• nyans

Varför ger ni pengar till tiggare?

Det stämmer att tiggeriet bara är ett symtom. Tyvärr har Sverige begränsade möjligheter att påverka eller förbättra för tiggarna. Hade det gällt inhemska tiggare, hade det varit en annan sak. Inhemska tiggare har rätt till vårt välfärdssystem. Det har inte EU-migranterna, det är deras hemländer som ska stå för det. Problemet kan alltså bara lösas i hemländerna.

• nyans
    asta66 skrev 2014-06-12 10:21:44 följande:
    Istället ska alltså de fattigaste människorna vi har i EU lida för att deras regeringar struntar i dem! För det är därför de är här!
    Problemet är att deras regeringar tillåts strunta i dem. Felet (eller ansvaret) är alltså varken tiggarnas eget eller de svenskar som inte vill bli antastade av dessa tiggare, samt slippa kliva över dem när de ska handla t ex.

Tiggarna lider oavsett vad vi gör eller inte gör, så vida vi inte ger dem full tillgång till svensk välfärd, men då får vi snart själva börja tigga. Ansvaret är EU:s och hemländernas.  Som medlemsland kan Sverige dra sitt strå till stacken, men det är allt.
  • nyans
    Anonym (Anders) skrev 2014-06-12 10:23:03 följande:
    Du bryr dig alltså inte om de bakomliggande problemen, du vill bara slippa se tiggare. Får du dåligt samvete, eller?
    Svenskar ska inte behöva ha dåligt samvete för att dessa människors hemländer inte sköter sina åtaganden, trots att de är medlemmar i EU.

Det handlar inte om att "slippa se tiggare". Det har alltid funnits tiggare i Sverige, vårt välfärdssystem är inte perfekt. Men aldrig i den omfattningen som är nu, inte i modern tid.

Vi har alltså fått andra länders problem på halsen, samtidigt som vi har begränsade möjligheter att göra något åt det. Det klart att det skapar frustration.
  • nyans
    asta66 skrev 2014-06-12 10:29:25 följande:
    Så vi ska strunta i att folk tigger på våra gator för att det inte är vårt problem. Vad blir då nästa steg? Grannens hus brinner. Det är brandkårens ansvar. I ett samhälle måste vi alla agera ibland. Annars är vi omänskliga. Eller ska vi strunta i att grannens barn är i behov av hjälp för det är föräldrarnas ansvar. Ibland är väl ett problem just vårt att lösa. För nån annan är inte närvarande.
    Jag skrev inte att vi ska strunta i dem, jag skrev att vi har begränsade möjligheter att hjälpa till.

Eller hur många tiggare har du boende hos dig?

Brinner grannens hus, försöker du förmodligen hjälpa till att släcka elden. Men du låter inte grannen flytta in hos dig (om ni inte känner varandra väl) och du ger inte bort ditt eget hus.

Hamnar grannens barn på vift, försöker du förmodligen hjälpa dem. Men du låter inte barnen flytta in hos dig och du adopterar dem inte. Du ringer deras föräldrar eller socialtjänsten.

Alla kan göra något, men ingen kan göra allt. Det kan omöjligt vara den svenska allmänhetens ansvar att försörja fattiga EU-migranter. Det betyder inte att man inte bryr sig.
  • nyans
    Anonym (Anders) skrev 2014-06-12 10:36:52 följande:
    Jo, det handlar om att slippa se dom. Det märks tydligt när man läser alla tiggeri-trådar här på FL.

Men alla problem vi i Sverige tillfogar andra länder, ska vi ta ansvar för det, tycker du? Du vet om att fattigdom för vissa är en förutsättning för rikedom för andra?

Nej, det handlar inte bara om att slippa "se" dem. Problemet är betydligt större och mer komplext än så.

Läs mina övriga inlägg. Vad andra skriver på FL kan jag inte ta ansvar för.
  • nyans
    asta66 skrev 2014-06-12 10:54:29 följande:
    Precis dit jag vill komma. Jag gör nåt men jag löser inte hela problemet. Men framförallt ignorerar jag inte en människa i nöd framför mina ögon varje gång. De är ju så många och pengar har jag inte alltid.
    Ja, fast poängen var ju att bara för att man inte ger pengar till tiggare, eller inser att den enda hållbara lösningen finns i deras hemländer, så betyder inte det att man "struntar i dem".

