Inlägg från: Anonym (tveksam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tveksam)

Varför ger ni pengar till tiggare?

Det är uppenbart att tiggarna har det svårt och man ska inte sparka på dem som redan ligger. MEN samtidigt förstår jag TS. Igår vad jag på IKEA Bäckebol i Göteborg. Till och med DÄR satt det en tiggare! Utanför IKEA! Inget stort köpcentrum alltså, utan ganska avsides, även om det passerar relativt mycket folk vissa tider. 

Tiggaren satt och ropade på förbipasserande och pekade på muggen... Riktigt obehagligt.

Hur synd det än är om dessa människor, börjar situationen bli ohållbar. Jag vill inte heller att de ska frysa eller svälta, men mer än så kan vi inte göra för dem. Vi kan inte försörja dem eller deras barn. Ändå tar de inte alltid emot mat som erbjuds, de vill bara ha pengar!

• Anonym (tveksam)
    asta66 skrev 2014-06-12 11:26:30 följande:
    För maten kan de inte skicka hem.
    Men det är ju det som är problemet. Vi kan inte försörja hela familjer i Rumänien eller Bulgarien. Däremot kan vi se till att de som är här, åtminstone slipper frysa och svälta. I alla fall så länge de "bara" är några tusen och inte en miljon.
  • Anonym (tveksam)
    Octavia skrev 2014-06-13 19:46:05 följande:

Jag tror att du har tagit med alla saker som jag har svårt för med tiggarna. För oss som bor i Stockholms innerstad är det också så att våra hemkvarter mer eller mindre är invaderade av tiggare som inte går att undvika. De sitter inte och tigger "på stan", de sitter och tigger utanför tomten där jag bor.
    Så fort jag går ut för att göra ärenden eller handla mat får jag gå förbi tiggare som sitter och skriker efter mig.

Senaste veckorna har sett ut ungefär så här, förutom ovan nämnda tiggare då.

När jag tar ut mitt barn för att leka i en park cirkulerar hela tiden tiggare runt oss och både kommer fram och trycker upp muggen i ansiktet på oss, klappar på mitt barn, försöker plocka upp flaskorna vi dricker ur för att sälja som pant. De är rakt i ansiktet på oss och har ingen respekt för vår integritet eller hur nära som är bekvämt att komma främmande människor.
    När vi skulle ta en trevlig dag på stan kom det fram vitmålade spöktiggare och skrämde totalt vettet ur mitt barn. Vår trevliga dag slutade med att vi fick gå hem och försöka trösta en väldigt ledsen liten som fortfarande frågar om det finns några "vita dumma" när vi ska ut.
    När jag gick hem från jobbet såg jag hur någon hukade bakom en buske i parken där vi brukar leka. Det har tydligen blivit toalett där.
    När vi sitter på en uteservering så kommer det hela tiden fram tiggare och tigger och vi får ha blykoll på våra tillhörigheter för att inget ska försvinna.
    När vi åt på McDonald's satte sig en tiggare vid vårt bord. Jag skakade på huvudet och då försökte istället personen plocka mat från våra brickor.
    På matbutiken försökte en tiggare att få mig att betala för hennes mat när vi stod i kassan och blev aggressiv och gapade och skrek på mig när jag inte ville det.

Det är ungefär så här vår vardag ser ut, så fort vi rör oss utanför vår egen lägenhet. Det börjar bli ganska påfrestande.

Ni som är okej med tiggare kan gärna messa er adress till mig så kan de få sitta utanför er brevlåda istället och skrika när ni går till bilen, skrämmer era barn eller gå in i er trädgård för att tigga eller försöka plocka mat från er när ni grillar.

Det du beskriver är fruktansvärt och borde räknas som ofredande. I alla fall när de följer efter, tränger sig på eller börjar plocka från brickorna!

Säg till personalen eller ring polis eller väktare nästa gång det händer.

Så där är det absolut inte här i Göteborg. De flesta tiggare här håller låg profil och sitter oftast bara vid en husvägg eller dylikt. Men visst, de har blivit väldigt många och några är mer påflugna, eller "ropar" efter en. Som utanför IKEA när jag var där för ett par dagar sedan. Det tycker jag var obehagligt och snäppet över gränsen.

På serveringar får de inte gå omkring och tigga, men det händer. Men då blir de bortkörda oftast. Men en bekant var med om just det du beskriver i en mataffär. När kvinnan framför henne i kön skulle betala, vände hon sig plötsligt till min bekanta och pekade på sina varor och sade "please" osv. Så det där är tydligen något vissa kör med.

