• Anonym (aldrig kontanter)

    Varför ger ni pengar till tiggare?

    De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

    Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

    Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

    Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

    Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

  • Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • Anonym (Hmmm...)
    seriösanvändare skrev 2015-04-30 12:53:03 följande:

    Jag undrar också vad som händer om man måste erbjuda alla tiggare "alternativt" boende innan man avhyser dem.

    Till hur många, och vem betalar som sagt?

    För några år sedan fanns det några hundra tiggande EU-migranter i Sverige. Förra året några tusen. Och i år kan de vara så många som 5000. (Minst 4000 enligt uppskattningar, men då är inte alla kommuner medräknade.)

    Ska vi erbjuda tak över huvudet åt alla? Finns det ingen gräns? Jag fattar inte hur vissa resonerar, särskilt som de flesta kommuner har ansträngd ekonomi redan som det är! Får vi EU-bidrag som täcker alla utgifter så visst, men då är det väl bättre att lägga dessa pengar på att hjälpa dem i deras hemländer? Där de dessutom ofta har barn kvarlämnade.


    Samtidigt sitter en massa flyktingar fast på asylboenden trots att de fått uppehållstillstånd, pga att det finns för få bostäder.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Fnitterlisa) skrev 2015-04-30 09:01:37 följande:
    Jag förstår och delar din upprördhet över kåkstäderna, men angav kommunen verkligen saneringen som skäl till att de inte kunde bygga ut förskolan?
    Nej!

    Men det kan man ju räkna ut med lillfingret att kommer det oväntade kostnader måste det ju dras in någon annanstans och lättast är det att göra det i äldreomsorgen, skola och förskola.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (kostar) skrev 2015-04-30 12:55:30 följande:

    Ärligt talat så bryr jag mig inte om vad idioter från sjuklövern kräker ur sig, faktum kvarstår.

    Tack vare allt som går deras väg dubblas dom för varje år, från att vara några fåtål från början, till några hundra året efter, till några tusen 2014 är vi idag upp på över 4000. 

    Det är ett gigantiskt problem och du ojar dig över att sverigedemokrater har aldrig föreslagit nått att underlätta för organiserat tiggeri, tro FAN dom inte har, dom bryr sig om landet.


    Ingen har föreslagit att man ska underlätta det organiserade tiggeriet. Men det hade du vetat om du bemödat dig med att läsa vad de skrivit på DN Debatt. Men tack för att du bekräftar bilden av outbildade sverigedemokrater som bara vill lyssna på det som bekräftar deras egna fördomar.
  • Anonym (kostar)
    SpanskaFlugan skrev 2015-04-30 12:43:45 följande:
    Du verkar läskunnig, så varför tar du inte och LÄSER vad de skrivit istället för att skriva gnoranta inlägg?

    Så, nu har jag läst, det mesta där verkar vara vettigt, synd bara att SD har sagt det och mer därtill långt innan...


    Insändaren var även rena motsatsen till skitsnacket du serverade.


    Stat ska INTE underlätta yrkestiggeri genom att förse dom med kost och logi.
    Polis SKA sköta sitt jobb och avhysa yrkestiggare om dom försöker illegalt bosätta sig.,
    Väktare SKA upprätthålla ordningslagar.


    Det var däremot inte det du skrev i din omtolkning av insändaren och jag hakade mest upp mig på ditt sista.


    Jag har ALDRIG sett en Sverigedemokrat föreslå mer resurser till boende och hjälp till romer i Sverige....


    Nej, självklart, dom ska inte vara här överhuvudtaget!
    Polis och väktare borde få mer resurser för att åtgärda problemen.


     


    SpanskaFlugan skrev 2015-04-30 13:52:45 följande:
    Ingen har föreslagit att man ska underlätta det organiserade tiggeriet. Men det hade du vetat om du bemödat dig med att läsa vad de skrivit på DN Debatt. Men tack för att du bekräftar bilden av outbildade sverigedemokrater som bara vill lyssna på det som bekräftar deras egna fördomar.

