Varför ger ni pengar till tiggare?
Orkar inte läsa igenom tråden, men ni som är emot att förbjuda tiggeri och pratar om den bakomliggande fattigdomen.. Hur löser vi det? Är det genom att lägga småslantar i muggar?
Orkar inte läsa igenom tråden, men ni som är emot att förbjuda tiggeri och pratar om den bakomliggande fattigdomen.. Hur löser vi det? Är det genom att lägga småslantar i muggar?
Fråga 2: Varför inte söka hem i ett nytt land? Blir inte det bättre eftersom deras länder tydligen inte gör tillräckligt?
Fråga 3: Varför sitter de inlindade i filtar och tjocktröjor i 25 graders värme?
Fråga 4: Varför inte jobba på riktigt istället?
Ingen som ömmar för dessa människors fortsatta tiggeri har någon lösning? Blir det bättre av att ge en tjuga och ett paket cornflakes?
Jag ser inte ner på dessa människor som vissa andra verkar göra.
Däremot blir jag irriterad på människor som ska vara så Godhjärtade och ge pengar och/eller mat och låtsas som det hjälper denna fattigdom som ligger bakom.
Alltså jag är rätt "röd" politiskt, men jag är trött på folk som oavsett politisk tillhörighet sopar problemet under mattan.
Hjälper det om vi ger en slant då och då till någon utvald? Hjälper det? Eller finns det någon mer omfattande lösning?
Börjar tröttna på att Sverige ska ta hand om alla oavsett hur var när. Alla ska vara välkomna att söka sig ett nytt liv här (ja till den utsträckning det fungerar) och ha goda möjligheter till dräglig vardag där arbete ingår om en inte är sjuk på något sätt.
Ger inte pengar till svenska hemlösa heller, men kan ibland köpa Situation Sthlm. Vill dock helst se en mer övergripande insats. INGEN ska behöva vara utan hem, tigga eller inte ha pengar till mat. Men det går inte att trolla med knäna och,som sagt, sopa problemet under mattan gång på gång.
Politikerna fastnar vid att debattera människosyn, vilket är viktigt såklart, men vad görs? Är det så svårt med sanktioner mot Rumänien? Ska de ens få vara med i EU när de inte kan ta hand om sitt folk?
Ingen som kan svara på varför folk väljer att tigga istället för att flytta hit?
Svenskarna som emigrerade till USA pga fattigdom, satt de också och tiggde?
Måste väl finnas någon som kan deras språk som kan hjälpa dem att få ett drägligare liv? Utbilda sig här? Att typ plocka skräp på gatan som vissa svenskar med olika problem gör, behöver en väl inte kunna läsa för?
Många som säger att somliga bara bryr sig om att det är jobbigt att se dessa människor: klart det är jobbigt! Det är det väl för alla oavsett om man ger pengar eller ej? Gör ju ont i hjärtat att det ska vara ett alternativ. Få in dom i svenska systemet (eller vilket land som nu passar) istället eller så är det tillbaka till Rumänien med KRAV på dräglig vardag där.
Vad kan man som privatperson göra? Vill inte bara ge en liten slant och inbilla mig att det hjälper i det långa loppet. Ser att vissa börjat sälja Situation Sthlm istället och det är ju ett steg i rätt riktning.
Jag och en vän satt en gång och drack Loka på en parkbänk, då kom det förbi en tiggare med en påse och pekade på flaskorna. Vi hade druckit ungefär halva så vi skakade på huvudet och han gick vidare och letade.
Det var ju inte så farligt, men känns lite som ett övertramp likvärdigt med att följa efter och skramla med mugg. Jag vill inte ha någon som stör min integritet, oavsett om det är en tiggare eller någon snäll människa från Unicef.
Liknar debatten kring människor som får bidrag, trots att det står både läkare och annat bakom och godkänner det och det är inte något man får för att man inte "orkar" jobba. Vissa orkar inte pga sjukdomar och det är en annan sak.
Men jag tror inte dessa människor vet hur de ska få ett jobb, skolgång osv..vem informerar om detta? Å andra sidan lyckades de ta sig hit och har möjligen släktingar här så de kan ju inte vara helt omedvetna?
Hur då?
Nej, kanske vill dom inte ens ta del av Sveriges välfärd. Då kan jag väl låta bli att ha dåligt samvete för att jag kan gå förbi dem in på ICA och handla. Fast nu har jag vant mig så pass att det knappt berör mig längre, sorgligt men sant. Det är en del av staden precis som alkisarna som sitter på sina parkbänkar.
Mina åsikter är ofta vad somliga kallar "PK". Det är för att jag tycker så, inte för att jag försöker vara duktig. Sluta använd PK som något fult ord.
Att höra att man är PK för att man tycker något är väl lika kul som att bli kallad rasist, syftet verkar vara detsamma också.
Pajkastning är väl det minst effektiva. Tror alla kan enas om att det är ett problem med tiggarna, men vi och politiker fastnar vid pajkastningen