• Anonym (ledsen)

Allting är ju hennes..

Jag har varit tillsammans med en kille ett tag nu. Han har barn sedan innan och har varit gift.
    Allting är väl egentligen bra mellan oss, vi är väldigt kära och vi pratar om att flytta ihop osv men jag kan ändå inte undvika att känna en klump i magen...

ALLT är ju DERAS.
    Det är deras bil, deras barn, deras hus, deras möbler. De delar tom efternamn fortfarande eftersom hon inte har vett att byta!!

Jag vet att det är ologiskt av mig men just nu känns det som att ingenting någonsin kommer vara VÅRAT. Att jag bara är någon som kommer in i DERAS liv tillfälligt.

Det gör ONT i mig och jag vet inte vad jag ska göra för att undvika att känna såhär. Gråter

• Svar på tråden Allting är ju hennes..
  • Amanda84

Men varför delar de bil och hus fortfarande? Var det längesedan de separerade?

• Sensitiveguy

Låter som att han bor kvar deras gemensamma hem. Bör de inte fixa det först innan ni blir sambos?

• Knappamamma

Efternamnet tycker jag du ska släppa, de har barn och hon vill säkert behålla namnet för att ha samma efternamn som sitt barn. Huset har du nog också svårt att motivera men vissa möbler kan ju bytas ut mot dina om ni flyttar ihop. Jobba på självkänslan istället........

• sextiotalist

Om du känner det så, så tror jag att om ni ska flytta ihop så ska det vara i ett nytt hem som ni bygger upp tillsammans. Efternamnet däremot så är det fortfarande väldigt vanligt att man behåller det namnet man gift sig till, det kan vara inarbetat bland kolleger, krångligt att byta körkort, pass etc.

• Anonym (Tillsammans)

Håller delvis med om att det är självkänslan du behöver jobba på. Jag skulle i vilket fall som helst inte vilja flytta in i någon annans hem. Om det hade blivit så seriöst att det var dags att flytta ihop så hade jag krävt att det skulle vara vårt tillsammans och inte hans gamla. Det skulle vara ytterst konstigt att ta över någons gamla dekorationer, tvättkorg, val av det ena med det fjärde. Särskilt om man visste att det inte var personen man skulle flytta ihop med som valt grejerna! När man flyttar in i ett hus där ens partner redan levt sitt liv med sitt ex så tror jag att det är ännu viktigare att göra det till ens gemensamma och inte bara flytta in och ställa några saker här och där. Ni verkar ha varit ihop en kort tid. Se till att prata om saken i lugn och ro, ordentligt innan en eventuell hopflyttning. Efternamn är det många som inte byter pga barnen. Inte för att man "inte har vett att byta".

• SupersurasunkSara
    sextiotalist skrev 2014-06-12 06:31:17 följande:
    Om du känner det så, så tror jag att om ni ska flytta ihop så ska det vara i ett nytt hem som ni bygger upp tillsammans. Efternamnet däremot så är det fortfarande väldigt vanligt att man behåller det namnet man gift sig till, det kan vara inarbetat bland kolleger, krångligt att byta körkort, pass etc.
    Precis.

Jag läste om ett par, dock inga barn inblandade, som sålde alla sina ägodelar utom några få ärvda favoriter när de flyttade ihop, köpte ny gemensam lgh osv.

Jag insisterade på att jag och maken skulle flytta till ny lgh när vi blev sambos. Jag ville inte att han skulle känna sig som gäst eller inneboende. Han hade dessutom inte så mycket möbler själv så det blev ännu mer som att han blev inneboende.

Möjligen kan huset behållas, det kan ju vara det mest fördelaktiga, men du måste få sätta din prägel på det, kanske tapetsera om osv (se noga över det ekonomiska först så du inte blir sittandes och betalar saker 'utan värde' för dig OM det går åt skogen). Du har väl möbler själv kan jag tänka? Vissa av dem måste få plats så han får förmodligen göra sig av med en del osv.

Viktigt är att prata om detta innan och kanske kan du behålla ditt boende och hyra ut i andra hand i iaf 6 månader för att provbo.

• Påven Johanna
    sextiotalist skrev 2014-06-12 06:31:17 följande:
    Ja, men nu gör det ju ONT i ts, så lite krångel för ts killes före detta fru får väl kärringen ta. Men det är klart, ex-frun har ju inget vett. 
  • SupersurasunkSara

Ang efternamnet kan jag säga att jag ville byta tillbaka efter skilsmässan, men det ena barnet blev ledset för att jag inte ville heta samma som hon. (Tänkte hon)

• Anonym (Biobonus)

Jag flyttade in i min nuvarande sambos " gamla" hus som han köp och helrenoverat tillsammans med sin fd fru, det var hennes val av tapeter i de flesta rum, i några svärmors ( syntes tydligt vad som var vad ) möblerna var vad hans fd inte velat ha,de enda rum som var någorlunda " nya" vad det kommer till inredning var barnens rum . Min sambo höll dessutom på och betalade av till sin fd hennes del av husets värde . Hans möbler åkte ut det mesta och mina möbler in,vi målade om och tapetserade om rum för rum,det tog sin tid men så småningom så kändes det som MITT hus också ( även om vi har samboavtal) och idag är det deffenitivt MITT hus,jag har nu bott här ungf dubbelt så länge som hans fd Så visst går det att flytta in,men se till att få göra om efter DIN smak så mycket som möjligt - han får så klart betala om han står som ägare till huset

Svar på tråden Allting är ju hennes..