• Tussifluff

Akvarieväxter blir dåliga och alger

Har ett akvarium på 357L. Växterna jag har blir dåliga fort. Vissa växter har någon slags alg (?) på sig tror jag. Det är så små smala mörka trådar som växer på växterna. Hade samma problem i förra akvariet på 250L. I det förra hade jag sten (2-6mm) och i den här har jag sand. Vet inte vad växterna heter men det är några tåliga växter och några som växer snabbt. Har haft samma fiskar i båda akvarium. Har även mycket alger på glaset. Vi byter vatten ca 1 gång i månaden, men ska börja med ca 10% i veckan.
    Är det någon som vet hur jag får mina växter att må bättre? Och hur blir jag av med alger? Algerna kommer ca 1 vecka efter jag skrapat. Och efter två veckor ser man knappt in.. Fiskarna mår bra, ph värdet är ok.

• Svar på tråden Akvarieväxter blir dåliga och alger
  • Stjärnebo

Har du någon fisk som äter alger? 
    Står akvariet för ljust? Har du lampan till akvariet tänd från morgon till kväll?

• Persimon

Hej jag är ingen expert på akvarium men vårt eget akvarium är väldigt fint så jag gissar att vi gör ganska rätt.
    Vi gör;
    Mycket växter. Jag har satsat en hel del på att köpa in fina växter. Även flytväxter då fiskarna gillar det.
    Vattenbyte varje vecka ca 20%. Vi har en pump som vi gör rent sanden med samtidigt. Efter städning har vi i vattenreningsmedel.
    Vi har en timer så att akvariet endast är tänt vissa timmar.
    Bra balans på fiskar tror jag. Vi har siamesiska algätare som städar flitigt.
    Vi ger lite mat en till två gånger om dagen. Vi har 180 liter med 15 fiskar och 2 räkor.

• Tussifluff

Jag har 4 st siamesisk algätare och 1 mal (kommer inte ihåg vad den heter, börjar på a i alla fall).

Lampan är tänd från ca 10.30 - 19.50 (timer). Solen ligger inte på någon gång på dygnet. Brukar ha i vattenreningsmedel när jag gör vattenbyten. Har en också en pump som jag gör rent sanden med samtidigt som vattenbytet. Fiskarna får mat 1 gång om dagen och en 'svältdag'.

Svar på tråden Akvarieväxter blir dåliga och alger