• Mapa

Hur ska jag välja bärsjal?

Har en tanke om att bära mitt kommande barn i bärsjal. Vad ska man tänka på? Tänkte börja med en sjal i trikå. Någon som kan berätta mer eller tipsa om något annat? Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Hur ska jag välja bärsjal?
  • Flickan och kråkan

Hej! jag har tre hemburna barn, så har nog lite erfarenheter att dela med mig av.

Jag rekommenderar dig mycket varmt att skaffa en sino från looma. Den har många fördelar särskilt när man är nybörjare (men jag älskar den även som sjalveteran ). Den är tunn, vilket gör den sval och lättknuten och det blir inte en "himla massa tyg" trots att det är 5 meter tyg. Trots att den är rejält tunn så är den ändå stadig för att vara just så tunn. Kvalitetssjal. Mjuk och gosig . Den kan vara något lurig att få tag på då den sltade tillverkas under ett par år och blev hårdvaluta på begagnatmarknaden . Nu nyproducerad den igen, men den sålde slut snabbt på många håll. Men kika gärna på begagnatmarknaden. De håller till många barn . Jag hade sålt min älskade sino (trodde inte det skulle bli fler barn) så köpte begagnad till vårt yngsta barn då jag även ville ha en specifik färg.

Min andra favorit bland trikåsjalarna är mam eco. Det är den absolut stadigaste trikåsjalen på marknaden. Lite grövre (men ändå sval pga att den innehåller hampa). Den ger fantastisk avlastning, men som sagt lite mer tyg och kan därför kännas lite mer omständligt när man är helt ny på det hela. 

En annan trikå som många använder är aldoria bambu soft. Mjukare och svalare blir det verkligen inte. Detta gör den (precis som sinom som också är tunn) väldigt lättanvänd och en bra nybörjarsjal. Nackdelen med den är att den blir svajig rätt snabbt. Har en sjalvan bekant som använde och älskade den till sitt tredje barn, men hon bytte till en annan redan vid två månader då hon tyckte att avlastningen började bli för dålig.

Summa summarum:
    Skaffa
    1. En sino från Looma
    2. Jag står lite i valet och kvalet......tycker personligen bättre om mam eco, men till någon som är helt nybörjare så kanske ändå en aldoria. Den är så fantastiskt mjuk och gosig och även lättanvänd....och det är ju lätt att införskaffa ytterligare en....två, tre och fyra sjalar när man väl blivit sjal- och bärfrälst .

Lycka till. Det finns verkligen inget bättre än att bära barn - oavsett om det är liten spädis som sover tryggt vid ens bröst eller om det är en glatt tjattrande 2-åring på ryggen. 

Tips:
    * Öva hemma innan bebisen kommer. Använd en docka eller nalle och känn på hur man knyter och tar i och ur sitt barn.
    * Ta med sjalen till BB och sjals från dag ett. 

• Mapa

Tusen tack för en massa fina tips!:) Ska kolla runt lite på de sjalar du tipsat om. Hur länge brukar man kunna använda en "sino" t.ex? Byter man till en stadigare sjal senare? För mig är bärandet viktigast från början. Man känner kanske med tiden hur man vill och behöver göra, köpa annan modell eller så..

• Flickan och kråkan
    Mapa skrev 2014-06-13 07:44:31 följande:
    Tusen tack för en massa fina tips!:) Ska kolla runt lite på de sjalar du tipsat om. Hur länge brukar man kunna använda en "sino" t.ex? Byter man till en stadigare sjal senare? För mig är bärandet viktigast från början. Man känner kanske med tiden hur man vill och behöver göra, köpa annan modell eller så..
    Jag tycker att sinom har börjat avlasta dåligt runt 4 månader. Har i den åldern haft rätt medeltunga barn. Mam eco kan man använda längre. Det går att använda sinom längre, men det är bra mycket skönare med en vävd långsjal när de blir tyngre. Ergonomisk bärsele (inte babybjörn) eller meitai är också ett bra alternativ till vävd långsjal. Min yngsta är snart ett år och jag bär honom i vävd långsjal och i ergonomisk bärsele (för tillfället en Boba, kommer att bli en Wompat snart).
  • Mapa

Ser många som använder tricot-slen, hur är den i jämförelse med de som ni har nämnt?

• Flickan och kråkan
    Mapa skrev 2014-06-16 14:29:11 följande:
    Ser många som använder tricot-slen, hur är den i jämförelse med de som ni har nämnt?
    Den är VARM. annars är det absolut inget fel på den, men som sagt den är tjock och varm.
  • Mapa

Eftersom Sino är sjukt svår att få tag i så funderar jag helt enkelt på en aldoria till att börja med!:)

Vilken sjungel när man inte kan gå i någon butik och klämma och känna på sjalarna!:)

• Mellanmjölkens land
    Mapa skrev 2014-06-16 14:29:11 följande:

Jätteskön sjal att ha på vintern. Klarade mig med den, fleecetröja och regnjacka nästan hela vintern. Inte optimal på sommaren däremot
Svar på tråden Hur ska jag välja bärsjal?