    Nej, inte i insändaren nej, du däremot önskade det i ditt inlägg vilket jag tycker är absurt!


     

  • Anonym (äpple)

    Ska man lyssna på miljöpartister eller vänster partister då ska man ge tiggarna svensk medborgarskap med bidrag. Dem arbetslösa kan få mindre ersättning och dem som jobbar får betala mer skatt så vi kan hjälpa tiggarna. Det är Sverige i ett nötskal och det skulle inte förvåna mig om det blir så. Vissa skriver att SD är si och så men dem som skrämmer en mest är miljöpartiet och till viss del vänsterpartiet och dem väljer sossarna att regera med, inte undra på att dem tappar i väljar stöd.

  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (äpple) skrev 2015-05-01 09:52:59 följande:

    Ska man lyssna på miljöpartister eller vänster partister då ska man ge tiggarna svensk medborgarskap med bidrag. Dem arbetslösa kan få mindre ersättning och dem som jobbar får betala mer skatt så vi kan hjälpa tiggarna. Det är Sverige i ett nötskal och det skulle inte förvåna mig om det blir så. Vissa skriver att SD är si och så men dem som skrämmer en mest är miljöpartiet och till viss del vänsterpartiet och dem väljer sossarna att regera med, inte undra på att dem tappar i väljar stöd.


    Förhoppningsvis kan man ändå få loss en liten slant till svenskutbildning av svenskar som inte kan skilja mellan de och dem.
  • Anonym (aldrig kontanter)

    Tycker vi ska ta hand om våra svenska panka hemlösa först och främst. Och när DE har bostad, så kan resten gå till trångbodda lagliga invandrare. Därefter övriga. Men att ge EU-migranter nån sorts företräde är skamligt.

  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (aldrig kontanter) skrev 2015-05-04 17:48:59 följande:

    Tycker vi ska ta hand om våra svenska panka hemlösa först och främst. Och när DE har bostad, så kan resten gå till trångbodda lagliga invandrare. Därefter övriga. Men att ge EU-migranter nån sorts företräde är skamligt.


    Det tar nog ett tag. Det sitter väldigt många flyktingar, som fått uppehållstillstånd, fast på asylboenden för att det inte finns bostäder. Detta är människor som flytt krig.
  • Anonym (äpple)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2015-05-05 08:04:21 följande:
    Det tar nog ett tag. Det sitter väldigt många flyktingar, som fått uppehållstillstånd, fast på asylboenden för att det inte finns bostäder. Detta är människor som flytt krig.
    Stefan Löfven med Miljöpartiet vill öka invandringen så att allt fler kommer att fastna på asylboende eller att bo hos vänner, det är det som är problematiken. Sverige är överhettade och klarar inte av de akuta problemen som har uppstått.

    Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett förslag från regeringen att tiggarna ska få tillfälliga bostäder, bidrag, utbildning, sjukvård m.m så dem kan komma in i det svenska systemet. 


    Kom med förslag hur man ska åtgärda problemen, hjälp till att hitta de bästa lösningar som är ekonomiskt hållbara och som merparten av folket är nöjda med.

    Jag anser att organiserande av tiggeri bör kriminaliseras.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (äpple) skrev 2015-05-05 09:00:57 följande:
    Stefan Löfven med Miljöpartiet vill öka invandringen så att allt fler kommer att fastna på asylboende eller att bo hos vänner, det är det som är problematiken. Sverige är överhettade och klarar inte av de akuta problemen som har uppstått.

    Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett förslag från regeringen att tiggarna ska få tillfälliga bostäder, bidrag, utbildning, sjukvård m.m så dem kan komma in i det svenska systemet. 

    Kom med förslag hur man ska åtgärda problemen, hjälp till att hitta de bästa lösningar som är ekonomiskt hållbara och som merparten av folket är nöjda med.

