asta66 skrev 2014-06-12 10:54:29 följande:
Precis dit jag vill komma. Jag gör nåt men jag löser inte hela problemet. Men framförallt ignorerar jag inte en människa i nöd framför mina ögon varje gång. De är ju så många och pengar har jag inte alltid.
Ja, fast poängen var ju att bara för att man inte ger pengar till tiggare, eller inser att den enda hållbara lösningen finns i deras hemländer, så betyder inte det att man "struntar i dem".
Du jämförde med att inte ge pengar till tiggare, att inte vilja kliva över tiggare eller att inte vilja bli antastad av dem (vissa är påflugna), med att strunta i allt och alla. Att strunta i brinnande hus, utsatta barn osv. Den jämförelsen är inte hållbar. Nu erkänner du ju själv att du inte hjälper alla tiggare eller låter dem bo hos dig.
Möter man en utsatt människa DÅ OCH DÅ, samt har möjlighet att hjälpa till, så hjälper de flesta till. Men tvingas man kliva över utsatta människor flera gånger varje dag bara för att komma in i affären, människor som medvetet har satt sig i vägen eller halvt i vägen, som självmant har sökt sig hit och ibland rycker och drar i en, eller kommer fram och är påstridiga - då minskar lusten att hjälpa snabbt, samtidigt som irritationen stiger. Det är inte detsamma som att strunta i allt och alla.