Inlägg från: realisten |Visa alla inlägg
  • realisten

Klickerträning?

Jag har aldrig kört med klicker träning men nu har jag köpt en klicker och bestämt mig för att testa det mycket för att förstärka önskade beteenden. Tänkte höra med er som är hemma på denna typ av träning vad som är viktigt att tänka på? Att alltid belöna efter klicket vet jag redan. Men finns det mer saker som är bra att veta?

Vad är fördelarna med att arbeta med klicker?

• Svar på tråden Klickerträning?
  • realisten

Mennom hunden under promenaden inte är så intresserad av godis fallerar hela iden då?

• realisten
    jamieblue skrev 2014-06-16 09:28:22 följande:
    Som jag skrev så måste du veta vilken typ av belöning som din hund tycker om och är beredd att jobba för. Man kan klickerträna även med leksak. Poängen är att klickern markerar att hunden har gjort rätt och för det får den en belöning. Belöningen behöver inte vara godis.

Eller så tycker hunden inte att du erbjuder tillräckligt gott godis! Det finns en massa saker man kan testa istället för torrt, färdigt hundgodis, tex kokt kött av något slag eller ugnsbakad leverfärs.

Jo det är sant min hund gillar godis iof men tror inte jag har gjort helt rätt nu när jag klickade in honom..
  • realisten
    jamieblue skrev 2014-06-16 09:31:37 följande:
    Förresten så är det en bra idé att börja träna inomhus. Det är inget måste men fördelen är att du slipper konkurrera med en massa intressanta utomhusdofter och intryck.

Det var smart:)
  • realisten
    hundpuss skrev 2014-06-17 19:01:18 följande:
    Den grundläggande kontaktövningen jag nämnde är bra att börja med . Det ger en hund som automatiskt söker ögonkontakt. 

Jag belönar inte med godis på promenader, däremot så får han ett "varsego" när han går fint, då får han gå o nosa o lukta fritt. Belöningen är alltså det han älskar mest, dofter.

Han går fint, söker ögonkontakt och belöningen blir nosa i gräset. Win win.

Så har jag också alltid kört faktiskt. Jag hittade en basik gratis internetkurs i klickerträning som jag kör nu och idag har jag lyckats klicka in hunden på rätt sätt och de och det märktes direkt att de gav resultat:)
Svar på tråden Klickerträning?