    Jag anser att organiserande av tiggeri bör kriminaliseras.
    Det finns egentligen plats. Hugg ner lite skog i glesbygden och bygg lite bara
  • Anonym (cluj)

    Jag är svensk och bor i Rumänien. Jag träffade min bf i malmö och vi flyttade, för Rumänien är på uppgång och Sverige är på nedgång.

    När jag var hemma och besökte släkten så höll jag på att skratta ihjäl mig när jag noterade dessa dumma naiva svenskar som förvånades över romer till höger och vänster från skåne och upp till dalarna... Sedan blev jag rädd. Det verkar som svenskarna tror att Romerna dykt upp som svampar ur marken. Inte en enda svensk har ifrågasatt hur de kom hit. Det tar tre dygn och ca 3000kr att åka från Rumänien till Sverige den billigaste vägen. 3000kr är inget en (och inte flera) fattiga människor lägger på att resa runt europa.

    Fråga er:


    Hur kom de hit? Med bil? Med buss? Med flyg?
    Hur kommer de till sin plats där de tigger varje morgon? Ser ni dem på bussen?
    Varför sitter det bara EN person vid varje affär/postlåda/bankomat/systembolag?
    Varför ser ingen av dem utmärglad ut? Varför väger de runt 100 pannor allesammans?
    Varför har de alla samma typ av skylt med ett antal barn (Som de övergivit hemma) och trots att de inte kan språket är alla skyltar på svenska?

    Nu skall jag berätta hur det ser ut i Rumänien.
    I Sverige finns platser som Rosengård och Rinkeby, områden som beskrivs som "osäkra" och polis/brandkår/ambulanspersonal mm drar sig för att gå in. De är lugnet själv i jämförelse.
    I Rumänien finns hela byar som ägs av "minoriteten" ca 5 miljoner ?igan. Dessa byar går du inte in i om du inte tillhör deras klan. De kommer att döda dig. Dessa byar är isolserade från resten av Rumänien. Barn blir inte registrerade, de får ingen skolgång. Flickor har inte rätt att lära sig läsa eller skriva, när de får sin första mens gifts de bort till någon inom klanen. (Flickor som rymmer, gifter sig med någon annan, eller gud förbjude är homosexuella. Blir utslängda eller mördade.) Djur torteras för att barn skall lära sig hur man hanterar kniv, som är ett stolt klanvapen. (Googla ?igan och gatuhundar och titta på resultaten. Sedan kan ni börjar fråga er varför ni ser en ökning av försvunna husdjurs-afficher överallt i Sverige!)
    I Rumänien lever husdjuren bakom 3 meter höga staket. Du lämnar inte ditt barn obevakat i en lekpark i Rumänien, och du vistas inte ute på oupplysta platser när det är mörkt.
    Dessa människor är inte en utsatt grupp, de har erbjudits skola, bostäder och arbete. Allt tackar de nej till. För att de uppfostras till att tro att de är guds utvalda flock, och de skall leva som de alltid gjort.
    Saken är den att för att försörja hela klanen så behöver du pengar. Det kommer från tiggeri, prostitution och brottslighet. Klanledarna regerar över de som är lägre i hierarkin, och de måste rätta sig efter dem.
    Det är försent för Rumänien att lagstifta om tiggeri. Sverige har fortfarande chansen.
    Ett land där det finns ordningsregler, som polisen nu inte efterföljer. Regler om skolgång, som inte kommer hållas på för ni är rädda att kränka någon. Skatter och sociala avgifter är till för att skydda landets invånare, men som nu läggs på att handtera det jordskred av problem som kommer av att Sverige har lata regler som inte efterföljs. Så länge någon ger och ger, så finns det alltid någon som tar och tar.

    Sverige lade 5,5miljoner bara i januari på romer. Hur tror ni det ser ut resten av året?

