• Anonym (examen)

Hur länge tar det att få ut examen?

Hur lång tid efter att man ansökt om examen kommer man att få sitt examen utfärdad? Några veckor, månader??

Jag menar högskoleexamen.

• Svar på tråden Hur länge tar det att få ut examen?
  • Anonym (Examenshandläggaren)

Det beror på flera faktorer: vilken tid på året du ansöker, vilket universitet/högskola det rör sig om, vilken typ av examen du ska ha.

Just nu börjar högsäsongen, många ansöker om examen nu när terminen precis slutat. På mitt universitet kan det ta upp till tre månader att få ut sin examen om man ansöker i juni-juli.

• Anonym (examen)
    Anonym (Examenshandläggaren) skrev 2014-06-11 22:16:58 följande:
    Det beror på flera faktorer: vilken tid på året du ansöker, vilket universitet/högskola det rör sig om, vilken typ av examen du ska ha.
    Just nu börjar högsäsongen, många ansöker om examen nu när terminen precis slutat. På mitt universitet kan det ta upp till tre månader att få ut sin examen om man ansöker i juni-juli.
    Ok, tack... Det är på Stockholms universitet, företagsekonomi. Och jag kommer att få betyg från min uppsats i slutet av juni och undrade om det är någon ide att ansöka då, med tanke på att "alla" är på semester i juli.

Om jag ansöker i september då? Går det snabbare?
  • Anonym (examen)
    Anonym (examen) skrev 2014-06-11 22:22:44 följande:
    Ok, tack... Det är på Stockholms universitet, företagsekonomi. Och jag kommer att få betyg från min uppsats i slutet av juni och undrade om det är någon ide att ansöka då, med tanke på att "alla" är på semester i juli.

Om jag ansöker i september då? Går det snabbare?
    Ok, inte företagsekonomi. Skrattande Civilekonomexamen..
  • Anonym (Wildrat)

Skicka in ansökan så fort du är klar så kommer det när det kommer. Du behöver ju inte göra nåt mer än ansöka så det spelar ju ingen roll om det går fortare i september än juli...

• Anonym (examen)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-06-11 22:27:10 följande:
    Skicka in ansökan så fort du är klar så kommer det när det kommer. Du behöver ju inte göra nåt mer än ansöka så det spelar ju ingen roll om det går fortare i september än juli...
    Ok,ska göra det,bara undrade om det går fortare då..
  • Anonym (Examenshandläggaren)

Det bästa är att kontakta examensenheten på SU och höra hur de har det i sommar. På en del ställen har de semesterstängt, på andra finns det handläggare i tjänst hela sommaren. Dessutom finns det lite olika praxis vad gäller förturer.

Svar på tråden Hur länge tar det att få ut examen?