Butiker har dock rätt att avvisa tiggare som ofredar kunder eller tigger inne i affären. Däremot inte om de bara sitter lugnt utanför, så länge de inte sitter i vägen för entrén.
  • Anonym (tveksam)
    Octavia skrev 2014-06-13 23:29:25 följande:

Visst är det ofredande i viss mån. Framför allt är det ganska otrevligt att man inte kan slappna av när man är ute längre. Jag måste hela tiden har koll på mina ägodelar och kolla av vem som surrar runt mig och snart är uppe i ansiktet eller vara beredd på att freda mig.
    Har jag kört och handlat mat med bilen får jag parkera den, ta mitt barn och ett par kassar och kånka upp, släpa ner barnet till bilen och hämta två kassar till osv. Förr vågade jag ställa ett par kassar i porten ett par minuter för att hämta resten. Det går inte nu för då är någon där och ska rota eller ta kassen. Det här påverkar mitt vardagsliv, i väldigt många moment.

Restaurangägarna gör ingenting. Klagar man rycker de på axlarna. Vi ska tydligen ha det så här.
    Vi håller oss mer och mer hemma på vår förenings pyttelilla innergård eller tar bilen och åker till ställen dit inga tiggare har hittat än om  vi ska ut som familj. I hemkvarteren är det inte särskilt kul att vara när man ska koppla av. Vi har också börjat diskutera om vi ska byta bostadsort helt.
    Det börjar inte längre kännas värt att ha ett dyrt boende och också bo mindre än vad vi egentligen vill när vi inte längre kan utnyttja vår närmiljö som vi vill.

Hade jag tiggare utanför husknuten varje dag, skulle jag också överväga att flytta. Men jag bor inte i centrala Göteborg utan strax utanför. (Typ närförort). Men även i mina kvarter sitter det 2-3 tiggare, de är dock oftast passiva och inte "på" en så fort man visar sig. Det skulle jag aldrig acceptera, jag skulle bli skogstokig tillslut. Inte verkar det ha gått omkring tiggare och trängt sig på folk i den närmaste parken heller, men inne i stan vet jag att det förekommer. Jag antar att ni bor centralt och därför är extra "drabbade"?
  • Anonym (tveksam)
    Octavia skrev 2014-06-14 00:24:25 följande:

Vi bor väldigt centralt och det straffar sig nu. Jag tror att det som gör mig så fruktansvärt frustrerad och förbannad på samma gång är att de här gatugängen, för det går faktiskt inte att kalla dem för något annat, är så fräcka och obrydda. Eller liksom inte har någon skam i kroppen. De skiter i min privata sfär, mitt barns privata sfär, klampar in på mitt område både fysiskt och mentalt, kommer alldeles för nära, försöker ta i mina saker eller ta på min mat och när jag reagerar så rycker de bara på axlarna eller till och med flinar åt mig. De har ett så anti-socialt beteende utifrån vad vi svenskar är vana vid (återigen etnocentrisk åskådning, det här kanske är helt normalt och trivsamt beteende i Rumänien, vad vet jag) att det är svårt att uppbåda någon större sympati för dem (ja, nu buntar jag ihop dem här), särskilt när mitt eget vardagsliv blir så påverkat av deras närvaro och hur de beter sig.
    När det bara fanns en eller ett par tiggare i kvarteret kände jag enormt mycket för dem, tyckte att det var hemskt och gav gärna pengar. Nu har jag väldigt lite av det kvar. Jag tror att det är svårt att fatta hur påträngande de är om man inte bor här.

Jag önskar att alla som bor i villor, särskilt politikerna, fick en hustiggare utanför sin egen brevlåda som gapade efter dem på väg till bilen, sträckte sig efter deras barn som går förbi, klev in i deras trädgårdar och rotade eller kom fram och stod och gnydde framför deras bord när de sitter ute och grillar.
    Gärna en tiggare som kliver in i bilen på väg till jobbet också och visar upp lappar med vanställda barn som påstås lida av olika sjukdomar eller viftar med en stympad lem eller missbildade kroppsdelar i ansiktet på dem. Och så en utanför poststället, en utanför apoteket, en utanför tobaksaffären, två utanför Systembolaget och några som bäddar ordentligt på trottoaren utanför huset och sover där och använder tujahäcken som toalett. Så har jag det.

