• Anonym (1)

Hans barn är motbjudande

Hon är manipulativ, självgod, falsk, elak, en ögontjänare av rang och jag vet inte hur länge jag kommer orka ha barnet i min närhet. Som tur är bor hon relativt långt bort och oftast har min man hand om dottern hemma hos sig så att jag slipper. Han är fullt införstådd med hur jag känner inför barnet och han gör vad han kan för att uppfostra henne till en någorlunda fungerande individ, något mamman misslyckats fatalt med.

Umgänget ser ut som det gör på grund av mammans psykiska sjukdomsbild - borderline, grov narcissistisk störning. Tyvärr är mamman obehandlad för tillfället och helt omedveten om behovet av hjälp. Mor och farföräldrar gör vad de kan för att få henne under behandling men utan framgång.

Barnet som nu är 4 år är djupt färgad av att ha levt själv med sin sjuka mamma sedan späd ålder. Naturligtvis är jag medveten om att inget av detta är barnets fel, men jag kan likväl inte förlika mig med att barnets beteende med mörka svarta blickar gentemot mig så fort hon inte får sin vilja igenom, är något som jag ska behöva tolerera. Eller att hon smyger in i mitt sovrum på natten och väcker mig genom att stå tyst och stirra. Eller att hon plågar vår hund när hon tror att ingen ser.
    Jag inser ju mer och mer att barnet också är sjukt, eller medsjuk med sin mamma.

Jag behöver råd om hur jag ska gå tillväga för att få ungen att lämna sin påbörjade bana som potentiell seriemördare.
    Finns det någon som har erfarenhet av sånt här beteende?

• Svar på tråden Hans barn är motbjudande
  • Anonym (lämna)
    sextiotalist skrev 2014-06-09 11:07:58 följande:
    Nu tror jag knappast att TS är orsaken, utan i det här fallet är det nog mammans problematik som ligger bakom det hela.
    Nåja, du får leva i din egen värld om att människor inte kan vara elaka av naturen och att det är en personlighetstyp. Jag har två elaka släktingar (den ena är död) och då menar jag elaka och manipulativa, och ja, självklart är det en subjektiv bedömning, men jag delar den med hennes barn, som kan intyga att elaka personer finns. Och varför skulle pappa då varit så snäll, storebror och högre krav på sig, än sin lillasyster, som nog är häxan i Snövit personifierad

Mammans problematik? Nu verkar det vara ts som TYCKER att mamman har någon problematik, har inte läst att hon de facto HAR det?!

Om det vore så illa så hade dagis reagerat och hon hade blivit utredd av soc!

Så just den saken är förmodligen enbart fantasier. Däremot är det väldigt tydligt att ts AVSKYR det lilla barnet och att hon därav inte ska träffa barnet alls mer!

• sextiotalist
    Solidaritet skrev 2014-06-09 12:13:29 följande:

Människor föds inte "elaka". Däremot formas vi ständigt av vår omgivning, och hur vi uppfattas beror på vem det är som är betraktaren. Om du upplever någon som elak är det subjektivt, och det innebär inte att personen genomgående innehar "elak" som personlighetstyp. Någon sådan "personlighetstyp" existerar inte mig veterligen.

Ett beteende är alltid en produkt av erfarenheter. Alltså inlärt.

Vi människor identifierar oss med den bild omgivningen har av oss, eftersom identiteter är av yttersta vikt och knyter oss till det sociala sammanhang samhället utgör. Om omgivningen visar oss att vi uppfattas som elaka eller manipulerande är chansen stor att vi kommer att identifiera oss med den bilden, vilket förstärker det beteendet. Så du kan effektivt forma ett barn till att agera på ett manipulativt och "elakt" vis genom att tycka att barnet är det och agera därefter.
    Jag är fortfarande inte så blind att jag tror att barn inte har sin personlighet medfödd. Att man påverka som förälder absolut, men jag kommer med en åsnas envishet hävda att alla har en personlighet, med både bra och dåliga drag, en del drag kan man mildra, andra kan man stärka. Men elaka personer (inte en personlighet, elakhet kan bero på många saker) finns och en del föräldrar har absolut gjort allt i sin makt för att få sitt barn inte vara hänsynslös, manipulativ, egoistisk etc och ändå har de ett barn som beter sig så.

