Inlägg från: IiIlenora |Visa alla inlägg
  • IiIlenora

Ramadan 2014

Nu är ramadan på intrång och snart är det dags för muslimernas fasta. Jag vill med den köpa dadlar till mina muslimska arbetskamrater och en av dem älskar Israeliska sådana. Han säger att dem är bäst så jag vill försöka få tag i sådana. Sen har jag en annan som inte är så glad i judar och jag vet inte om det är lämpligt att köpa Israeliska till just han. Smaken kanske påverkar. Vilka typer, sorter, märken rekommenderar ni som vet?

Alltså dadlar som inte är från Israel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 15:52
    Eller kan man köpa Israeliska dadlar till någon som inte gillar judar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 16:31
    För övrigt kan ju denna tråd vara FL's ramadan tråd för 2014 och bygga en bro i förståelse och tålamod. Trots våra olikheter. Men håll god ton. Dela recept på kakor, maträtter och annat gott man äter under denna fastetid när man tänker på de fattiga.

• Svar på tråden Ramadan 2014
  • IiIlenora

Jag tycker om honom och vill ge han något gott men vill inte förnärma honom pga av en stämpel.

• IiIlenora
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 16:20:52 följande:

Hur kan man tycka om en så knäpp människa...
    Förstår inte, knäpp för att han är muslim eller vad?
  • IiIlenora
    TaaDaa skrev 2014-06-13 16:16:50 följande:
    Klok vän du har som inte vill bidra till utrensning och folkmord! Jag köper färska dadlar från Willys "famous" från Iran . Jättegoda!
    Ja, han säger att stenarna kommer att tala om att judarna gömmer sig bakom dem, det är väl folkmord och utrensning han pratar om?

Tack för tipset, willys "famous".
  • IiIlenora
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 17:43:40 följande:

Som "människa" är han dålig för att han ogillar en hel grupp människor utifrån religion. Varken mer eller mindre.
    Han är född och indoktrinerar till att tycka så, men jag tycker att man skall av-programmera en sån människa och visa honom att han har mörker i sitt liv. Och att det finns ett ljus som öppnar upp dörrar till att ha en finare  människovärdering än hans religion presenterar. Men du verkar ju tycka att man skall låta dem vara så att dem kan föda sitt hat istället, det är värre det.

Igen, det är inte vad tråden handlar om så ge mig tips på dadlar eller gå vidare och vädra "ditt" hat på något annat.
  • IiIlenora
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 17:53:27 följande:

Går dåligt ihop med din önskan att tillmötesgå hans hat genom att ge judefria dadlar...
    Jag tillmötesgår inte "hatet".

Jag möter "människan" så att han kan att hans religion har fel angående icke-muslimer. Hur gör du?
  • IiIlenora
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 18:04:59 följande:

Det var väl förbannat vad du generaliserar. Nu hävdar du alltså också att alla muslimer har nåt emot de som inte är muslimer? Jösses...
    Absolut inte, jag pratade om en person, om vad denne personen har lärt sig att tro om icke-muslimer. Du får läsa.
    Jag skrev till och med "människan" i singularis.
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 18:04:59 följande:
    Vad det gäller dadlarna hade jag i såna fall satsat på att köpa just israeliska dadlar i hopp om att min rasistiske vän i alla fall kunde se att "judarna" i alla fall gjorde nåt bra, som ett första steg på vägen...
    Tack för tipset, och du förbisåg min fråga. Hur gör du för att dina muslimska vänner skall förstå att deras religion har fel?
  • IiIlenora

Jag puffar,

tittade på Ryska dadlar med label "eurocompany". Är dem goda?

• IiIlenora
    oOHalalOo skrev 2014-06-14 11:37:44 följande:
    Fråga 'vilka dadlar rekommenderar du'? Om du verkligen är mån om att ge exakt de dadlar som en person föredrar.
    Om jag "verkligen är mån om"... Ja, det kanske är svårt att svälja att icke-muslimer är måna om sina medmänniskor, man kan nästan tro att det var ett halvhjärtat försök i att ge ett tips. Men tack.
  • IiIlenora
    oOHalalOo skrev 2014-06-14 14:39:54 följande:

Ja, om du verkligen är mån om att köpa exakt den typen av dadlar som vederbörande vill ha - är inte det vad din TS handlar om? Menar du att du verkligen själv inte har kunnat komma på hur du ska kunna luska ut vad vederbörande tycker om, utan att ställa en direkt fråga till personen i fråga? Utan du måste göra det här på Familjeliv? Du är ju inte direkt känd för att lyssna på vad andra tycker om jag säger så, så klart din frågeställning är en aning besynnerlig.

Jag har inte  alls svårt att svälja det, jag känner mitt folk skulle jag nog vilja säga, men sen varför du vill omfokusera din egen TS till vad du tycker jag tycker inte eller tycker är en annan fråga.

Varsågod - anytime.
    Att du ifrågasätter mina motiv och har invändningar mot vad jag gör tyder ju på att du inte tycker om det. Dina åsikter om "vad" jag gör, hur jag tänker, var jag söker eller hur jag gör det har inte med "dadlar" att göra. Så var så snäll och sluta.
  • IiIlenora

Puffar på här i tråden, tips på dadlar?
    Recept på goda maträtter, någon?

• IiIlenora

Puffar, vore kul att få lite tips från hjälpsamma muslimer. Finns det någon?

• IiIlenora
    Skyfall skrev 2014-06-21 11:19:34 följande:

När börjar  Ramadan, någon som vet det exakta datumet?

Den 28 Juni, hoppas att det är okey att en icke-muslim hoppar in och ger dig svar. Det verkar som att dem som praktiserar denna fest inte är intresserade att hjälpa till med frågor kring deras matkalas.
  • IiIlenora
    Rataxes skrev 2014-06-21 11:59:52 följande:
    Ska de praktisera det seriöst i år (och de närmast kommande åren) lär det inte bli något matkalas. I synnerhet inte i norra Sverige.
    Jag vet inte hur dem gör, rent traditionellt sätter dem ju upp egna människoregler för att kunna äta, det är ju igen riktig fasta dem håller på med. Jag vet inte om du kommer ihåg förra årets kalas, men muslimerna på FL delade friskt med sig av recept och talade om vad dem köpte och åt. Vem vet, kanske blir det försäljningsrekord på matinköp i år också.
  • IiIlenora
    Skyfall skrev 2014-06-21 12:52:13 följande:
    Ganska snart alltså
    Ja, och du ser att dem inte är det minsta hjälpsamma, det är bara ett sken och dem vill att folk skall tro att det är tvärtom, men det är bedrägeri.
  • IiIlenora
    kokos skrev 2014-06-21 20:31:07 följande:

Jag brukar köpa dadlar från Tunisien. De är jättegoda Japp en vecka kvar... det är tufft men har man bara tron så går det har inte räknat hur många timmar än men är nog runt 21?

Tack, jättevänligt av dig att du delar med dig, jag vet inte hur många timmar det är kvar men jag hoppas du får kul Glad
  • IiIlenora
    kokos skrev 2014-06-21 20:31:07 följande:

Jag brukar köpa dadlar från Tunisien. De är jättegoda Japp en vecka kvar... det är tufft men har man bara tron så går det har inte räknat hur många timmar än men är nog runt 21?

Vad heter märket på de Tunisiska dadlarna?
Svar på tråden Ramadan 2014