Men alltså, det måste ju vara fler innerstadsbor som reagerar på det här!? Så där kan ni ju inte ha det. Jag vet inte så mycket om Stockholm, men en släkting bor i en Stockholmsförort. (Blandad bebyggelse, men mest villor, radhus och mindre hyreshus). Det är dock ca 2 mil utanför stan, men de har ett litet centrum och även där sitter det förstås tiggare. Men de sitter liksom bara där med sin kopp... Visst kan man tycka att de är besvärande men de stör oftast ingen.

Hur kommer det sig att de är så oförskämda i innerstan?
  • Anonym (tveksam)
    Octavia skrev 2014-06-14 09:25:58 följande:
    Det är så fruktansvärt stelt och politiskt korrekt här i Stockholm att ingen vågar knysta något om att de blir irriterade av tiggare. Då är man ju oempatisk mot de allra mest utsatta. Men jag märker att det börjar muttras en del vid fikabordet så tålamodet verkar ta slut hos fler än mig.

Jag skulle tro att de är så fräcka för att de är så många att konkurrensen är väldigt stor och att inget  händer när de trakasserar folk. De kan ju lugnt gå runt på restauranger eller i parker och trakassera folk utan att något annat än att vi som blir trakasserade ser väldigt besvärade ut. Men ingen kör bort dem, skriker eller blir handgriplig. Och så blir tiggarna ännu mer framfusiga.

Det är inte bara i centrala Stockholm det är så här. Har vänner som jobbar i Kista centrum och där är det rena kalabaliken med tiggare. Det senaste jag hörde var att de hängde tvätt på tork inne i luftslussen mellan dörrarna in i centrumet. Låter nästan som en skröna.
    Jobbigt.

Göteborg är en gammal arbetarstad som alltid har värnat om de fattiga, svaga och utsatta, vilket jag i grunden tycker är positivt. Det är ingen särskilt borgerlig stad utan snarare en ganska "röd" stad. Dvs få vill hacka på tiggare i onödan, många vill snarare hjälpa dem och tycker att politikerna borde engagera sig mer osv.

ÄNDÅ har jag svårt att tro att de flesta göteborgare bara skulle rycka på axlarna om tiggeriet övergick till rena trakasserier, eller grov nedskräpning mm. I de fall de har hänt här, har många tvärtom blivit upprörda. Kanske är vi mer "raka" här? Mindre politiskt korrekta? Mindre måna om vad andra tycker eller tänker om oss? Jag har ingen aning!

När det går så långt som att närmiljön förstörs och / eller att många känner sig trakasserade eller t om hotade, går det ju liksom inte att skylla på att det är synd om tiggarna. Det blir ju som att försöka bekämpa ett förtryck med ett annat förtryck. Det tar liksom ut varandra. Ingen ska behöva bli ofredad eller trakasserad. Alla ska kunna känna sig trygga i sin närmiljö!

Jag har svårt att tro annat än att MÅNGA andra i din omgivning, är lika irriterade som du, om tiggarna beter sig som du beskriver. De vågar nog bara inte säga det.
  • Anonym (tveksam)
    nihka skrev 2014-06-19 15:34:02 följande:
    Efterhängsna människor och skräp. Irriterande ja. Inskränkande knappast.

Det låter som en del inte är vana att hantera fattiga och tiggande människor. Kanske hade guiden på utflyktsbussen sett till att vakterna hade städat undan dem innan paxen slussades in på den "genuina" mat- och kulturkvällen?

Jag tycker det är helt i sin ordning att de hälsar på oss tillbaka. Om tillräckligt många människor stör sig kanske det händer något regeringarna emellan. Däremot tror jag inte att man kan förbjuda bort eventuella problem så som många vill här, särskilt inte när det handlar om att vilja straffa en hel grupp för vad delar av gruppen gör.
    I Sverige har vi byggt upp ett välfärdssystem för att ingen ska behöva tigga. Vi har en av världens högsta skatter och betalar mycket i bistånd till fattiga länder. Vi är en av de största nettobetalarna till EU.

Jag tycker nog att vi drar vårt strå till stacken tillräckligt för att slippa bli antastade på gator och torg för att andra länder inte sköter sina åtaganden.
  • Anonym (tveksam)
    realist14 skrev 2014-06-19 13:22:26 följande:
    Så sant, och jag blir lite bedrövad av att så många rycker på axlarna åt det , många gånger för att de själva inte är drabbade (än).