Men du, blir barn elaka, narcissistiska (de brukar vara elaka) etc på sin 18-årsdag eller?
    Visst är det subjektivt, men tro det eller ej, det finns de barn som bakom sina föräldrars rygg, nyper, slår, snor saker från sina syskon och är som en ängel när föräldrarna är i närheten. Eller finns inte de barnen?
  • Anonym (Omg)

Tycker Ts är kall. Ett barn på 4 år är inte ont. Barnet mår antagligen inte bra. Och med största sannolikhet tar hon efter mammans beteende. Barnet måste komma bort mer från sin mamma, och mamman behöver hjälp. Inget du Ts kan göra något åt.

Men vad du kan göra om du ens har ett hjärta, är att stötta din kille och hjälpa honom med flickan. Kan du inte det, lämna dom ifred då.

• Solidaritet
    Ann Cistrus skrev 2014-06-09 12:16:56 följande:
    Nej. Ett beteende är en produkt av en kombination av arv och miljö. Man föds med vissa förutsättningar och grundpersonligheter och sen är det upp till miljön att forma och leda detta i olika riktningar. 
    Det där med arv och miljö är som bekant väldigt omtvistat.

Beteenden är dock uppenbart inlärda, och såvida du inte kan visa på överväldigande bevis på att barn kan födas med egenskapen "elak" står jag nog fast vid min ståndpunkt. Detta är ju trots allt inte the Sims.

Utveckla gärna vad du menar med "grundpersonlighet" och hur du avgör vad som är medfött och vad som formas. Det låter intressant.

Vi föds alla som människor, med de grundläggande funktionaliteter en människa har. Vi har en frontallob som ger oss möjlighet att planera och manipulera, något som dock inte är färdigutvecklat hos barn. Det är alltså begränsat hur manipulativa de kan vara.
  • Solidaritet
    Anonym (lämna) skrev 2014-06-09 12:17:59 följande:

Mammans problematik? Nu verkar det vara ts som TYCKER att mamman har någon problematik, har inte läst att hon de facto HAR det?!

Ja, det verkar ju faktiskt så.
  • Ann Cistrus
    Solidaritet skrev 2014-06-09 12:37:51 följande:
    Det där med arv och miljö är som bekant väldigt omtvistat.

Beteenden är dock uppenbart inlärda, och såvida du inte kan visa på överväldigande bevis på att barn kan födas med egenskapen "elak" står jag nog fast vid min ståndpunkt. Detta är ju trots allt inte the Sims.

Utveckla gärna vad du menar med "grundpersonlighet" och hur du avgör vad som är medfött och vad som formas. Det låter intressant.

Vi föds alla som människor, med de grundläggande funktionaliteter en människa har. Vi har en frontallob som ger oss möjlighet att planera och manipulera, något som dock inte är färdigutvecklat hos barn. Det är alltså begränsat hur manipulativa de kan vara.
    Alltså, menar du att din ståndpunkt är att vi föds som oskrivna blad? 

Jag såg en intressant dokumentär för ett tag sedan. Den handlade om maffiahitmannen Richard "Iceman" Kuklinski (ligger på youtube). Han berättade sin historia för en psykiatriker som sedan delger honom sin teori om varför han blev sådan som han är/var. Han (psykiatrikern) menade att Iceman hade fötts med en personlighetstyp som kallas "fearless". Det är den sortens människor som med positiv uppväxt söker kickar i form av fallskärmshoppning, formel-1-sport, arbete som brandman osv. Med en destruktiv uppväxt växer man upp till en person som söker kickar på ett negativt sätt, exempelvis genom att bli hitman... Det är lite så jag menar med att man har olika förutsättningar när man föds. Olika temperament och olika sätt att närma sig problem osv. Det är ju bara att se hur olika ett syskonpar som växt upp i samma familj kan vara!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Solidaritet
    Ann Cistrus skrev 2014-06-09 12:47:24 följande:
    Alltså, menar du att din ståndpunkt är att vi föds som oskrivna blad? 

