Anonym (Uppgiven) skrev 2014-06-17 08:53:57 följande:
Felet ligger ju inte alltid hos kvinnan? Nu var det ju inte så att jag sprang till gyn efter 3 mån, jag tycker 1 år är länge nog! Glöm då inte att det är väntetider för att få utredning, att det tar tid med alla besök, prover m.m. Barn blir till i krig, våldtäkter osv så tycker inte ditt resonemang håller... Visst kan stress säkert försvåra, men att lägga allt det på kvinnan gör ju att man blir än mer pressad, att det är mitt eget fel att jag inte blir gravid... Många har ju blockerade äggledare, "onormal" livmoder, endometrios, pco osv, hur f*n kan du säga att det skulle bero på stress att d inte blir barn?!
Du skriver: 'Visst kan stress säkert försvåra' Hur ska du ha det? Antingen så påverkar inte stressen eller så gör den det. Nu har det visat sig att stress faktiskt påverkar och då blir det ju ännu ett hinder på vägen som man hade kunnat skippa genom att inte bli stressad för det hjälper ju inte heller.
Läkarna menar på att det man själv kan göra för att underlätta det hela är att åtminstone låta bli att stressa. Förstår du? Sen är det kanske svårt att inte stressa på beställning men det underlättar ju inte mer om man stressar. Det är en paradox, jag vet. Men vissa lyckas faktiskt släppa stressen och halva jobbet är i vissa fall gjort.
Hur tror du det var förr? Då fanns inte de möjligheter som finns idag.