• chiapudding

Hot är det enda som hjälper

Barnet i fråga är 4 år. Jag försöker alltid andra sätt först. Att ha en dialog. Att kompromissa. Men det enda som hjälper är att hota med att något önskvärt uteblir.
    "Då blir det ingen välling/godis o dyl"

Dagens exempel.
    Vi går till en lekpark på kvällen. Hen leker. Det börjar bli dags att gå hem. Jag förvarnar om att det går att åka rutschbanan två gånger till och sen ska vi gå hem. Efter första åket är jag förtydligande och säger, nu har du åkt en gång och då är det den sista gången kvar nu.
    Hen ropar och vill bestämma vilken väg vi ska gå hem sen och jag säger okej, vi går den vägen efter ditt sista åk.
    När sista åket är åkt springer hen runt till trappen igen och börjar klättra. Jag säger ifrån, men hen fortsätter. Och det är då jag säger "då blir det ingen välling" varpå hen genast släpper rutschbanan och vi går hemåt.

Nästan hemma börjar hen gå sakta och vill gå och leka med någon annan. Det är försent för det. Jag förklarar att nu är det kväll, vi har lekt hela dagen och nu ska vi hem och dricka välling och läsa bok och sen sova. "Får jag välling?"
    Ja, du får välling om du kommer nu, men då är det viktigt att du kommer nu, svarar jag.

Stegen blir dröjande och hen stannar och vill inte gå hem. Varpå jag känner att nu kan vi inte förhandla mer om detta utan jag förklarar att nu blir det ingen välling ikväll och sedan går jag bestämt hem. Barnet börjar storgråta när hen förstår att det är kört.
    Jag går in och lämnar av en kasse, sen möter jag barnet, lyfter upp och kramar och är inte det minsta arg längre, men jag är fast vid att det inte blir någon välling och förklarar noga varför.(observera att jag alltid erbjuder en smörgås istället)

Jag är alltid fast vid en sån sak. Viker mig inte när jag hotat. Vad det än är. Ibland är det att det inte blir nåt lördagsgodis och då står jag sedan fast vid det. Barnet vet att det aldrig är tomma hot.

Jag hatar det här. Det är alltid mitt sista alternativ men när jag inte orkar dividera mer, när jag behöver få ett resultat så blir det ett hot för då kommer vi en bit på vägen i alla fall. Jag lyckas inte med andra sätt. Jag har försökt med flera olika, jag försöker alltid göra så det känns bra för oss båda, men jag måste ju bestämma i olika situationer. Och det känns som att vi allt oftare och allt mer hamnar i just den här situationen.

Jag vet inte hur jag ska lösa problemet.

• Svar på tråden Hot är det enda som hjälper
  • Ramborg

Jag skulle nog burit bort barnet från klätterställningen. Inte idealiskt det heller, men det funkar på min treåring i vart fall. Efter bara några steg skriker hon att hon vill GÅ SCHÄLLV! och sedan går hon med hemåt.

42.
  • Tow2Mater
    chiapudding skrev 2014-06-09 20:35:33 följande:
    ...
    Vi går till en lekpark på kvällen. Hen leker. Det börjar bli dags att gå hem. Jag förvarnar om att det går att åka rutschbanan två gånger till och sen ska vi gå hem. Efter första åket är jag förtydligande och säger, nu har du åkt en gång och då är det den sista gången kvar nu.

.....
    Varpå jag känner att nu kan vi inte förhandla mer om detta utan jag förklarar att nu blir det ingen välling ikväll och sedan går jag bestämt hem. Barnet börjar storgråta när hen förstår att det är kört.
    Själv brukar jag gå direkt från "förvarnar om att det går att åka rutschbanan två gånger till och sen ska vi gå hem" och när det är gjort går jag direkt till "sedan går jag bestämt hem" utan mellanting om jag inte orkar forhandla.
  • Natulcien

Vad händer om du kompromissar lite med barnet istället för att vara stenhård med t.ex. två åk?
    Vad jag menar är: Om du har sagt "Två åk kvar", och sen "nu är det sista åket", och barnet ändå påbörjar ett åk till...så säger du: "Okej, du hinner ett till, men sen måste vi gå!"
    Det brukar funka med vår 3,5-åring i alla fall...d.v.s. att man förhandlar lite istället för att bara bestämma.
    Alternativt göra hemgången till något trevligt genom att säga: "Ska vi springa ikapp hem nu då?", eller "Ska vi gå hem och se om pappa har kommit hem!?" eller "Nej, nu vill jag gå hem och mysa med dig och äta välling!", eller föreslå något annat som barnet gillar (bada skumbad, se på TV, leka med lego etc)

• Flisan79

Tja, det är väl lite hot det jag gör med, nämligen säger att jag går utan barnet isf och börjar sen gå. Fungerar oftast utmärkt iaf på 2 och 4 åringen. 7 åringen tittar trotsigt på mig och säger typ "ok, då stannar jag själv". Men hon brukar å andra sidan lyssna för det mesta även om det sätts på tvären en liten stund.

• Alexi

Jag hotar aldrig någonsin att lämna mina barn, det tycker jag är jätteelakt.

• Flisan79

Natulcien: den går inte ens tvååringen på. Det blir ett åk till och ett till och ett till osv

• Natulcien
    Flisan79 skrev 2014-06-09 21:07:25 följande:
    Natulcien: den går inte ens tvååringen på. Det blir ett åk till och ett till och ett till osv
    Går på? Det handlar inte om att "gå på" något i det här fallet. Det handlar om att man inte är stenhårt auktoritär och styr och ställer, utan att man har en lite mjukare approach och går barnet till mötes. Funkar ofta bättre än att peka med hela handen.
  • chiapudding

Grejen är att jag  inte kan lämna henom själv. Vi var för långt hemifrån. Hade jag börjat gå från lekplatsen så hade hen lekt glatt vidare. Det fanns ju andra barn där. Det hade slutat med att jag fått vända. Har provat det där förut, men hen har aldrig visat tecken på att känna behov av att följa efter mig så. Snarare gått åt andra hållet, så det hjälper inte.

Det var först när vi var på vår gård i området där vi bor som jag kände att jag kunde bestämt gå hem till dörren. När det fanns människor och barn vi känner i närheten. 

Natulcien, det är fina råd. Jag är tacksam för dem. Nåt av dem har jag provat som inte funkat, men inte alla så det gör jag nästa gång. Jag har kört fast lite och är väldigt öppen för tips. Jätteskönt med fina tips och faktiskt inga fördömanden alls. Var förberedd på det.

Tack.

• Flisan79

Natulcien: givetvis har jag provat det, var skriver jag att jag hotat i den situationen?

Svar på tråden Hot är det enda som hjälper