  • melicia
    puss skrev 2014-06-12 10:43:16 följande:

    kan du utveckla hur du tänker där.

    de borde alltså ta respengarna och försörja sina barn istället? är det så du menar?
    Sen så hämtas de faktiskt med buss i rumäninen som kör hit dem gratis så de åker ej hit. blir de sponsrade med gratis gotlands färja med då eller? men iof såg reortage om några tiggare som bodde i bil så bil har de alltså haft råd med. de bodde i bil och sen var det fråga om barnen de hade med sig skulle få gå i skola eller inte medans föräldrarna var ute och tiggde. det var i nått program. och hur fanken kommer en tiggare ända upp till gotlands landsbygd hela 45 minuter från vsiby? liftar med folk eller? så lite pengar lär de ha för att ta sig med färja till gotland och sen 45 minuter från visby ut till jäkla landet och tigga utanför matvarubuitik och vem har ut dem i landet sen. vem bestämmer. ja du ska tigga i sundsvall, de i leksand, du i borås mm. Blir de sen örde till den ort i sverige de ska tigga med när de slutligen kommit från rumänien med gratis buss till sthlm
  • Tom Araya
    Regeringen: Ge inte pengar till tiggare
    Bokmärk artikel

    Läs mer om tiggeri

    ?Skänk till organisationer på plats i hemländerna?
    Ett alternativ till att ge till tiggare är att skänka pengar till organisationer. Vi vill minska antalet EU-medborgare som tillfälligt vistas här, skriver Åsa Regnér, minister, och Martin Valfridsson, samordnare för utsatta EU-medborgare.


    Så vill regeringen få bort tiggeriet
    I ett nytt åtgärdspaket vill de kriminalisera utnyttjande av tiggare samt göra det lättare att avhysa EU-migranternas läger. Förslagen får tummen upp av M.


    Foto: Alvaro Barrientos/AP


    Regeringen vill att svenskarna slutar ge pengar till tiggare på gatan och istället skänker pengarna till olika hjälporganisationer. Målet är att det ska bli färre tiggare på de svenska gatorna.

    www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-ge-inte-pengar-till-tiggare/


  • melicia

    Så skumt hur de sen kan komma ner i tunnelbanan. Blir de insläppta gratis eller. Det säger att det är organiserat och det är det med. Det är nån som ger dem kort. Såg en hemlös kille han tiggde pengar på tåget i lördags. han sa han ej hade pengar. Men om han sparat de pengar han hade lagt på tbana biljett så hade han haft råd med härgbärge om han tiggt på stan istället och inte i tbanan. Men på stan får han konkurent av alla utlänningar från rumänien så svenskarna får tbanan och tiggarna utanför tbanan

  • Tom Araya
    melicia skrev 2015-10-05 19:29:05 följande:

    Så skumt hur de sen kan komma ner i tunnelbanan. Blir de insläppta gratis eller. Det säger att det är organiserat och det är det med. Det är nån som ger dem kort. Såg en hemlös kille han tiggde pengar på tåget i lördags. han sa han ej hade pengar. Men om han sparat de pengar han hade lagt på tbana biljett så hade han haft råd med härgbärge om han tiggt på stan istället och inte i tbanan. Men på stan får han konkurent av alla utlänningar från rumänien så svenskarna får tbanan och tiggarna utanför tbanan


    De tiggare jag sett innanför spärrarna eller ombord på kollektivtrafik har till 95% bestått av romer, inte svenskar.
  • Anonym (Tiggarna har plankat påminna biljett mot min vilja)

    Tiggarna plankar. De betalar inte ett öre utan går in efter någon som har biljett och plankar helt enkelt. Spärr vakterna kan inget göra. Vid kontroller får de väl böta , antar jag men det har jag aldrig sätt , däremot har de plankat på Nin biljett mot min vilja. Det ska dessutom tilläggas att det finns tunnelbane och pendeltågstationer utan spärrar, där MSN helt enkelt kan planka om man vill . Antagligen går de på där och på då sätt kommer på tåget. Att spela musik och sälja tidningar är förbjudet innanför spärrarna i lokaltrafiken men det är nog ingen som tigger som bryr sig om detta.

Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?