Inlägg från: Anonym (Blueberry) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blueberry)

Varför ger ni pengar till tiggare?

Det finns tydligen många som vet hur dessa tiggare känner och tänker och mår. Allt görs i desperation enligt "vetarna".
    Jag förstår inte tex inte varför många utlänningar tycker att barnaga är en bra uppfostringsmetod. Det är inte förbjudet i många länder. Så skillnaderna på synen av barnuppfostran måste vara stor mellan svenskar och de utlänningarna. Eller är alla barnagande utlänningar också desperata?
    Men synen på tiggeri till skillnad mot barnaga, är precis likadan världen över, enligt "vetarna".
    Min poäng är alltså, synen på tiggeri kan skilja stort mellan en svensk medelsvensson och en rumänsk rom.Kanske många av tiggarna som kommer hit inte har några moraliska aspekter kring det hela. Lättförtjänta pengar, man slipper slita och slava för usla småpengar. Man slipper ansvar
    Vem av "vetarna" har levt med tiggarna och vet hur de resonerar och känner inför tiggeri?
    Vem är det som har bestämt att alla människor vill jobba? Vill verkligen alla människor jobba? Vill alla människor arbeta med vad som helst bara de får en inkomst, typ plantera granskott, plocka lingon osv Eller det är bara "vetarna" som TROR det?
    .
    Du som vet, förklara gärna.

• Anonym (Blueberry)
    Anonym (hm) skrev 2014-06-13 23:22:03 följande:

Liknar debatten kring människor som får bidrag, trots att det står både läkare och annat bakom och godkänner det och det är inte något man får för att man inte "orkar" jobba. Vissa orkar inte pga sjukdomar och det är en annan sak.

Men jag tror inte dessa människor vet hur de ska få ett jobb, skolgång osv..vem informerar om detta? Å andra sidan lyckades de ta sig hit och har möjligen släktingar här så de kan ju inte vara helt omedvetna?

De skulle kunna söka upp information kanske.
  • Anonym (Blueberry)
    Octavia skrev 2014-06-13 23:37:22 följande:

Det är för att svenskar tror att vi är jordens medelpunkt och alla människor över hela världen är som vi. Och om de inte är det så vill de bli det, om de bara får komma hit och ta del av vårt välstånd, vår demokratiska modell, sekularism och vårt öppna samhälle.

Då kommer alla att drabbas av Luthersk arbetsmoral, kasta av sig sitt religiösa ok och bli kritiskt tänkande varelser som ordnar Pridefestivaler, ser till att kalla sina barn hen och källsorterar ordentligt. Amen.

Äntligen!, som Gert Fylking uttryckte det.
    "Applåderar"
  • Anonym (Blueberry)
    nyans skrev 2014-06-14 00:04:01 följande:
    Word!

Alla tiggare är naturligtvis inte lata jävlar, MEN att det finns olika syn på tiggeri i olika kulturer, är lika självklart som att det finns olika syn på barnuppfostran, kvinnors rättigheter, religion, pengar eller vad som helst.

Det är uppenbart att tiggarna är fattiga och utsatta. Men att utgå från att alla tigger av desperation, och / eller att de resonerar precis som "vi" skulle ha gjort i samma situation, är etnocentriskt om något.
    Det verkar vara många som inte känner till sånt. Man utgår endast från sig själv, sina egna principer, sin moral, sina känslor och det är den Stora Sanningen.
  • Anonym (Blueberry)
    Anonym (aldrig) skrev 2014-06-14 03:07:08 följande:
    Och för att inte tala om de som sätter upp tält på torg och säljer mobilabonnemang och dyl Kyss. Tex Net1
    Om de sätter upp tältet på min tomt, då kommer jag bli rejält förbannad!
  • Anonym (Blueberry)
    Anonym (arbetsgivare?) skrev 2014-06-15 10:23:38 följande:
    Jahaa, och du vet säkert att den här människan aldrig AKTIVT har sökt upp en presumtiv arbetsgivare? Du frågade honom och vet att han inte har försökt få ett jobb som han också kan försörja sig själv och sin familj på?
    Förutsätter du att han aktivt har sökt jobb då?
  • Anonym (Blueberry)
    nihka skrev 2014-06-15 13:47:09 följande:
    Jag ger pengar till tiggare både hemma och utomlands för att de uppenbart behöver dem. Man ber ju i regel inte om hjälp man inte behöver. Sedan om det råkar slinka igenom någon lat jävel så må det vara hänt precis som inte alla som uppbär försörjningsstöd i välfärdslandet Sverige gör sitt bästa för att ta hand om sig själva.

Sverige har fram tills nu varit "förskonade" från tiggare på gatorna. Det är bara att inse att det som förekommit i andra länder i decennier, århundrade och årtusenden och som faktiskt funnits här tidigare återigen är här.

Globaliseringen har sina fördelar och nackdelar. Om man tycker om den fria rörligheten när det gäller att köpa billig öl från Tyskland får man stå ut med att fattiga människor söker sig till rika länder.
    Ja, folk som skriver här inser tydligt att det förekommer tiggare här i Sverige, så jag tror inte det har undkommit någon. Och Sverige har varit "förskonade" tack vare samhällssystemet. Jag avstår hellre billig öl från Tyskland än har horder av rumänska tiggare i de svenska städerna.
    Det verkar som vissa människor gillar att ha tiggare här i Sverige. Obegripligt!
    Huruvida alla tiggare uppenbart behöver tiggda pengar, det kan ju diskuteras. Man kanske ber om hjälp för att slippa slita för småpengar som jag skrev ex plantera granskott, plocka bär osv.
  • Anonym (Blueberry)

Vill man se fattigdom i vitögat kan man göra studieresor till ex Bangladesh, Indien, Kongo.

• Anonym (Blueberry)
    Anonym (arbetsgivare?) skrev 2014-06-15 16:09:48 följande:

Ni har rätt, det är självklart rimligare och bättre att fattigdomen och misären koncentreras till andra delar av världen så att vi som är vana vid att ha det bra slipper konfronteras med den i vår vardag.
    Nej, det är du som har rätt. Det är bättre att flytta fattigdomen och misären till vår del av världen, helst bara Sverige, så vi ser den riktigt ordentligt. Hur ett par miljarder människor ska få plats här, det vet jag inte men det gååår. 
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?