Katten kissar i sängen, varför?
Hej!
Vår kastrerade hankatt, 3år, har helt plötsligt börjat kissa utanför kattlådan.
I sängen.
Vi har testat att byta sand, flytta placering på kattlådan, byta sköljmedel om det fanns något där som kanske lockade. Vi har testat att byta placering på mat och vatten. Denna plats är på andra sidan av lägenheten från kattlådan. Vi har även testat att sätta en extra matskål i sängen. Det fungerade en vecka fram tills idag då han var på det igen.
Han är inte diskret längre. Han var det till en början men inte nu längre. Nu krafsar han högljutt och sätter sig mitt framför näsan på oss. Vi har försökt att ge honom mer uppmärksamhet. Han har till och med varit med mig in i badrummet när jag har duschat när han själv velat (har lämnat dörren öppen).
Han får konstant gos. Han ligger i knät i soffan och ligger med oss i sängen hela natten. Det finns gott om leksaker och han har en kattkompis som han också kan leka med om han vill.
Det är bara sängen. Ingen annan plats. Ofta på min sida av någon anledning. Aldrig min sambos sida.
Han är mer tillgiven mig i allmänhet om det kanske har något med saken att göra. Följer efter mig överallt och skriker efter mig då jag duschar (därav öppen dörr). Och då skrek han inte utan var helt nöjd med att sitta där med mig.
Vi undrar om någon kan veta en orsak/lösning på detta plötsliga beteende?
OBS! Han har varit hos veterinär där vi bad om urinprov och blodprov. Dessa visade inget utöver det vanliga.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 14:35
Undrar om någon har erfarenhet av Feliway?
Otrevlig ton i tråden undanbedes vänligt men bestämt.