• Anonym (,)

Bonusmammas rättigheter?

Jag har ensam vårdnad om en sju år gamal tjej. Mitt ex o pappan till henne har inte brytt sig förrens nu. O inte nog med det får jag hans tjej med. Honom kan jag inte neka till något (?) men hon har inte varit snäll mot mej eller dottern. Hur mycket har hon rätt till ?

• Svar på tråden Bonusmammas rättigheter?
  • Anonym (?)

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
    Exakt vad skulle en bonusmamma ha rätt till enligt dig?

• Anonym (,)
    Anonym (?) skrev 2014-06-11 21:27:17 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar? Exakt vad skulle en bonusmamma ha rätt till enligt dig?

Ja vad har hon att saga till om? Vad bestämmer hon ? Kan hon skita i mina regler osv?
  • Påven Johanna
    Anonym (,) skrev 2014-06-11 21:31:22 följande:

Ja vad har hon att saga till om? Vad bestämmer hon ? Kan hon skita i mina regler osv?
    Ja, det kan hon. Hon har de rättigheter som barnets pappa ger henne. Hon kan hämta och lämna på skola och fritids och vara ensam med barnet om de tycker så. Däremot kan hon inte vara med på exempelvis utvecklingssamtal om inte du ger tillstånd till det. Men i övrigt så bestämmer de när barnet är hos dem - om de vill ha det så. Hennes grad av engagemang kan ju vara både hög och låg, det är ju svårt att veta något om i nuläget.

Är det en tjej/kvinna som du känner sedan tidigare?
  • Anonym (,)
    Påven Johanna skrev 2014-06-11 21:36:18 följande:
    Ja, det kan hon. Hon har de rättigheter som barnets pappa ger henne. Hon kan hämta och lämna på skola och fritids och vara ensam med barnet om de tycker så. Däremot kan hon inte vara med på exempelvis utvecklingssamtal om inte du ger tillstånd till det. Men i övrigt så bestämmer de när barnet är hos dem - om de vill ha det så. Hennes grad av engagemang kan ju vara både hög och låg, det är ju svårt att veta något om i nuläget. Är det en tjej/kvinna som du känner sedan tidigare?

Hej! Nej känner henne inte sedan tidigare. Men hon har bettet sig dumt mot oss. Kallat mig saker inför min dotter osv. Vår dotters far har inte ens de raäätigheterna att hämta eller lämna. Vi har även kommit överens pappan o ja på soc att hans nya inte ska vara med vid hämtning o lämning ( han har henne var 3e lördag kl 10-18). Lik förbaskat är hon med.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (,) skrev 2014-06-11 21:41:44 följande:

Hej! Nej känner henne inte sedan tidigare. Men hon har bettet sig dumt mot oss. Kallat mig saker inför min dotter osv. Vår dotters far har inte ens de raäätigheterna att hämta eller lämna. Vi har även kommit överens pappan o ja på soc att hans nya inte ska vara med vid hämtning o lämning ( han har henne var 3e lördag kl 10-18). Lik förbaskat är hon med.
    Kontakta soc igen då
  • Brumma
    Anonym (,) skrev 2014-06-11 21:41:44 följande:

Låter som om ni behöver ett nytt samarbetssamtal eftersom han ändå inte verkar vara överens med dig. Är hon med fram till dörren eller bara med i bilen?
  • Brumma
    Anonym (,) skrev 2014-06-11 21:22:56 följande:

Jag har ensam vårdnad om en sju år gamal tjej. Mitt ex o pappan till henne har inte brytt sig förrens nu. O inte nog med det får jag hans tjej med. Honom kan jag inte neka till något (?) men hon har inte varit snäll mot mej eller dottern. Hur mycket har hon rätt till ?

Vad har hon gjort mot dottern?

Självklart kan du inte bestämma vilka regler de skall ha under umgänget.

Hur länge har de träffats dottern o pappan?
  • Anonym (,)
    Brumma skrev 2014-06-12 05:36:06 följande:
    Vad har hon gjort mot dottern? Självklart kan du inte bestämma vilka regler de skall ha under umgänget. Hur länge har de träffats dottern o pappan?

Absolut inte under deras umgänge. Så mycket förstår jag. Men dom få timmar han har henne så gör dom va dom vill. Men bär det är mina dagar bestämmer jag, Ett nytt medarbetarsamtal känns onödigt. Då han ändå i inte lyssnar. Haft de 2ggr. När vi första gången kom överens att nya tjejen inte skulle vara med vid hämtning o lämning för att göra det harmoniskt för vår dotter. ( då tjejen satt o skrek i bilen psykopat...osv) . Kändes bra när vi gick därifrån. Jag gick o hämta ut dottern o pappan kom aldrig som vi bestämt. Vi gick då hem o när vi väl kommer hem sitter pappan o hans nya tjej på min trapp. Vi har testat en del umgänge. Allt från varannan helg till var 3e lördag (som det är nu)". Varannan helg drogs in då hon inte hade nån sovplats. Han har även blivit anmäld av sin förra skola för sexuella anklagelser mot vår dotter. Vi gick på möten men fick inte fram mer än att han är väldigt hårdhänt med henne. O att gömmer sig när hon ska till pappa.
  • Brumma
    Anonym (,) skrev 2014-06-12 11:06:10 följande:

Absolut inte under deras umgänge. Så mycket förstår jag. Men dom få timmar han har henne så gör dom va dom vill. Men bär det är mina dagar bestämmer jag, Ett nytt medarbetarsamtal känns onödigt. Då han ändå i inte lyssnar. Haft de 2ggr. När vi första gången kom överens att nya tjejen inte skulle vara med vid hämtning o lämning för att göra det harmoniskt för vår dotter. ( då tjejen satt o skrek i bilen psykopat...osv) . Kändes bra när vi gick därifrån. Jag gick o hämta ut dottern o pappan kom aldrig som vi bestämt. Vi gick då hem o när vi väl kommer hem sitter pappan o hans nya tjej på min trapp. Vi har testat en del umgänge. Allt från varannan helg till var 3e lördag (som det är nu)". Varannan helg drogs in då hon inte hade nån sovplats. Han har även blivit anmäld av sin förra skola för sexuella anklagelser mot vår dotter. Vi gick på möten men fick inte fram mer än att han är väldigt hårdhänt med henne. O att gömmer sig när hon ska till pappa.
    Hmm. Låter inte alls bra nej...

Tyvärr får du nog dras med tjejen så länge pappan väljer att ta med henne. Men vad skulle hända om du drog in umgänget med hänvisning till att er överenskommelse inte hålls?

Du håller ditt om han håller sitt liksom?

Kommer han stämma dig på vårdnad?
  • Anonym (E)
    Anonym (,) skrev 2014-06-12 11:06:10 följande:

Varför får pappan enbart ha få timmar varannan lördag för umgänge? Hur svårt kan det vara att han skaffar en madrass till barnet att sova på? Att han har blivit anmäld för ett brott  är inte samma som att han är skyldig. Det känns som om du sätter spaden i jorden och kan vänta att en stämning dyker upp i brevlådan vilken dag som helst.
Svar på tråden Bonusmammas rättigheter?