• Muuulin

Hunden hugger ibland, ska vi lämna tillbaka han? (långt inlägg)

För över ett år sedan svarade jag på en annons ang att en kvinna sökte extrafamilj till hennes papillon en tid då hon blivit sjuk.
    Vi fastnade för varandra och hunden fick komma till oss under några månader medan hon var på sjukhus. Hon blev frisk men vi har ändå hållit kontakten och vi har lånat hem hunden och det har funkat bra.
    (Vi är en familj på två vuxna och två barn, 9 och 6 år).
    Nu tidigt i våras så kände hon att hon inte riktigt har orken med en hund så vi fick ta över han eftersom set funkat så bra. (En papillon på tre år. Jätteduktig och lyssnar på oss, vi kan ha han lös på gården utan att han sticker. Ingen problemhund så. Han brukar kunna skälla ut folk som går förbi, helst springa efter dom, men sånt kan man ju träna bort.)
    Det har väl funkat bra, bitvis. Hunden märkte ganska snabbt att han var här för att stanna och började testa gränser, vilket är ganska normalt. Hemma hos henne var det han som bestämde så det blir ju såklart en omställning.Vi visar att det inte är ok och det verkar han vara nöjd över. Han blir som tillfreds när vi "rättar" honom.
    Men till det största problemet. Han hugger oss, främst barnen. Mig har han huggit så det gick hål när jag klippte klorna. Visst, han gillar inte att klippa klorna och trodde jag skulle sluta när han högg men så blev det inte. Sambon högg han åt då hunden låg med ett ben nedanför soffan och sambon skulle ta en tvdosa på hyllan under bordet. Men barnen har han huggit "utan anledning". Dom har aldrig gjort hunden nåt, hunden brukar busa med dom och dom får klappa han, men rätt som det är så kan han morra när dom ska klappa han (eller bara närmar sig), eller så hugger han direkt. Vi vuxna visar direkt att det absolut inte är ok, han verkar fatta, men han fortsätter. Största pojken har han huggit 4ggr. En gång gick det hål, en gång ett rejält blåmärke och resterande småmärken. Och nu ikväll bet han 6åringen första gången (annars brukar han bara morra åt han ibland). Pojken hasade ner från soffan. Hunden låg på mattan nedanför. Pojken är påväg och ska sätta ner handen i golvet och resa sig upp då hunden hugger han hårt i handen så det blir märken.

Det är så svårt när han håller på så. Ena sekunden funkar han bra med barnen och i nästa hugger han rätt som det är. Det kan ju inte fortsätta så. Barnen tar ju hem kompisar , och då vill man ju inte riskera att dom blir bitna också. Eller att han biter så det slutar riktigt illa. Det är ju så svårt att hålla koll och förebygga innan det händer då det sker så plötsligt utan anledning. 9åringen vill väldigt gärna ha kvar hunden, men har bli less på att han hugger och nämnde ikväll att vi kanske inte borde ha han kvar. 6åringen vill inte alls ha hunden nu. Han blev så chockad och ledsen (såklart) när han blev huggen från ingenstans.

Hur hade ni gjort? Ska vi lämna tillbaka han? Eller är det nån som har tips på hur vi ska gå tillväga? Vi har haft han här hemma i fyra månader nu. Och innan dess till och från i ett år. Har alltid varit emot hundar som biter barn, och tyckt att dom inte ska vara nära barn, men denna hund är ju så duktig i övrigt, därför vet jag varken ut eller in. Är det kanske en enmanshund helt enkelt?

//Mvh vet-varken-ut-eller-in ;)

• Svar på tråden Hunden hugger ibland, ska vi lämna tillbaka han? (långt inlägg)
  • Sesso1

Jag vet inte så mycket om hundar så vet inte om min åsikt är något ni lyssnar på men djur är djur ... Biter han som han gör nu vet man aldrig vad som kan hända. Nästa gång är det kanske ansiktet på era barn? Eller någon annans barn...

Jag hade inte vågat lita på honom... Men vad vet jag ?!

• Whitetrash86

Att hunden hugger från ingenstans stämmer inte riktigt.

Troligen är hunden ingen bra hund tillsammans med barn, troligen så är hunden osäker på barnen och blir rädd, därför hugger den, vilket (tyvärr för oss människor) är en fullt naturlig reaktion.

Antingen så får ni se till att barnen inte är på hunden, att dom är lugna och fina och att hunden är redo när barnen rör på sig osv. Så att hunden lär sig slappna av och acceptera barnen. Vilket är jobbigt!
    Annars är det bara att inse att hunden faktiskt inte passar till er som familj och för hundens eget bästa, lämna tillbaka.

