• fiori84

Checka in online spara tid?

Hej, jag ska resa inrikes imorgon och funderar lite över detta med online incheckning. Jag har aldrig checkat in online förut och undrar därför hur man gör? Alltså det ska spara tid men jag förstår inte riktigt HUR det sparar det än om jag skulle göra det på flygplatsen via self service automaten. Kan någon förklara hur jag sparar tid genom att checka online? Tack på förhand

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Svar på tråden Checka in online spara tid?
  • annzah

Hur man gör och hur det fungerar beror ju på flygbolaget. 

Men med SAS i alla fall så har de en "bag drop-off desk", vilket förstås går mycket snabbare än att stå i kö där alla ska checka in och lämna in väskorna - bara att svara på frågorna, visa passet tror jag och langa över väskan. Klisterlapparna får man själv i automaten så det går jättefort. I maskinen på flygplatsen stoppar man bara in betalkortet har jag för mig. 

• annzah

Förlåt, såg inte att du skrev inrikes! Då behöver du väl inte visa passet heller antar jag. 

Och ska du inte checka in bagage så går du ju bara rakt igenom till säkerhetskontrollen när du har skrivit ut ditt boardingkort. 

• fiori84

Jaha men hur blir det med boarding kortet då? Om jag bara ska lämna väskan vem ger mig boarding kortet?

• LillaPinnen
    fiori84 skrev 2014-06-12 16:41:26 följande:
    Jaha men hur blir det med boarding kortet då? Om jag bara ska lämna väskan vem ger mig boarding kortet?

Maskinen...
  • fiori84

Ok, så även om jag inte kan skriva ut mitt boarding kort hemma så kan jag göra det på plats? Genom att bara skriva in mitt bokningsrefernes? Får jag väsk taggen samtidigt då? Ursäkta nu låter jag dum men har inte hjort detta förut bara :)

• fiori84

Och en sista fråga bara...kan jag lämna in min väska när som helst typ 2 timmar innan flyget går eller finns det en viss tid man ska lämna in väskan?

• kvs

Den tiden du sparar handlar väl egentligen bara om att checka in ska du göra senast 60 minuter innan, till gaten behöver du bara vara 20 minuter innan. Dvs du behöver spendera mindre tid på flygplatsen.

Själva incheckningsprocessen tar ju dock inte många sekunder så är du på flygplatsen långt innan avgång så kvittar det.

• Dejtande

Att checka in online är supersmidigt och har många fördelar:
    - du kan välja sittplats (det finns dessutom många fler att välja på om man checkar in när onlineincheckningen öppnar)
    - du behöver inte skriva boardingkort om det är så att du har;  en app där du kan ladda ner boardingkortet, eller alt att du får ett SMS som du bara visar upp vid incheckningen eller ett bonuskort som resan är registrerad på.
    - du slipper vara på flygplatsen långt innan (om det är så att du reser utomlands brukar incheckningen stänga 1 timme innan så då behöver du kanske vara på flygplatsen senast 90 min innan avgång), nu räcker det att du sladdar in i tid för att hinna innan gaten stänger (om du reser utan baggage). 

• fiori84

Ok tack snälla ni för hjälpen. Då har man lärt sig ännu en sak...man lär så länge man lever helt enkelt :)

Svar på tråden Checka in online spara tid?