• skriva

Är hoppet ute för oss?

Hoppas ni finner en lösning!

När jag fick veta att jag hade endometrios frågade jag läkaren om det kunde påverka mina möjligheter att bli gravid. Då sa han att det kunde det, men att de flesta kan bli gravida på något sätt med de metoder som finns.

Var inte ledsna, utan autforska vad som står till buds så är chansen stor att det löser sig!

• skriva

pr: ja det är nog skönast att inte berätta för mycket för då riskerar ni att få kommentarer av slaget: "ni kommer att bli gravida om ni bara slappnar av"

Vad man än berättar så riskerar man att utsättas för idiotiska kommentarer så jag tycker själv det är bäst att inte släppa ut för mycket information. En av de första sakerna min svärmor sa när hon hade fått veta att jag var gravid, var attd et var hög risk för att barnet skulle få Downs syndrom.

För det första är det ju en fullständigt vidrig kommentar att ge en väntande mamma, för det andra var den osann. Jag är 36 och då har man inte hög risk.

jag blev chockad över hur hon kunde häva ur sig en sådan sak. Sen var det en tröst att det vid NUPP:et vsade sig att jag dessutom hade sju gånger lägre risk än genomsnittet i min åldersgrupp. Det rapporterade vi minsann.

men efter det så blev jag mycket mer restriktiv med vilken information jag släpper ut.

Svar på tråden Är hoppet ute för oss?