Givetvis finns det en koppling mellan den ilska många uttrycker och hur hårt drabbade de själva eller deras nära är av det hela.

Därför blir det så snett när de som bor och arbetar på platser som (ännu) inte är drabbade, ondgör sig och har synpunkter och ironierar över den ilskan. Och tror att de är "bättre" människor.
    De flesta bor inte centralt i storstäder, utan i förorter, i mindre städer eller på landsbygden. Jag gissar att det är "problemet" här. De kan inte föreställa sig hur det är att råka ut för påträngande tiggeri och nedskräpning varje dag, i nära anslutning till den egna bostaden. De tror kanske att Octavia överdriver och att det egentligen är som i deras område. Dvs en harmlös tiggare utanför den lokala mataffären och ytterligare en lite längre bort och that´s it. Några fler i centrum och nåt mindre tältläger i andra änden av stan men that´s it.

Då är det lätt att säga att det "väl inte är så farligt" eller att "det är synd om tiggarna..."
  • Anonym (tveksam)

LoL, jag kommer att lära mina barn att det finns fattiga och rika och att världen tyvärr är orättvis. Men jag kommer INTE lära dem att det är OK att skita på offentliga platser eller ofreda andra bara för att man är fattig.

• Anonym (tveksam)
    Octavia skrev 2014-06-19 21:39:56 följande:

Tror inte att några svenskar samlar burkar längre faktiskt, inte i vårt område i alla fall.
    I vår förening finns en del hyresrätter kvar och i en av dem bor ett par i 60-årsåldern där båda verkar vara sjuk- eller förtidspensionerade. Jag gissar att de inte har det så fett, det ser inte ut så i alla fall. Mannen där, som går väldigt dåligt men i alla fall klara av att röra sig bättre än frun, brukade man se försvinna ut med stora påsar och min man har flera gånger sett honom stå och rota i papperskorgarna i kvarteren. Jag gissar att de kronor som han kunde dra in på att samla burkar kom väl till pass i det hushållet, annars så står man väl knappast och rotar i andras skräp.

Nu gör han inte det längre i alla fall för det går runt ett ganska stort antal tiggare som också systematiskt rotar igenom varenda papperskorg i området, flera gånger om dagen. Eller rycker burkarna ur nävarna på folk då. Så där har nog inte min granne något mer att hämta och har blivit av med sin lilla extrainkomst.

Tiggarna brukar ju också försvara sina "revir" ganska högljutt så det skulle inte förvåna mig om den här mannen blivit fysiskt bortjagad av dem. Han går jättedåligt och har inte ett smack att sätta emot om någon skulle knuffa eller jaga honom.

Man ska inte dra alla tiggare över en kam, men även passiva och "vänliga" tiggare kan bete sig illa eller börja bråka om "revir". Här i Göteborg har det förekommit att hemlösa som säljer tidningen Faktum, blivit bortkörda av EU-migranter. En svensk journalist "wallraffade" som tiggare några timmar. Han satt utanför en affär tills en medelålders kvinna kom fram och på knagglig engelska skrek: "Du får inte vara här!" Det var tydligen hennes plats och om han inte flyttade på sig, skulle hon inte tjäna några pengar, förklarade hon.

Tänk om journalisten hade varit en fattig, missbrukande svensk? I Göteborg ser man nästan aldrig dessa människor tigga numera. Det var inte jättevanligt tidigare heller, men visst förekom det.
  • Anonym (tveksam)

Jag håller med nyans. Det är varken förbjudet att vistas på allmän plats eller att tigga, MEN det Octavia berättar om, skulle kunna gå under en rad brott. Ofredande, skadegörelse, förargelseväckande beteende, försök till stöld...

Så att fortsätta med mantrat "vissa människor är irriterande, det får man leva med", håller inte riktigt när det har gått så långt som Octavia beskriver. Då är det inte heller bara upp till den enskilde individen att freda sig. Då måste något göras åt problemet.

• Anonym (tveksam)

Vissa kritiserar att många reagerar först när det blir "deras" problem. Men det är inte så konstigt, så har människor fungerat i alla tider, så fungerar många garanterat i Rumänien också.

Vi har en inneboende förmåga att känna medlidande och att vilja hjälpa, men vi kan inte hjälpa hela världen. De flesta väljer sina närmaste främst och upplevs den egna vardagen som hotad eller störd, sjunker medlidandet snabbt och ersätts av irritation. Enstaka passiva tiggare väcker givetvis inte denna typ av känslor, men påträngande tiggeri och nedskräpning gör det. Det är inte så konstigt.

