Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Hunden hugger ibland, ska vi lämna tillbaka han? (långt inlägg)

men om hunden ligger i soffan, barnet kommer dit och börjar klappa, jaha.
    hunden kanske inte vill bli klappad bara för att den råkar ligga i soffan, eller hur.
    Varför ska hunden flytta på sig när den låg där först?
    jag skulle nog säga låt hunden söka kontakt när den vill ha kontakt, den signalerar ju tydligt att den inte vill bli klappad.

• Fjärilslarv
    Muuulin skrev 2014-06-12 07:17:07 följande:

Nej han springer runt och busar, hoppar och studsar så ont har han verkligen inte.
    hundar kan göra det där fast de har ont.
  • Fjärilslarv
    Hallonbåt02 skrev 2014-06-12 19:37:48 följande:
    Fast där hade jag hänvisat hunden till sin plats om den vill vara ifred, hunden behöver inte ligga raklång på soffan om den inte vill bli klappad och har sin egen plats.
    Om min hund hade börjat morra  åt mitt barn från soffan så hade han åkt ner illa kvickt till sin plats men hade han gjort det så hade jag även granskat  varför han gjorde så.
    men vaddå sin plats, hunden var ju i soffan innan barnet, varför kan inte hunden få ligga kvar då?
    Det är ingen rättighet att klappa en annan levande varelse, bara för att den råkar befinna sig i närheten.
  • Fjärilslarv
    Hallonbåt02 skrev 2014-06-13 12:15:15 följande:
    Det märks att du inte har barn och att dina hundar får göra hur dem vill.
    MINA hundar har sin EGEN plats i hemmet när dem är inne och dit går de och lägger sig om dem vill vara ifred, Vill familjen sätta sig och titta på TV n eller något annant så åter jag definitivt inte hunden ligga kvar bara för att den var där först.

jag har varken hund eller barn nej, men den som hade platsen först ska givetvis inte tvingas flytta på sig för att någon annan kommer dit.
  • Fjärilslarv
    sture bergvall skrev 2014-06-15 03:01:34 följande:

va håller du på med.
    en hund ska vara lägst i rang när det gäller människorna i flocken.
    när den accepterar det så kommer den automatiskt att sluta bita.
    likställa en hund med en människa psykologiskt e skit farligt.
    i hundens hjärna e allt om flocken och hierarkin inom den.
    de du ger tips om e en alfa hund som ska bestämma.
    nej jag tycker inte att en hund ska bestämma, däremot så ska en hund får ligga i fred om den ligger i soffan t ex, det är inte likställt med att hej kom och klappa mig.
  • Fjärilslarv
    Muuulin skrev 2014-06-16 15:11:55 följande:

Du har nog missuppfattat det jag skrev, eller så skrev jag konstigt. Pojken satt i sin soffa på sitt rum. Hunden hoppade upp bredvid pojken. Kommer en hund och hoppar upp bredvid dig så skulle du säkert också klappa den. Men då högg hunden hårt, helt utan förvarning! Så det var inte hunden som låg där först!
    njae jag väntar alltid på att hunden ska ta kontakt med mig.
Svar på tråden Hunden hugger ibland, ska vi lämna tillbaka han? (långt inlägg)