• Dexter dot com

Du skriver att ni vuxna visar att det inte är ok att hunden morrar och tror den bestämmer- hur visar ni det på för sätt?

• Muuulin

Ja det är det jag är så rädd för! Har hundvana men inte av denna sort med omplacering och aggresivitet(?). Som sagt är han duktig i övrigt, så vet inte om detta är nåt man kan få bort eller om han bara är så. Hade det bara varit vi vuxna hade det varit en annan sak, men nu när våra och andras barn är med i bilden så blir det extra känsligt. Läser jag det jag själv skriver så lutar det ju mot att lämna tillbaka han, men vill höra andras synpunkter. Se saken ur en annan synvinkel.

• Muuulin
    Whitetrash86 skrev 2014-06-11 21:47:30 följande:
    Att hunden hugger från ingenstans stämmer inte riktigt. Troligen är hunden ingen bra hund tillsammans med barn, troligen så är hunden osäker på barnen och blir rädd, därför hugger den, vilket (tyvärr för oss människor) är en fullt naturlig reaktion. Antingen så får ni se till att barnen inte är på hunden, att dom är lugna och fina och att hunden är redo när barnen rör på sig osv. Så att hunden lär sig slappna av och acceptera barnen. Vilket är jobbigt! Annars är det bara att inse att hunden faktiskt inte passar till er som familj och för hundens eget bästa, lämna tillbaka.

Ne visst måste det finnas nån anledning till att han hugger, men det kommer så plötsligt. Vi kan gå runt i huset, hunden går runt bland oss han kan gå uppi barnen, å så går 6åringen förbi så morrar han åt han. Han är ute och busar mrd barnen, eller bara är ute och går runt med oss. Han går nära barnen. 9-åringen sträcker handen och ska klappa och då hugger han. En gång hoppade han upp i 9-åringens soffa där han själv sitter. Han ska klappa hunden eftersom han kommer dit och då hugger hunden riktigt hårt. Det blev både uppsvullet och blåmärke som höll i sig. Hunden har all chans i världen att dra sig undan. Finns hur många ställen som helst. Men han drar sig till oss och barnen, och verkar avslappnad. Han ska väl säkert klättra i rang och sätta sig över barnen, men att han ska hugga så hårt. Pang bom ingen förvarning eller ett litet naffs..
  • norrland87

Ojj när vi fick vår första dotter så hade flickvänen en liten ettrig hund högg å bet bäst han ville när de ej passade han då han bott hos mina svärföräldrar så har han gjort som han velat tills jag kom in i bilden idag går han undan mot mig och är snäll med barnen han måste sättas på plats och visa att hugga bita hjälper inte lägg ner hunden på sidan när han gör så tills han är lugn igen idag har vi en rottis på ca 45 kg som jag litar till 200%

• Muuulin
    Dexter dot com skrev 2014-06-11 21:51:05 följande:
    Du skriver att ni vuxna visar att det inte är ok att hunden morrar och tror den bestämmer- hur visar ni det på för sätt?

Gör som jag lärt mig. Lägger ner hunden, håller ett bestämt grepp ner hunden. Inte hårt så att den gör illa sig, men ett fast och bestämt grepp. Håller tills han är riktigt avslappnad. Släpper lungt när han är avslappnad och då ligger han kvar. Samtidigt halvsitter jag kvar ett litet tag till. Reser mig upp och går iväg lugnt. Alldeles som att han mår gott efteråt. Kommer fram till oss och är jätteglad, vill busa och är som en "normal hund".
  • Muuulin
    norrland87 skrev 2014-06-11 22:15:03 följande:
    Ojj när vi fick vår första dotter så hade flickvänen en liten ettrig hund högg å bet bäst han ville när de ej passade han då han bott hos mina svärföräldrar så har han gjort som han velat tills jag kom in i bilden idag går han undan mot mig och är snäll med barnen han måste sättas på plats och visa att hugga bita hjälper inte lägg ner hunden på sidan när han gör så tills han är lugn igen idag har vi en rottis på ca 45 kg som jag litar till 200%

Det är just det jag gör :p
  • Esoada

Ge upp med den hunden säger jag bara

• Tezziz81

Hunden är så mot barnen för att de är psykologiskt mer svaga och säkert lite rädda med. Det du kan göra är

Svar på tråden Hunden hugger ibland, ska vi lämna tillbaka han? (långt inlägg)