annat. Du behöver inte tänka på något speciellt, mer än att behandla barnet med respekt och känna av situationen, samt inte engagera dig mer än du vill.

• Anonym (undrande)

med tanke på att jag bor ihop med hens pappa så ja det kommer bli hens vardag att vara med mig,
    jag vill vara en extra person och delaktig och vill det bästa för att hen ska trivas och vilja vara här och umgås med sin pappa. och inte se mig som ett hinder. 
    Jag är inte ute efter att ta över någon mamma roll, utan just vara extra när hen är här. sen att alla framtida syskon ska vara lika på och ingen skillnad.
    Så tyckte ditt inlägg var lite kränkande

• Fånga dagen

Varför valde du att inte berätta i trådstarten att du redan lever tillsammans med barnets pappa? Det är lite konstigt tycker jag.  Våra svar baseras ju ofta på vad vi får för information där. Du ska alltså träffa barnet för första gången i ditt och pappans gemensamma hem?

• nyans
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-07 16:43:51 följande:
    med tanke på att jag bor ihop med hens pappa så ja det kommer bli hens vardag att vara med mig,
    jag vill vara en extra person och delaktig och vill det bästa för att hen ska trivas och vilja vara här och umgås med sin pappa. och inte se mig som ett hinder. 
    Jag är inte ute efter att ta över någon mamma roll, utan just vara extra när hen är här. sen att alla framtida syskon ska vara lika på och ingen skillnad.
    Så tyckte ditt inlägg var lite kränkande
    Jaha, men det kunde ju inte jag veta?

Alla vill inte vara bonusföräldrar och du skrev att ni skulle träffas för första gången...
Svar på tråden träffa bonus första gången