Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Varför ger ni pengar till tiggare?

Arbetsvegan skrev 2014-06-13 14:57:01 följande:
    Få svensar levde på gatorna för 100 år sedan så du kan inte jämföra på det sätt du gör.

Men det är stor skillnad på hur uteliggare i olika länder lever. Jag har varit en del i Japan, och de hemlösa jag har sett där har levt väldigt prydligt. Alla kulturer är ju olika, så det är väl inte så konstigt?
  • Anonym (m)
    Jonasson skrev 2014-06-12 20:50:54 följande:
    Fruktansvärt irriterande att man snart inte kan gå någonstans i Stockholmsområdet utan att snubbla på en rumänsk tiggare. Ge för guds skull inga pengar så vi blir av med denna plåga någon gång. EU har t o m erbjudit pengar för att förbättra för dessa Zigenare i Rumänien men eftersom Rumänien tycker så illa om dessa så vägrar de ta pengarna. Kan inte vi dumma svenskar förstå att vi blir utnyttjade för vår medmänsklighet så hoppas jag att vi lagstiftar bort detta ofog. Har ingen lust med att romani ska bli ett minoritetsspråk likt finskan i Sverige.

Lite sent för det, romani chip är redan ett av fem minoritetsspråk i Sverige. Finska, meänkieli, jiddisch, romani chib och samiska.
  • Anonym (m)
    Palestrina skrev 2014-07-18 16:36:24 följande:
    Det ironiska är naturligtvis att någon som är invandrarfientlig själv väljer att bli invandrare. Svårt att bortse från komiken i det.
    Men allt kanske inte är svart eller vitt? Det finns väl gråskalor? Man kan väl vara kritisk mot viss form av invandring utan att vara rasist? Jag fattar faktiskt inte varför den här debatten blir så polariserad, jag tycker det är väldigt tråkigt... det enda det leder till är att folk blir MER radikala vad gäller sina åsikter.
  • Anonym (m)
    Palestrina skrev 2014-07-18 17:48:46 följande:
    Jag förstår faktiskt inte på vilket sätt du menar att det här inlägget besvarar mitt.
    Att även om man är kritisk till en del invandring kanske man inte är helt emot det?
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?