Masochistisk personlighet hos flickvännen? Vad ska jag göra?
Jag och min flickvän är båda 19 och har hållit ihop i ca 4,5 år. I början av vårt förhållande var jag knappast någon perfekt pojkvän (är jag väl inte nu heller men beydligt bättre) då jag likt de flesta 15-16 åringar inte riktigt förstod att det finns andra viljor än ens egen. Jag ansträngde mig väl helt enkelt inte tillräckligt mycket. Det hände en del saker under de första två åren som gjorde att hon blev väldigt ledsen, arg och besviken på mig över och det har hon inte släppt idag heller. De flesta skulle nog inte säga att det är så stora grejer och det tyckte/tycker väl inte jag heller, men det var saker som spelade roll för henne och jag antar att bristen på förståelse för detta gjorde att hon blev så pass förkrossad.
Nuförtiden har vi det för det mesta bra, men hon får perioder när det kommer tillbaka och hon ignorerar mig och säger att jag förstört henne och behandlat henne som skit. Detsamma händer så fort hon stöter på motgångar eller jag gör någonting dumt i liten skala (glömmer att ta bort disk eller så). Om hon börjar tjata på mig då och jag blir arg för att hon överdriver säger hon bara att det inte är så konstigt att hon reagerar så när jag förstört henne. Hon litar inte på mig och nu är hon förbannad över att jag inte fått henne att må bra ens efter alla dessa år. Hon menar att jag inte ansträngt mig ett dugg och att jag inte bryr mig. Jag är väl medveten om att jag inte är någon perfekt pojkvän men jag försöker allt vad jag kan för att vi båda ska ha det så bra som möjligt. Det har gått flera år men hon kan inte släppa någonting. Tanken att jag är ett svin har slagit mig mer än en gång men jag vet att jag trots mina fel och brister är åtminstone en vanlig kille och pojkvän.
Jag har ett stort intresse för psykologi och när jag läste om olika personlighetstyper fann jag en beskrivning som passade in perfekt på hur hon är. Det handlar om en masochistisk personlighet och en mycket gammal beskrivning är sammanfattat att man har en kronisk känsla av lidande, har en speciell benägenhet att klaga, har självdestruktiva tendenser eller beteenden, lider av grälsjuka och har en trotsig, lidande, anklagande och skuldbeläggande hållning, som provocerar genom sitt budskap: "Se så illa du behandlar mig - du älskar mig inte!". Just det där är taget från bland de första google-träffarna men det finns betydligt bättre definitioner.
Grejen är den att det från min synvinkel passar som handen i handsken in på hur hon är. Jag vill inte med detta hitta en bortförklaring till varför hon inte litar på mig och är arg på mig då jag har en del att jobba på också, men det är för mig omöjligt att göra det bättre som det är nu. Hon har en föreställning om hur jag ska fixa allting så det blir bra igen och säger till mig att jag måste göra det snart annars ....... (olika saker varje gång). Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av eller kunskap om detta som vet vad jag kan göra för jag älskar verkligen den här tjejen, men det tär på oss båda och får mig att visa mina sämre sidor vilket inte hjälper någon... Är du sådan själv, känner/har känt någon som är så eller är allmänt påläst är det bara skriva, börjar bli desperat.