Du jämförde med att inte ge pengar till tiggare, att inte vilja kliva över tiggare eller att inte vilja bli antastad av dem (vissa är påflugna), med att strunta i allt och alla. Att strunta i brinnande hus, utsatta barn osv. Den jämförelsen är inte hållbar. Nu erkänner du ju själv att du inte hjälper alla tiggare eller låter dem bo hos dig.

Möter man en utsatt människa DÅ OCH DÅ, samt har möjlighet att hjälpa till, så hjälper de flesta till. Men tvingas man kliva över utsatta människor flera gånger varje dag bara för att komma in i affären, människor som medvetet har satt sig i vägen eller halvt i vägen, som självmant har sökt sig hit och ibland rycker och drar i en, eller kommer fram och är påstridiga - då minskar lusten att hjälpa snabbt, samtidigt som irritationen stiger. Det är inte detsamma som att strunta i allt och alla. 
  • nyans
    Anonym (Anders) skrev 2014-06-12 10:56:33 följande:
    Vem säger att det är svenskarnas ansvar att hjälpa tiggarna, så vitt jag vet är det helt frivilligt att ägna sig åt bistånd.

Grejen är att det samma personer som anser att man inte ska ge tiggarna pengar för då ökar antalet, som inte tycker att man ska ge pengar till organisationer, för man vet ju aldrig om hjälpen kommer fram. Dvs personer som bryr sig noll om hur världens resurser är fördelade. Personer som inte fattar sambandet mellan fattigdom och rikedom. Personer som tror att bara för att vi är priviligierade här i Sverige, så kan vi strunta i allt utanför vår egen gräns.

Det är väl självklart att Rumänien ska ta ansvar för sitt eget folk, men om de nu inte gör det, så ska inte omvärlden bara stå och se på och låtsas som ingenting. B
    Står omvärlden bara och ser på och låtsas som ingenting? Alla dessa debatter tyder snarare på motsatsen.

Sedan undrar jag vad du tycker att vi ska göra? Vad är ditt konkreta förslag? Dessa människors hemländer tar inte ansvar för sina medborgare nej, trots miljoners miljoner i bistånd från EU. Nähä. Sen då?
  • nyans
    asta66 skrev 2014-06-12 11:23:35 följande:
    Visst minskar ens lust och framförallt ens möjlighet att hjälpa alla. Men nån kan vi väl alla hjälpa?
    Alla kan inte hjälpa någon (vissa svenskar har det också svårt), men de flesta kan hjälpa någon och många skulle - rent teoretiskt - kunna hjälpa en hel del.

Det är inte det frågan handlar om, utan frågan handlar om var man ska dra gränsen, samt på vilket SÄTT vi bör hjälpa. Samt vad som händer om de bara blir fler och fler osv.

Jag förstår dem som erbjuder tiggarna mat eller kläder men inte pengar. Ingen vill att människor i Sverige, ska svälta ihjäl eller frysa ihjäl, oavsett var de kommer ifrån.

Problemet är om de blir för många samt har tiggeri som försörjning. Inte bara för att överleva dagen. 
  • nyans
    Bjoer skrev 2014-06-12 11:37:23 följande:
    Tja, mitt ex. jobbade på vandrarhem förut och så ringde det en utbytesstudent som inte hade hittat boende. Tyvärr var vandrarhemmet fullbokat ett tag så hon kunde inte bo där. Så vi lät henne sova i vårt vardagsrum i 3 veckor tills hon hittade något. Det GÅR att göra saker och ofta krävs det inte ens speciellt mycket ansträngning för att underlätta väldigt mycket för någon annan.
    Jag skrev vad de flesta skulle ha gjort samt vad man kan förvänta sig av omgivningen. Inte vad just du gjorde eller skulle ha gjort.

De flesta kan efter förmåga hjälpa en människa i nöd, men inte hyra ut sitt vardagsrum i 3 veckor. Då hade fler gjort det.

Sen beror det nog mycket på omständigheterna samt vem som frågar också. Eller har ni romska tiggare boende hos er, så att de slipper sova på gatan eller i skjul?
  • nyans

Det TrendyFarsa gör vore väl OK om han samtidigt upplyste tiggarna (muntligen eller skriftligen eller via nån annan) om att mynten i sig saknar värde, men går att sälja.

Då är det väl inte konstigare än att ge bort t ex pantburkar. Du blir av med skräpet och tiggarna får något att sälja / panta. It´s a win-win.

Men om TrendyFarsa gör det för att jävlas, håller jag med om att det är vidrigt.

Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?