• Äldre 12 Jun 13:07
    17105 visningar
    9 svar
    9
    17105

    arbeta med socialt utsatta, missbruk och kriminalitet

    Hej. Som rubriken lyder skulle jag vilja arbeta med de människor som är socialt utsatta, särskillt med folk som har missbruksproblem eller kriminalitet. Finns det någon här som vet man ska läsa då? Någon som arbetar inom området? Tack

  • Svar på tråden arbeta med socialt utsatta, missbruk och kriminalitet
  • Birgit­ta02
    Äldre 12 Jun 13:08
    #1

    Socionom är väl relevant. Så läsa på socialhögskolan kanske?

  • Äldre 12 Jun 13:13
    #2

    Okej tack ska kolla detta. Arbetar man direkt med människor då? Jag vill inte bara sitta på ett kontor och vända papper om du förstår vad jag menar.

  • Äldre 12 Jun 13:19
    #3

    Polis
    Kriminalvården
    Delar av sjukvården

  • Birgit­ta02
    Äldre 12 Jun 13:35
    #4
    lisaanonum skrev 2014-06-12 13:13:12 följande:
    Okej tack ska kolla detta. Arbetar man direkt med människor då? Jag vill inte bara sitta på ett kontor och vända papper om du förstår vad jag menar.
    Socionomyrket har en så otrolig bredd. Du kan i princip arbeta med vad du vill. Däremot kan det krävas lite internutbildning beroende på vad du vill satsa på efter socialhögskolan. Spinn vidare, googla, kontakta yrkesvägledare.
  • Äldre 13 Jun 08:20
    #5

    Jag skulle också säga socionom som grund. Så att du lär dig förvaltning, lagar, regelverk mm som styr vilken typ av insats du kan göra för olika människor. Sen kan man gå vidare och bli behandlingsassistent eller liknande via riktade kurser och utbildningar mot just missbruksproblematik, olika typer av behandlingsformer och terapier. Så att du kan både arbeta förebyggande, och ute på fältet så att säga.

  • Thu 8 Dec 2022 12:03
    #6
    lisaanonum skrev 2014-06-12 13:07:33 följande:
    arbeta med socialt utsatta, missbruk och kriminalitet

    Hej. Som rubriken lyder skulle jag vilja arbeta med de människor som är socialt utsatta, särskillt med folk som har missbruksproblem eller kriminalitet. Finns det någon här som vet man ska läsa då? Någon som arbetar inom området? Tack


    Jag skulle vilja jobba inom branschen... Är det svårt? 
    Någon som vet?
  • Fri 9 Dec 2022 21:51
    #7
    +1

    Behandlingspedagog!! Otroligt givande arbete där du får chans att hjälpa utsatta. Stundvis krävande psykiskt, men det går alltid jämt upp med att man får så mycket tillbaka. Hade jag kunnat hade jag jobbat jämt, haha. 


    Socionom, nej faktiskt inte om du vill arbeta med utsatta människor på riktigt. Vi har haft en del socionomer på vår arbetsplats men de har inte tillräckligt med kunskap om behandling och har därför inte blivit långvariga. 

  • Fri 9 Dec 2022 22:12
    #8
    Erica94 skrev 2022-12-09 21:51:46 följande:

    Behandlingspedagog!! Otroligt givande arbete där du får chans att hjälpa utsatta. Stundvis krävande psykiskt, men det går alltid jämt upp med att man får så mycket tillbaka. Hade jag kunnat hade jag jobbat jämt, haha. 


    Socionom, nej faktiskt inte om du vill arbeta med utsatta människor på riktigt. Vi har haft en del socionomer på vår arbetsplats men de har inte tillräckligt med kunskap om behandling och har därför inte blivit långvariga. 


    Tack för svaret! :)
  • Fri 10 Feb 2023 10:15
    #9

    Behandlingspedagog! Enkel och kort yrkesutbildning! 

Svar på tråden arbeta med socialt utsatta, missbruk och kriminalitet