Inlägg från: Anonym (hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hm)

Varför ger ni pengar till tiggare?

Orkar inte läsa igenom tråden, men ni som är emot att förbjuda tiggeri och pratar om den bakomliggande fattigdomen.. Hur löser vi det? Är det genom att lägga småslantar i muggar?

• Anonym (hm)

Fråga 2: Varför inte söka hem i ett nytt land? Blir inte det bättre eftersom deras länder tydligen inte gör tillräckligt?

Fråga 3: Varför sitter de inlindade i filtar och tjocktröjor i 25 graders värme?

Fråga 4: Varför inte jobba på riktigt istället?

• Anonym (hm)
    Anonym (pjotor 2) skrev 2014-06-12 20:53:19 följande:
    En tiggare här i stan brukar sitta utanför gallerian hela dagarna, han har kryckor och klarar knappt av att gå, men för några dar sedan såg jag honom komma ut från LIDL en bra bit därifrån, och då gick han helt normalt, sen när han närmade sig sin tiggarplats så började han halta mer och mer.
    Vi Svenskar är enormt lättlurade, vi tror på alla, medans tiggarna bara garvar åt oss för att vi är så korkade.
    Är det i Stockholm?
  • Anonym (hm)
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 21:51:41 följande:
    Hej.

Så den här tråden handlar om tiggare? Eller handlar den om hur jobbigt det är att behöva se tiggare?

För det kan väl knappast handla om hur ekonomiskt trängande det är att ha tiggare på gatorna i Sverige? De flesta ger ju ingenting (verkar det som) och även om man gjorde det (låt säga en 20-lapp en gång i veckan) så skulle det knappast orsaka personlig konkurs...

Tiggeri är smuts och skräp. Det finns inget människovärde i att tigga. Där är de flesta samstämmiga i diskussionen, men vad händer sedan med medmänskligheten? Är man plötsligt inte längre en hemlös stackare? Inte ens värd den där 20-lappen som du knycklat ner i fickan?

Det är fasansfullt lätt att vara kategorisk och dömande, men vad vet du om dessa människors bakgrund? Ett haltande ben ger mer. Sant. Kanske är en del av tiggeriet en skuggcirkus, men i ridån står alltid en person av kött och blod som inte har någon annan möjlighet till försörjning.

Jag tycker man bör hjälpa de som är svagare än en själv. I alla lägen.
    Varför välja att tigga, framför att söka ett nytt liv i ett nytt land?
  • Anonym (hm)

Ingen som ömmar för dessa människors fortsatta tiggeri har någon lösning? Blir det bättre av att ge en tjuga och ett paket cornflakes?

• Anonym (hm)

Jag ser inte ner på dessa människor som vissa andra verkar göra.

Däremot blir jag irriterad på människor som ska vara så Godhjärtade och ge pengar och/eller mat och låtsas som det hjälper denna fattigdom som ligger bakom.

• Anonym (hm)

Alltså jag är rätt "röd" politiskt, men jag är trött på folk som oavsett politisk tillhörighet sopar problemet under mattan.

Hjälper det om vi ger en slant då och då till någon utvald? Hjälper det? Eller finns det någon mer omfattande lösning?

Börjar tröttna på att Sverige ska ta hand om alla oavsett hur var när. Alla ska vara välkomna att söka sig ett nytt liv här (ja till den utsträckning det fungerar) och ha goda möjligheter till dräglig vardag där arbete ingår om en inte är sjuk på något sätt.

Ger inte pengar till svenska hemlösa heller, men kan ibland köpa Situation Sthlm. Vill dock helst se en mer övergripande insats. INGEN ska behöva vara utan hem, tigga eller inte ha pengar till mat. Men det går inte att trolla med knäna och,som sagt, sopa problemet under mattan gång på gång.

Politikerna fastnar vid att debattera människosyn, vilket är viktigt såklart, men vad görs? Är det så svårt med sanktioner mot Rumänien? Ska de ens få vara med i EU när de inte kan ta hand om sitt folk?

• Anonym (hm)

Ingen som kan svara på varför folk väljer att tigga istället för att flytta hit?

Svenskarna som emigrerade till USA pga fattigdom, satt de också och tiggde?

• Anonym (hm)
    Octavia skrev 2014-06-13 21:48:48 följande:
    Det är fri rörlighet i EU så de får förstås flytta hit om de vill, men de får försörja sig själva och själva ordna någonstans att bo i så fall. Vilket ju är precis vad de gör nu också, om än kanske inte på det sätt vi tänker på när vi tänker på försörjning och bostad.

Det är förstås svårt att få ett riktigt jobb när man inte kan prata engelska eller svenska och, enligt vad de själva påstår, inte har något utbildning eller kan läsa.

USA släppte inte in människor som inte hade någon plan för hur de skulle försörja sig, var friska och skötsamma. Minsta tvivel och de fick vända på Ellis Island och ta första båten hem.

Måste väl finnas någon som kan deras språk som kan hjälpa dem att få ett drägligare liv? Utbilda sig här? Att typ plocka skräp på gatan som vissa svenskar med olika problem gör, behöver en väl inte kunna läsa för?

Många som säger att somliga bara bryr sig om att det är jobbigt att se dessa människor: klart det är jobbigt! Det är det väl för alla oavsett om man ger pengar eller ej? Gör ju ont i hjärtat att det ska vara ett alternativ. Få in dom i svenska systemet  (eller vilket land som nu passar) istället eller så är det tillbaka till Rumänien med KRAV på dräglig vardag där.

