Tips för en enklare vardag med barn med ADHD
Jag har en son som fick diagnosen ADHD för ett år sedan ungefär (som femåring). Det var på treårskontrollen som bvc-sköterskan såg matt ut över hur han agerade (han kan ha tagit på varenda pryl som fanns i det där rummet) och rekommenderade att jag kollade upp honom. Jag trodde att treåringar kunde vara så där intensiva men hon var rätt tydlig med att det här var något mer än vanligt.
Hemma gick det ganska bra tyckte jag men på förskolan var situationen en annan. Han hade svårt att följa de rutiner som fanns där och hade svårt med sociala samspelet. Jag började samarbeta med specialpedagog och pedagogerna kring olika stöd för honom i vardagen (både hemma och på förskolan). Det fungerade väldigt bra. Visst gör han fortfarande tokiga saker på impuls men hela situationen är positiv nu på det hela taget.
Pedagogerna i förskoleklass har fortsatt det här arbetet och jag känner att det är otroligt skönt att de ser hans styrkor och inte bara dömer honom efter hans svagheter. Till hösten börjar han ettan och visst är jag lite orolig men jag känner att jag har lärt mig så många goda verktyg och metoder under de här åren att jag känner mig trygg med att vi kommer att kunna ge honom de förutsättningar han så väl behöver.
Vi är inskrivna på habiliteringen och på deras uppmaning har jag sammanfattat våra erfarenheter med förskolan och det vi gjort hemma i en liten bok. Om det jag har gjort och lärt mig tillsammans med min oföljsamma och glada pojke kan hjälpa andra så vore det fantastiskt! Jag vet hur tuff vardagen är och kan vara och att alla praktiska och lättillgängliga tips oftast är välkomna!
Om du tror att boken kan vara något för dig finns den att beställa på explain.se
Om du vill fördjupa dig i teorier så är detta inte en bok för dig eftersom den mest innehåller exempel på hur vi löst vardagssituationer och tränat olika färdigheter.