Hans barn är motbjudande
Hon är manipulativ, självgod, falsk, elak, en ögontjänare av rang och jag vet inte hur länge jag kommer orka ha barnet i min närhet. Som tur är bor hon relativt långt bort och oftast har min man hand om dottern hemma hos sig så att jag slipper. Han är fullt införstådd med hur jag känner inför barnet och han gör vad han kan för att uppfostra henne till en någorlunda fungerande individ, något mamman misslyckats fatalt med.
Umgänget ser ut som det gör på grund av mammans psykiska sjukdomsbild - borderline, grov narcissistisk störning. Tyvärr är mamman obehandlad för tillfället och helt omedveten om behovet av hjälp. Mor och farföräldrar gör vad de kan för att få henne under behandling men utan framgång.
Barnet som nu är 4 år är djupt färgad av att ha levt själv med sin sjuka mamma sedan späd ålder. Naturligtvis är jag medveten om att inget av detta är barnets fel, men jag kan likväl inte förlika mig med att barnets beteende med mörka svarta blickar gentemot mig så fort hon inte får sin vilja igenom, är något som jag ska behöva tolerera. Eller att hon smyger in i mitt sovrum på natten och väcker mig genom att stå tyst och stirra. Eller att hon plågar vår hund när hon tror att ingen ser.
Jag inser ju mer och mer att barnet också är sjukt, eller medsjuk med sin mamma.
Jag behöver råd om hur jag ska gå tillväga för att få ungen att lämna sin påbörjade bana som potentiell seriemördare.
Finns det någon som har erfarenhet av sånt här beteende?