Vad kan man som privatperson göra? Vill inte bara ge en liten slant och inbilla mig att det hjälper i det långa loppet. Ser att vissa börjat sälja Situation Sthlm istället och det är ju ett steg i rätt riktning.

• Anonym (hm)

Jag och en vän satt en gång och drack Loka på en parkbänk, då kom det förbi en tiggare med en påse och pekade på flaskorna. Vi hade druckit ungefär halva så vi skakade på huvudet och han gick vidare och letade.

Det var ju inte så farligt, men känns lite som ett övertramp likvärdigt med att följa efter och skramla med mugg. Jag vill inte ha någon som stör min integritet, oavsett om det är en tiggare eller någon snäll människa från Unicef.

• Anonym (hm)
    Anonym (Blueberry) skrev 2014-06-13 23:08:27 följande:
    Det finns tydligen många som vet hur dessa tiggare känner och tänker och mår. Allt görs i desperation enligt "vetarna".
    Jag förstår inte tex inte varför många utlänningar tycker att barnaga är en bra uppfostringsmetod. Det är inte förbjudet i många länder. Så skillnaderna på synen av barnuppfostran måste vara stor mellan svenskar och de utlänningarna. Eller är alla barnagande utlänningar också desperata?
    Men synen på tiggeri till skillnad mot barnaga, är precis likadan världen över, enligt "vetarna".
    Min poäng är alltså, synen på tiggeri kan skilja stort mellan en svensk medelsvensson och en rumänsk rom.Kanske många av tiggarna som kommer hit inte har några moraliska aspekter kring det hela. Lättförtjänta pengar, man slipper slita och slava för usla småpengar. Man slipper ansvar
    Vem av "vetarna" har levt med tiggarna och vet hur de resonerar och känner inför tiggeri?
    Vem är det som har bestämt att alla människor vill jobba? Vill verkligen alla människor jobba? Vill alla människor arbeta med vad som helst bara de får en inkomst, typ plantera granskott, plocka lingon osv Eller det är bara "vetarna" som TROR det?
    .
    Du som vet, förklara gärna.

Liknar debatten kring människor som får bidrag, trots att det står både läkare och annat bakom och godkänner det och det är inte något man får för att man inte "orkar" jobba. Vissa orkar inte pga sjukdomar och det är en annan sak.

Men jag tror inte dessa människor vet hur de ska få ett jobb, skolgång osv..vem informerar om detta? Å andra sidan lyckades de ta sig hit och har möjligen släktingar här så de kan ju inte vara helt omedvetna?

• Anonym (hm)
    Anonym (Blueberry) skrev 2014-06-13 23:27:24 följande:
    De skulle kunna söka upp information kanske.

Hur då?

Nej, kanske vill dom inte ens ta del av Sveriges välfärd. Då kan jag väl låta bli att ha dåligt samvete för att jag kan gå förbi dem in på ICA och handla. Fast nu har jag vant mig så pass att det knappt berör mig längre, sorgligt men sant. Det är en del av staden precis som alkisarna som sitter på sina parkbänkar.

• Anonym (hm)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-06-14 00:40:47 följande:
    Men alltså, det måste ju vara fler innerstadsbor som reagerar på det här!? Så där kan ni ju inte ha det. Jag vet inte så mycket om Stockholm, men en släkting bor i en Stockholmsförort. (Blandad bebyggelse, men mest villor, radhus och mindre hyreshus). Det är dock ca 2 mil utanför stan, men de har ett litet centrum och även där sitter det förstås tiggare. Men de sitter liksom bara där med sin kopp... Visst kan man tycka att de är besvärande men de stör oftast ingen.

Hur kommer det sig att de är så oförskämda i innerstan?
    Bor i Sthlms innerstad och ser väl ungefär 20 olika tiggare bara jag rör mig i närområdet. De flesta av dessa sitter på "sin plats" och säger Pleeease, snällaaa, tack så myckeeet (fast man inte ger något) och andra saker när någon går förbi, och skramlar med sin mugg. Ibland förflyttar de sig och då kan det hända att dem går efter folk. Men mest sitter dom som sagt ner inlindade i filtar oavsett om det är -10 eller 25+. Mjukt kanske?
  • Anonym (hm)

Mina åsikter är ofta vad somliga kallar "PK". Det är för att jag tycker så, inte för att jag försöker vara duktig. Sluta använd PK som något fult ord.

• Anonym (hm)
    Octavia skrev 2014-06-14 16:46:53 följande:
    Det är enklare att tryggt hålla sig i den smala åsiktskorridoren. I hear you. :)

Att höra att man är PK för att man tycker något är väl lika kul som att bli kallad rasist, syftet verkar vara detsamma också.

Pajkastning är väl det minst effektiva. Tror alla kan enas om att det är ett problem med tiggarna, men vi och politiker fastnar vid pajkastningen

• Anonym (hm)
    realist14 skrev 2014-06-15 09:36:43 följande:
    Eh, lite värre att kallas rasist väl...

PK
    "överdrivet noggrann med att följa rådande politiska värderingar!

I korthet.

Tja det kan du väl stå för kanske...eller??

Rasist behäver jag inte förklara det vet alla....och det är kanske liite värre eller??

Men visst, du har en poäng det pajkastas allt för mycket.
    Men vill påstå att min paj är hyfsat neutral ändå medan din rasistpaj innehåller vedervärdiga saker.

Det är som att man följer dessa politiska värderingar bara för att vara duktig eller något, vilket kanske är fallet för någon men inte för mig. Det är som att min åsikt inte räknas för att den är "PK" enligt vissa. Precis som att man kan avfärda vissa inlägg här med "rasist".
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?