Sen kände många inte till att detta problem existerade förrän EU-tiggarna började välla in över gränsen, eller i alla fall inte att det var så utbrett. Att romerna är eller har varit diskriminerade? Ja, absolut. Det hör till allmänbildningen att veta. Så har det tyvärr varit i Sverige också.

Men inga SVENSKA romer sitter och tigger på gatorna, för de omfattas av vårt sociala skyddsnät, precis som alla andra medborgare. Och enligt EU:s regler, ska romer i andra EU-länder omfattas av sina länders skyddsnät. Alla EU-länder är inte lika rika eller har samma standard, men att vissa länder låter sina medborgare tigga på gatorna och ändå får vara kvar i unionen, är en skam!

• Anonym (tveksam)

Jag tvivlar inte på det andra bevittnar, men jag har svårt att tro att de flesta tiggare tjänar bra. De har blivit så många och de flesta ger inte. Antingen har förbipasserande inte kontanter på sig eller så vill de inte ge / är trötta på tiggeriet / hjälper till på andra sätt.

De få gånger jag har lyckats kasta en blick ner i en tiggarmugg, har det bara legat några få mynt där och skramlat, ibland nån tjuga. Detta oavsett tid på dagen. Vilka ger bort hundringar? Enstaka individer kanske, men de måste vara väldigt få. Och antingen miljonärer eller dumma i huvudet.

Det börjar ju bli poppis bland välmenande journalister att "wallraffa" som tiggare. Minst två har gjort det bara i Västsverige, vad jag vet. Den senaste reportern som maskerade sig som tiggare och satt på olika strategiska platser under några timmar, drog in 41 kr på de timmarna. Det ger max 80-100 kr på en hel dag.

För några år sen kunde en genomsnittlig tiggare i Sverige säkert dra in några hundra kr per dag, men sedan dess har konkurrensen ökat lavinartat,samtidigt som omgivningen har blivit mindre givmild.

• Anonym (tveksam)

Jag tycker egentligen inte heller att man bara ska ignorera tiggarna, men jag kan förstå varför många som inte kan eller vill ge något, gör det.

Idag när jag gick till affären satt det en ny kvinna utanför. Hon hälsade och man vill ju inte vara otrevlig, så jag gav henne en snabb blick och hälsade tillbaka. Då nästan "kastade" hon sig mot mig, började gapa och skramla med muggen.

Jag flydde in i affären och sade till personalen, som ju har rätt att avvisa tiggare om de ofredar kunder eller beter sig störande. Jag vet inte vad som hände sen, men när jag kom ut ca 20 min senare, var kvinnan borta. Men jag kände mig fortfarande illa till mods. Ska man behöva ha det så här varje gång man går till affären?
    Är det så konstigt att fler och fler i omgivningen blir arga, eller låtsas att de inte ser tiggarna?

Den här utvecklingen är ohållbar och oacceptabel. Jag kan förstå varför fler och fler länder känner sig nödgade att förbjuda tiggeri på allmän plats. Jag vet att det inte löser grundproblemet, men det gör inte tiggandet heller!

• Anonym (tveksam)

Danmark vill tydligen att tiggarna där reser till Sverige istället. Jo tjena. Snart får vi väl börja sätta upp skyltar vid gränserna: TYVÄRR, HÄR ÄR FULLT!

• Anonym (tveksam)

Jag förstår inte varför inte räkningen skickas till rumänska ambassaden? Varför fortsätter svenska kommuner snällt att städa upp och betala andras skit? Nu syftar jag inte på tiggarna, utan på orsaken till att de är här, dvs att deras hemländer inte tar ansvar för sina egna medborgare.

• Anonym (tveksam)

Jag undrar också över ovanstående. Kan du inte länka till något fall där någon har blivit uthängd offentligt efter att ha avvisat en påstridig tiggare? Jag kan inte komma på ett enda.

• Anonym (tveksam)
    realist14 skrev 2014-07-31 16:56:38 följande:

www.dn.se/nyheter/sverige/man-knuffade-ut-tiggare-i-gatan/

Det där är det ENDA exemplet som brukar dras upp och mannen är väl inte uthängd med namn och bild? Däremot är han polisanmäld för misshandel, men det för att han knuffade omkull kvinnan. Han påstår dock att hon var närgången innan, ord står mot ord.
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?