Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför ger ni pengar till tiggare?

Ja, fan vet. Har ju hört den här sortens historier förr, från flera håll, och mer eller mindre avfärdat dem, men nyss såg jag tiggaren som brukar sitta härute på morgnarna, en man jag förutsatt vara rom från sydöstra Europa även om jag faktiskt inte frågat, sittandes nere på ett av caféerna i området. Med smartphone i örat och uppfälld laptop framför sig. Det såg inte så jävla utfattigt ut.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    puss skrev 2014-06-12 14:21:44 följande:

så varför tiggde han då?
    You tell me.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    puss skrev 2014-06-12 14:23:37 följande:

för att han är fattig, utsatt och saknar skyddnsät.
    Uppenbarligen ofattig nog att äga en modern telefon, en bärbar dator och sörpla i sig kaffe på café i alla fall. Det finns gott om folk som inte tigger men som ändå inte kan unna sig den "lyxen". Och ska jag nu skänka pengar till behövande ser jag ju hellre att de går till t.ex. mat och kläder än till att betala någons latte eller mobilräkning.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    puss skrev 2014-06-12 14:30:56 följande:

FÖR ATT DE KAN LAGA KAFFE HEMMA men det är inte så jävla lätt om man bor i en bil. "en modern telefon" är ett måste om man har familjen kvar i hemlandet.

men du tror att han sitter och tigger hela dagarna för att han har nån annan inkomst som han inte behöver jobba för, samt såklart för nöjets skull.
    Jodå. Men om nu pengar är "that big an issue", funkar det inte lika bra att ringa med en telefon för några hundralappar än med (vad som såg ut att vara) en nyare iPhone för x antal tusen? Fast det är klart, det kanske var en sån där nordkoreansk pirat-ifån som man kan köpa får femtio spänn. Och datorn var säkert en attrapp, alternativt en gammal 386:a med en MS-DOS-installation från 80-talet.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Jag saknar MSN-tiden. Då räckte det att ha en ros framför sitt visningsnamn för att visa att man brydde sig om hemlösa, alkoholister och hemlösa alkoholister.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 14:35:54 följande:
    Hur ser du skillnaden? Beskriv utförligt.
    En svart plastbit med rundade kanter (detta i sig skvallrar om att det bör ha rört sig om en iPhone version 2 eller 3 snarare än en nyare dito) och ett sånt där silveräpple på. Mer än så hann jag inte se. Var det utförligt nog för fröken eller blir jag underkänd på tentan? När är omtentan i så fall?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 14:43:40 följande:
    Hur många sådana doneras till frivilligorganisationer "av version 2 eller 3"? de skriver en hel del om det.
    Poängen jag har är att du inte på något sätt vet eller kan kontrollera vad det är för smartphone de har, vad de betalat för den (om något alla) utan kör bara på myter och förutfattade meningar för att kunna få sprida PK-hat...
    De här organisationerna då, delar de ut datorer också som är så pass moderna att det är lönt att hala fram dem när man sitter på café? Om vi nu utgår från att det rör sig om en laptop av lite äldre modell - jag uppfattade den vare sig som extremt slimmad eller extremt oslimmad, utan som en rätt vanligt utseende bärbar dator.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 14:48:43 följande:
     Det är faktiskt inte mitt fel att jag har rätt och du har fel utan det är sånt du måste tugga i dig. Du måste acceptera din lott här i livet (att ha fel och jag rätt) precis på samma sätt som du hävdar att fattiga ska acceptera sitt öde att vara fattiga. Precis lika lite rätt de har att göra något åt sin situation (enligt dig) har du lika liten rätt att protestera mot att jag alltid har rätt gentemot dig. Det betyder i klartext att du inte har rätt att hoppa på mig men jag har rätt att tala om för di att du har fel.

Solig
    Hävdar jag att fattiga ska "acceptera sitt öde" och "inte har rätt att göra något åt sin situation"? Du kan ju börja med att visa mig var jag har hävdat det, och sen återkomma om det där med vem av oss som har rätt och vem som har fel.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Linda) skrev 2014-06-12 14:48:42 följande:
    Nä, nu missförstår du mig. Jag har sett dig i tidigare trådar och uppfattar dig inte alls som dum. Däremot så uppfattade jag din respons till Arbetsvegan som dumt eller... snarare som i brist på annat. Du vet... när man helt enkelt inte kan eller vet vad man ska svara en person, för att man någonstans därinne inser att det man skriver/säger inte håller i längden... Ett sådant svar.

/L
    Jodå, jag står för vartenda ord jag skriver och säger. Visst, jag är inte sämre än att jag kan ändra åsikt om något om jag blir överbevisad, men dit har veganen långt kvar ännu. Och det är väl någonstans där pudelns kärna ligger. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 14:52:50 följande:
    Ärligt, vad bryr du dig om svaret? du har ju din "sanning" klar ändå att de har lagt tusen och åter tusen på dyr elektronik...

Det har jag inte heller sagt. Nu har du ju fel igen, du som nyss hade rätt i precis allt gentemot mig som du sa. "Tusen och åter tusen" har jag aldrig skrivit, inte heller "dyr elektronik".

Det jag har skrivit är att jag inte tycker det ser helt snyggt ut att i ena stunden sitta och tigga pengar och i nästa glida in på café och ta fram dator och mobil som vilken kontorsnisse som helst. Det känns inte som om just den snubben är den som är bland de mest utsatta eller har det jobbigast av alla som sitter här och tigger nuförtiden.
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?