• Brumma

Spädbarn o umgängesrätt??!

elmadumle skrev 2014-06-08 12:26:47 följande:
    Ammar du så är det ju lite svårare, tar han flaska så är det inget problem att pappan har sin son en hel dag, givetvis under förutsättning att sonen känner sin pappa väl och inte är ledsen flera timmar. Det är inte bara ditt barn det är erat barn och han har rätt till båda sina föräldrar. Om ni hade levt ihop hade pappan inte fått chansen då att vara med sin son eller menar du att bara för att du är mamma så har du ensamrätt? då är du fel ute. Far och son ska umgås under sonens förutsättningar, som pappa är han också trygghet för sin son och kan ge samma närhet som du förutom amningen då.

Hade de levt ihop hade barnet träffat pappan varje dag och därmed knutit an på ett helt annat sätt än till en person barnet träffar två tillfällen i veckan. En förälder blur inte automatiskt en trygghet för sitt barn enbart för att man är mamma eller pappa - det krävs regelbunden kontakt. Ofta! Pappan får se till att träffa barnet oftare - SEDAN kan han ha barnet hela dagar då o då.
  • Brumma
    Litet My skrev 2014-06-08 13:33:51 följande:
    Kan tänka mig att de flesta föräldrar har lite högre krav på sig än att barnet bara skall överleva, men alla är vi ju olika.

• Brumma
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:12:40 följande:
    Det finns flaska och ersättning. SÖ utan mat blir väl inte barnet. De är ju så att barnet behöver pappa lika mycket också. Men de brukar ju låta att först ska barnet vara med mamma. Och sen när barnet blir 1 år så heter de att dom inte känner varandra. Så de är klart att dom måste träffas för att känna varandra. Barnet är beroende av någon men de betyder inte bara mamma. Barnet behöver sin pappa också. Min sons pappa gav han trygghet och närhet precis lika mycket som jag i den åldern och satt precis lika mycket kängurumodellen som mig. Jag tror egentligen de svider att han tar hem barnet och är där med sin nya tjej.

Hur ofta träffade din sons pappa honom? För det är ganska avgörande vet du...
  • Brumma
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:24:38 följande:
    De finns mat, de finns närhet, finns blöjor och antagligen någonstans att sova. Sonen är 7 veckor, då antagligen har Dom inte hunnit skriva faderskapet än. Förutom den lilla formaliteten så skulle han också vara vårdnadshavare med all rätt att träffa sitt barn.

Vårdnaden har inget med umgänge att göra. Man utgår vad som är bra för BARNET, inte föräldern. Det bästa är om barnet kan träffa båda sina föräldrar ofta, minst varannan dag - DÅ byggs en trygghet upp. Hade barnet av ngn anledning bott med pappan från födseln (tex om mamman blivit allvarligt sjuk eller liknande och gjort det omöjligt för henne att ta hans om barnet efter förlossningen) så hade pappan varit den primära anknytningspersoner. Då hade mamman fått träffa barnet i pappans närvaro och väntat med längre umgängen tills barnet var tryggt med mamman. Du ser rött pga att det är en pappa som inte får "göra som han vill", istället för att se bortom könet och se ANKNYTNINGSPERSONEN...
  • Brumma
    Anonym (Walidate) skrev 2014-06-08 23:06:12 följande:
    Nejdå det kan vara bra för pappa att ha hela dagar och flaskmata bebisen också ifall mamman inte vill följa efter. Tyvärr är det snarare så att det är du som inte ser bortom könet.

Mamman vill vara hemma en dag med bebisen, fine, pappan kommer dit hälsa på. Vill pappa gå iväg till sin tjej, så får ju mamman snällt följa efter om hon tänkte amma. Könsneutralt.
    Absolut. Det spelar ju ingen roll VAR pappan o barnet umgås så länge den primära anknytningspersonen (i det HÄR fallet mamman). Jag läste dock inte TS som om det var ett alternativ från pappans sida. Utan att han ville umgås bara med barnet och med sin nya tjej.

Men om det är det så visst, varför inte?

Varför tror du att jag inte skulle anse det vara ett alternativ? Har jag någonstans skrivit att umgänge enbart skall skr i mammans hem? Har jag skrivit att umgänget enbart skall ske på mammans villkor?

Du bör nog läsa mitt inlägg igen för du svarar på saker fullkomligt tagna ur luften..

Jag skriver enbart att umgänge skall ske OFTA och på barnets villkor... Hur får du det till att jag inte ser bortom könet? Jag skriver ju tillomed att det är viktigt att anknytningspersonen är med OAVSETT om det är mamman eller pappan....

Och VAR har jag skrivit något om amning?

Sluta yra o berätta sagor nu utan håll dig till det som är skriver istället...
  • Brumma
    Anonym (Walidate) skrev 2014-06-22 10:44:13 följande:
    Tvärtom vad som är bra för pappa är suveränt för barnet. Sen är det en väldigt förlegad åsikt med primär vårdförälder.

Barnet har två primära vårdföräldrar. Det är pappa och mamma.
    Barnet kan knyta an till både mamma och pappa men det kräver naturligtvis att BÅDA är NÄRVARANDE..

Allvarligt - hur skall ett barn kunna knyta an till ngn det träffar ngn gång då o då? Börjar du lita på alla du träffar en gång i månaden? (För med ett barns tidsuppfattning är ett tillfälle i veckan ungefär jämförbart med ngn timme i månaden).

Barn kan förresten knyta an till vilken människa som helst som ger barnet trygghet och träffar barnet ofta. Det har inget som helst att göra med gener eller om anknytningspersonerna än biologiska föräldrar. DET om ngt är ju en föråldrad syn på föräldraskap.
  • Brumma
    Anonym (Walidate) skrev 2014-07-01 07:21:06 följande:
    Nej självfallet är ingen automatiskt primär vårdförälder. Pappan har ju varit närvarande. Så han är defacto primär vårdförälder lika mycket som mamman.

Jag tror chanserna för mig att få nobelpriset är avsevärt högre än för dig, så möjligen har du rätt i ditt påstående. Vi håller tummarna. Glad
    Fast nej. Man blir inte primär anknytningsperson av att träffa ett spädbarn ca tio gånger på fem veckor.... Ett spädbarn behöver nästintill daglig kontakt (o då mer än ngn timme) för att knyta den kontakten. De HAR inte samma tidsuppfattning som vi.
  • Brumma
    Anonym (Walidate) skrev 2014-09-01 18:33:45 följande:
    Jamen såklart närvarande. Vem bestämmer var barnet ska närvara? Du? Hahahaha.
    Det där är ju inte ens värt att besvara....
Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!