• prettyr3d

Katten kissar i sängen, varför?

Hej!

Vår kastrerade hankatt, 3år, har helt plötsligt börjat kissa utanför kattlådan. 

I sängen. 

Vi har testat att byta sand, flytta placering på kattlådan, byta sköljmedel om det fanns något där som kanske lockade. Vi har testat att byta placering på mat och vatten. Denna plats är på andra sidan av lägenheten från kattlådan. Vi har även testat att sätta en extra matskål i sängen. Det fungerade en vecka fram tills idag då han var på det igen. 

Han är inte diskret längre. Han var det till en början men inte nu längre. Nu krafsar han högljutt och sätter sig mitt framför näsan på oss. Vi har försökt att ge honom mer uppmärksamhet. Han har till och med varit med mig in i badrummet när jag har duschat när han själv velat (har lämnat dörren öppen).

Han får konstant gos. Han ligger i knät i soffan och ligger med oss i sängen hela natten. Det finns gott om leksaker och han har en kattkompis som han också kan leka med om han vill. 

Det är bara sängen. Ingen annan plats. Ofta på min sida av någon anledning. Aldrig min sambos sida. 

Han är mer tillgiven mig i allmänhet om det kanske har något med saken att göra. Följer efter mig överallt och skriker efter mig då jag duschar (därav öppen dörr). Och då skrek han inte utan var helt nöjd med att sitta där med mig. 

Vi undrar om någon kan veta en orsak/lösning på detta plötsliga beteende?

OBS! Han har varit hos veterinär där vi bad om urinprov och blodprov. Dessa visade inget utöver det vanliga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 14:35
    Undrar om någon har erfarenhet av Feliway?

Otrevlig ton i tråden undanbedes vänligt men bestämt.
  • Svar på tråden Katten kissar i sängen, varför?
  • prettyr3d
    sallybuse skrev 2014-06-13 01:08:47 följande:
    Är du gravid? Eller precis fått barn?
    Nej, jag är varken gravid eller precis fått barn.
  • konkelbär

Problem med urinvägarna. Särskilt vanligt hos kastrerade katter.

Katten förknippar lådan med smärta och kissar därför på andra ställen. Vi hade en katt som kissade på tvätt på golvet och i tvättpåsar bl a. Hon fick somna in :(

• prettyr3d
    konkelbär skrev 2014-06-13 01:22:31 följande:
    Problem med urinvägarna. Särskilt vanligt hos kastrerade katter.

Katten förknippar lådan med smärta och kissar därför på andra ställen. Vi hade en katt som kissade på tvätt på golvet och i tvättpåsar bl a. Hon fick somna in :(
    Beklagar för din lille kisse :(

Men vi har varit hos veterinären, som det står i TS och redan uteslutit ev fysiska åkommor.

• PlayWood

Tro det eller ej. men vissa katter kissar i resväskan, när matte/husse ska åka bort. kissar på mattes eller husses sida av sängen. för att hämnas eller för att visa missnöje.

"Vanligtvis när det gäller friska djur som kissar på otillåtna ställen så handlar det nästan alltid om protester mot än det ena än det andra. Kattens bästa sätt att visa sitt missnöje mot något är att kissa där den inte får. Undantag naturligtvis när man misstänker att det kan handla om njur-svikt, diabetes eller andra kroppsliga fysiska fel. Uppsök alltid då veterinär eller ring vet. och berätta om symptomen. I annat fall så kan du checka av följande ev anledningar till kiss-problemet."

www.katter.nu/nar-katten-kissar-pa-fel-stalle/

• prettyr3d
    PlayWood skrev 2014-06-13 01:34:32 följande:
    Tro det eller ej. men vissa katter kissar i resväskan, när matte/husse ska åka bort. kissar på mattes eller husses sida av sängen. för att hämnas eller för att visa missnöje.

"Vanligtvis när det gäller friska djur som kissar på otillåtna ställen så handlar det nästan alltid om protester mot än det ena än det andra. Kattens bästa sätt att visa sitt missnöje mot något är att kissa där den inte får. Undantag naturligtvis när man misstänker att det kan handla om njur-svikt, diabetes eller andra kroppsliga fysiska fel. Uppsök alltid då veterinär eller ring vet. och berätta om symptomen. I annat fall så kan du checka av följande ev anledningar till kiss-problemet."

Vi åker inte bort utan är hemma om dagarna och inväntar studerande på distans. Så det kan ju knappast i vårt tycke handla om en seprationsprotest..
  • PlayWood
    prettyr3d skrev 2014-06-13 01:43:00 följande:
    Vi åker inte bort utan är hemma om dagarna och inväntar studerande på distans. Så det kan ju knappast i vårt tycke handla om en seprationsprotest..
    Det med resväskan va ett exempel.. läste du andra punkter i länken?
  • prettyr3d
    PlayWood skrev 2014-06-13 02:08:52 följande:
    Det med resväskan va ett exempel.. läste du andra punkter i länken?
    Ja, jag har läst den punktlistan innan jag skrev detta inlägg. Och kan inte finna några andra likheter än att vi hade en flytt ca månaden innan detta började. Och den punkten kom från en annan lista som jag hittade på en annan sida.
  • lagunen

Jag har själv en katt som bajsar i sängen.

• Birmafröken
    PlayWood skrev 2014-06-13 01:34:32 följande:

Katter varken hämnas eller visar missnöje (i betydelsen att någon ska förstå det) när de kissar eller bajsar på fel ställe. De styrs av sina instinkter och har ingen som helst uppfattning om  vad det innebär för ägaren när katten kissar i t.ex. sängen.

Vid felkissande ska man först och främst utesluta att beteendet beror på sjukdom och hormoner genom en grundlig veterinärundersökning och kastrering. Därefter är det lådsituationen man måste ta itu med.

Hur ser lådsituationen ut när det gäller antal lådor, typ av lådor, placering av lådor, sandtyp/sandsort, snadmängd och rensningsfrekvens?
Svar på tråden Katten kissar i sängen, varför?