• Emma jurist

Arv

Hej,

Att reglera villkor för arvslotten är fullt möjligt och detta gör man med hjälp av ett testamente. Som testator, i detta fall din mor, är det möjligt att i testamentet reglera fördelning av arvet och även att uppställa villkor för arvet. Den begränsning som finns för det villkor du önskar uppställa är bröstarvinges, dig och dina syskons, rätt till sin laglott. Laglotten utgörs av hälften av arvslotten. Som bröstarvinge kan man utkräva hela sin laglott vid sin förälders frånfälle. Det finns inga hinder mot att testatorn uppställer villkor som du nämner i din fråga. Dock innebär begränsningen att barnet kan utkräva sin laglott istället för att avvakta på att utfå hela sitt arv. För att ett sådant villkor som du nämner ska fungera i praktiken är det bäst att din mor även utser en person som namnges i testamentet och ska ansvara för att detta villkor efterlevs samt att ni reglerar vad som ska ske om mellanbarnet ej accepterar villkoret.

Skulle ni behöva hjälp med att upprätta ett testamente kan jag eller någon av mina kollegor hjälpa er med detta.
    Du når oss på nedanstående länk:
    avtal24.se/boka 

• Emma jurist

Hej,

Det är möjligt att ställa villkor gällande laglotten, men det beror på hur bröstarvingen ställer sig till detta den dagen då det blir aktuellt. Arvingen kan kräva att få ut laglotten direkt och då gäller inte villkoret.  Detta innebär samtidigt att denne riskerar att förverka sin rätt att få ut ytterligare arv. I ett testamente kan ni även reglera vad som ska hända vid en sådan situation. 

Ni är välkomna att kontakta mig eller någon av mina kollegor om ni skulle behöva hjälp med att upprätta ett testamente.

Svar på tråden Arv