Jag såg en intressant dokumentär för ett tag sedan. Den handlade om maffiahitmannen Richard "Iceman" Kuklinski (ligger på youtube). Han berättade sin historia för en psykiatriker som sedan delger honom sin teori om varför han blev sådan som han är/var. Han (psykiatrikern) menade att Iceman hade fötts med en personlighetstyp som kallas "fearless". Det är den sortens människor som med positiv uppväxt söker kickar i form av fallskärmshoppning, formel-1-sport, arbete som brandman osv. Med en destruktiv uppväxt växer man upp till en person som söker kickar på ett negativt sätt, exempelvis genom att bli hitman... Det är lite så jag menar med att man har olika förutsättningar när man föds. Olika temperament och olika sätt att närma sig problem osv. Det är ju bara att se hur olika ett syskonpar som växt upp i samma familj kan vara!
    Exakt vad vi föds med kan jag naturligtvis inte veta. Det jag vet är hur omgivningen påverkar oss som individer. Detta talar för att våra beteenden är inlärda, och att våra personligheter formas av omgivningen. Det kan också sannolikt vara hur personlighetsstörningar uppkommer, ytterligare något som antyder att personligheten formas under tid, inte att vi föds med den.

Det jag säger är att vi inte föds som elaka, snälla, otåliga, osv, utan att detta är sådant vi lär oss under resans gång.

Det TS säger i den här tråden är att hon avskyr sin sambos dotter. Det är ett barn som hon avskyr. Hon menar att flickan är elak, självgod, manipulativ, falsk och en ögontjänare. Jag säger att om detta är vad hon ser är det sådant som flickan speglar ur omgivningen. TS ingår i omgivningen.
  • Ann Cistrus
    Solidaritet skrev 2014-06-09 13:03:13 följande:
    Exakt vad vi föds med kan jag naturligtvis inte veta. Det jag vet är hur omgivningen påverkar oss som individer. Detta talar för att våra beteenden är inlärda, och att våra personligheter formas av omgivningen. Det kan också sannolikt vara hur personlighetsstörningar uppkommer, ytterligare något som antyder att personligheten formas under tid, inte att vi föds med den.

Det jag säger är att vi inte föds som elaka, snälla, otåliga, osv, utan att detta är sådant vi lär oss under resans gång.

Det TS säger i den här tråden är att hon avskyr sin sambos dotter. Det är ett barn som hon avskyr. Hon menar att flickan är elak, självgod, manipulativ, falsk och en ögontjänare. Jag säger att om detta är vad hon ser är det sådant som flickan speglar ur omgivningen. TS ingår i omgivningen.
    Jag säger inte emot dig i det att flickans beteende högst troligen är en produkt av en dysfunktionell uppväxt. Jag tror heller inte att det blir bättre av att hon umgås med människor som känner så som ts gör för henne. Dock är jag böjd att (mer än du) tro att egenskaper som vi föds med påverkar oss mer än vi tror. Jag tror också att vissa personligheter har svårare att fungera ihop än andra och det kan vara så att ts och sambons dotter fungerar extremt olika och att detta gör att ts har svårt att förstå eller leva sig in i hur flickan känner. 

Hur som helst. Kontentan av allt blir väl ändå att de inte bör bo tillsammans...
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Solidaritet
    Ann Cistrus skrev 2014-06-09 13:12:23 följande:
    Jag säger inte emot dig i det att flickans beteende högst troligen är en produkt av en dysfunktionell uppväxt. Jag tror heller inte att det blir bättre av att hon umgås med människor som känner så som ts gör för henne. Dock är jag böjd att (mer än du) tro att egenskaper som vi föds med påverkar oss mer än vi tror. Jag tror också att vissa personligheter har svårare att fungera ihop än andra och det kan vara så att ts och sambons dotter fungerar extremt olika och att detta gör att ts har svårt att förstå eller leva sig in i hur flickan känner. 

Hur som helst. Kontentan av allt blir väl ändå att de inte bör bo tillsammans...

Ja, kontentan kan vi definitivt enas om Flört
  • Ann Cistrus
    Solidaritet skrev 2014-06-09 13:23:55 följande:

Ja, kontentan kan vi definitivt enas om Flört
    Hehe, skönt när man kommer överens  

Jag kan tillägga att om det var jag som var bioförälder i en styvfamilj så hade jag definitivt sett det som mitt ansvar att se till mina barns välbefinnande och om jag misstänkte att min hypotetiske nye sambo var en av anledningarna till att mina barn mådde dåligt så skulle jag flytta isär fort som attan. 

Med andra ord verkar ju inte pappan i denna konstellationen ta speciellt allvarligt på sin föräldraroll... Oavsett om barnet behöver komma bort från sin knäppa biomamma eller knäppa bonusmamma så behöver pappan agera.
Svar på tråden Hans barn är motbjudande