• Alva3

Är det vanligare att en pojke som är född sent på året får en diagnos?

Hej, en vän till mig sa att det var vanligare att om man är pojke och är född sent på året är det lättare att få diagnosen ADHD. nu undrar jag om det stämmer. Har tre pojkar 7 år, 3 år samt 3 månader gamla. De två äldsta är födda i december och november. Äldste har adhd. Hur hänger det ihop med ADHD och pojkar födda sent på året? Fattar inte riktigt...

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Svar på tråden Är det vanligare att en pojke som är född sent på året får en diagnos?
  • Apelsin

jag har också hört det, men förstår inte alls sambandet.

• UCharlotte

Kan det vara så att pojkar rent generellt är lite långsammare i sin utveckling än tjejer, slå ihop det med att födas senare på året men börja i skolan samma år som de som levt 8-9 månader längre. Kanske att man då skyller på ADHD, fast det handlar om omognad?

• Natulcien
    Apelsin skrev 2014-06-11 12:34:57 följande:
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/adhd-kan-vara-omo.../
    Ja, men i artikeln så säger man ju att det sannolikt inte handlar om ADHD utan om omognad (och det gäller även flickor).

"De nya siffrorna visar enligt Björn Kadesjö att det kan finnas barn som missförstås ha adhd."

Ett barn som börjar i första klass och är fött i december är ju nästan ett helt år yngre än sina klasskamrater som är födda i januari. Kanske lite omognare, stökigare och mer okoncentrerad...

• Mamori

Jag har hört det om autism och att det skulle vara länkat till att modern har d-vitaminbrist under vinterhalvåret, då det tydligen är så att mödrar med d-vitaminbrist (tex mörkhyade som går med heltäckande kläder av religiösa skäl och bor långt norrut utan mycket sol) oftare får autistiska barn.

• Natulcien
    UCharlotte skrev 2014-06-11 12:55:55 följande:
    Kan det vara så att pojkar rent generellt är lite långsammare i sin utveckling än tjejer, slå ihop det med att födas senare på året men börja i skolan samma år som de som levt 8-9 månader längre. Kanske att man då skyller på ADHD, fast det handlar om omognad?
    Precis. Det är precis det man har kommit fram till i artikeln som det länkas till i inlägg #4.
  • Natulcien
    Mamori skrev 2014-06-11 13:00:45 följande:
    Jag har hört det om autism och att det skulle vara länkat till att modern har d-vitaminbrist under vinterhalvåret, då det tydligen är så att mödrar med d-vitaminbrist (tex mörkhyade som går med heltäckande kläder av religiösa skäl och bor långt norrut utan mycket sol) oftare får autistiska barn.
    Men varför skulle det bara drabba decemberbarn, men inte januaribarn då? Nej, det verkar långsökt...
Svar på tråden Är det vanligare att en pojke som är född sent på året får en diagnos?