• Anonym (Ansvarsfull)

Vid vilken ålder åka kollektivtrafik till skolan?

Barnet bor på två orter och från den ena orten finns det tåg till skolan. En förälder kommer att lämna på tåget. Sedan finns det 4 mellanstationer på vägen, varav tåget stannar på en. Tåget tar 16 min. Skolan ligger ca 200 m från tågstationen.

Pappan jobbar på helt andra hållet, så han sparar nästan en timme på morgonen och lika mycket på eftermiddagen genom att slippa följa med.

Vid vilken ålder hade du låtit barnet åka själv till skolan? Från skolan? (Naturligt vis är hen van att åka.)

• Svar på tråden Vid vilken ålder åka kollektivtrafik till skolan?
  • Amanda84

Jag åkte och bytte buss till skolan varje dag när jag var 10 år. Min bror var 8 men fick bara åka om jag åkte med. Jag tycker att det spelar stor roll hur barnet är och vad barnet känner, men vid 10 års ålder bör det inte vara några problem, kanske ett eller ett par år tidigare om man som förälder känner att barnet klarar av det.

• Lena

Vi kommer låta vårt barn åka motsvarande i ettan till skolan och i fyran hem.

• Anonym (Ansvarsfull)
    Lena skrev 2014-06-09 22:43:14 följande:
    Vi kommer låta vårt barn åka motsvarande i ettan till skolan och i fyran hem.
    Jag känner också att till skolan går bra tidigare. Då är någon ju med och lämnar och ser till att det blir rätt tåg och jag (som bor nära skolan) skulle kunna komma och hämta på stationen här. (Dock är det helt omöjligt att hoppa på fel tåg på vägen hem eftersom alla tåg på den här stationen går dit hen ska.)
  • Ingram

12 år tycker jag känns som en rimlig ålder för att åka tåg den stunden ensam...

• Anonym (pia)
    Ingram skrev 2014-06-09 22:56:24 följande:
    12 år tycker jag känns som en rimlig ålder för att åka tåg den stunden ensam...
    12 år ? min mamma flyttade hemifrån når hon var 12 och tog anställning som piga . Tiderna förändras.
  • Ingram
    Anonym (pia) skrev 2014-06-09 23:03:11 följande:
    12 år ? min mamma flyttade hemifrån når hon var 12 och tog anställning som piga . Tiderna förändras.
    Tidernas förändras verkligen, antar att din mamma idag är väldigt gammal...och världen ser inte ut som den gjorde på 1930- talet.
    För det första skulle det inte vara lagligt att ha en 12- åring som "piga" och för det andra så tenderar barn att få vara barn lite längre än förut.
    Jag tycker att 12 år känns rätt rimligt för den uppgiften som sagt!
  • Aniiee

11-åringen här gör det min mamma aldrig fick för att man måste ta tåget - går i AF musikklasser. Och han har åkt själv sen i oktober förrförra året.

Det handlar naturligtvis både om ålder och mognad och var man bor. Går det EN buss till skolan och "alla" elever åker samma buss och man inte behöver byta och ha sig så hade jag inte haft något problem med att en 7-åring åker själv. Är det statstrafik, flera byten osv.... 10-12, beroende på.

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Anonym (pia)
    Ingram skrev 2014-06-09 23:09:55 följande:
    Tidernas förändras verkligen, antar att din mamma idag är väldigt gammal...och världen ser inte ut som den gjorde på 1930- talet.
    För det första skulle det inte vara lagligt att ha en 12- åring som "piga" och för det andra så tenderar barn att få vara barn lite längre än förut.
    Jag tycker att 12 år känns rätt rimligt för den uppgiften som sagt!
    Fanns inga sådana regler då. Mormor blev änka så mamma och hennes 7 syskon fick alla börja skolan som 6 åringar och sen gick de 6 år i skolan.Själv flyttade jag till en annan stad och började i affär som 16 åring efter grundskolan
  • Anonym (Em)

Tycker att det beror lite på om det är storstad eller mindre ort?

Jag åkte med syskon vid 8-årsålder. Bussbyte mitt i stan. Men då var vi ju två...

9-11år kanske? Beroende på barnets mognad.

Svar på tråden Vid vilken ålder åka kollektivtrafik till skolan?