Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

FÄSTINGBETT - bör jag vara orolig?

Drottningen70 skrev 2014-06-10 22:18:38 följande:
    Japp, det där bör du absolut vara orolig för. Borrelia är inget att leka med bestående skador är rätt vanligt. Och känner folk som blivit rullstolsbundna av det. Typisk borreliaring. Stor vikt att få behandling fort. Gå till vc omedelbart i morgon.
    Men lugn och fin. Alla utslag är inte borrelia. Klart man ska vara orolig, men man behöver inte kasta sig till vårdcentralen så snart man får en fläck som liknar en borreliaring. Dessutom ska de vara större än en femkrona, och det kommer oftast efter en till fyra veckor. Låt bli att skrämma upp folk är du snäll.
  • Aileen Allannah
    Alix skrev 2014-06-10 23:42:40 följande:
    Borrelios är obehandlad en potentiellt allvarlig sjukdom och det finns ingen anledning att tona ned riskerna med den. Läkaren kan avgöra, men bara om man går till hen och kollar upp saken.
    Självklart är det en allvarlig sjukdom om man inte blir behandlad, men om det knappt gått ett dygn är det rätt onödigt att börja hojta om att skynda sig till läkaren. Man kan lugnt stanna hemma ett par dagar och se hur det utvecklar sig, att springa till vårdcentralen så snart man får en fästing känns lite... Hönsigt.
  • Aileen Allannah
    Alix skrev 2014-06-11 09:44:51 följande:
    Vi vet inte "om det knappt gått ett dygn", vi vet bara att trådstartaren misstänker att det är så. Nymfer av fästingar är väldigt små, så den kan ha suttit där tidigare och ramlat av. Vad gäller "hönsigt" eller inte kan du ju ta ett snack med punkikonen Kathleen Hanna, som säkert skulle ha rusat till läkaren om hon hade upptäckt detta typiska fästingutslag och vetat vad det skulle ha gjort med henne.
    Men herrejösses... Ja, är man nojig så är man. Ett märke av den typ som ts har är ingenting att oroa sig över, och hon kommer inte bli akut sjuk på några dagar heller. Om rodnaden går ner och inte växer i storlek eller ts får andra symptom så tror jag att sjukvården tackar för att slippa ett fullständigt onödigt besök.

Att du får antibiotika utskrivet så snart du haft en fästing och fått ett litet märke gör inte att det ska tas för rutin vid litet märke.
  • Aileen Allannah
    Alix skrev 2014-06-11 12:36:09 följande:
    Jag invänder mot att du kallar mig nojig, det är ett onödigt personangrepp. Jag har skrivit att jag har haft två fästingar i år som jag inte har sökt för, det borde i sak betyda att jag inte är nojig. Men du läste kanske inte det?
    Jag ber om ursäkt, det var onödigt att kalla dig nojig. Jag har aldrig behövt söka vård för ett fästingbett, men lite rött blir det självklart när man tagit bort den. Kliar man blir det värre, och kan då se ut som på bilden. Man kan utan risk vänta någon vecka och se hur det ser ut då.
  • Aileen Allannah

Alix, om man tittar noga så ser det vita lite upphöjt ut, som ett myggbett kan bli. Det röda är runtomkring det vita.

Svar på tråden FÄSTINGBETT - bör jag vara orolig?