• Anonym (mia)

Hudvård som är fosterskadande? (A-vitamin, retinol m.m. )

Jag har flera hudkrämer mot min akne som innehåller tretinoin, Ä-vitamin och retinol.... Vet någon om det stämmeratt de är fosterskadande?

• Svar på tråden Hudvård som är fosterskadande? (A-vitamin, retinol m.m. )
  • Tealhawk

Brukar ju stå på förpackningarna vad som gäller vid graviditet och amning. Jag hade bara något sånt där "vanligt" märke. Tror det var salicylsyra och det fick man bara använda i ansiktet en gång per dag för att annars skulle det bli för mycket.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (mia)

Står inte så mkt på mina. På en stod det att should not be used ig pregnant.... Men på en annan med samma innehåll Stog det inget?

Ja, använder även basiron och salicylsyra. Om det bara används i ansiktet, kan det ändå va farligt?

• anyword
    Anonym (mia) skrev 2014-06-14 00:07:42 följande:
    Jag har flera hudkrämer mot min akne som innehåller tretinoin, Ä-vitamin och retinol.... Vet någon om det stämmeratt de är fosterskadande?
    Hej!

Jag hade också sådana hudkrämer som jag råkade använda i 2 veckor innan jag visste att jag var gravid. Eftersom jag själv är läkare (dock inte hudläkare) fick jag panik och började slå i mina vetenskapliga databaser.

Eftersom ämnena som finns i, retinoider, (tretinoin, A-vitamin och Retinol) kan vara fruktansvärt fosterskadande rekommenderar man att gravida kvinnor slutar använda sådana krämer omedelbart efter man fått reda på graviditeten. Av etiska skäl går det naturligtvis inte att genomföra en ordentlig studie där man ger hälften av kvinnorna hudkräm och hälften placebo, därför har man inte så mycket bra data på om krämerna faktiskt tar sig igenom huden och når fostret. (om man däremot tar retinoider i tablettform är det väldigt allvarligt.) 

Däremot har man gjort uppföljande studier på kvinnor som av misstag har använt krämerna trots sin graviditet. Då har man INTE sett någon större frekvens av missbildningar hos barnen vars mammor använt hudkräm, jämför med genomsnittet. Man känner sig inte trygg med att säga att krämerna är säkra att använda, och rekommenderar fortfarande att man slutar med dem för säkerhets skull - samtidigt kan man ge ett lugnande besked till kvinnor som råkat använda krämerna. 

Så sammanfattningsvis: Krämerna är fosterskadande i teorin - i praktiken vet man inte riktigt. Man har inte sett någon ökad risk för fosterskador i stora statistiska studer men rekommenderar ändå att man undviker dem, för säkerhets skull. 

Här kan du se en sammanfattning av forskningsartikeln (eller läsa hela om du befinner dig på ett universitet eller vissa högskolor)

Hoppas det hjälper!
  • anyword
    Anonym (mia) skrev 2014-06-14 00:24:20 följande:
    Står inte så mkt på mina. På en stod det att should not be used ig pregnant.... Men på en annan med samma innehåll Stog det inget?

Ja, använder även basiron och salicylsyra. Om det bara används i ansiktet, kan det ändå va farligt?
    Basiron är inte farligt, det är rekommenderat till och med! Salicylsyra är inte så farligt men om man är gravid kan man få lite problem med pigmenteringar och mörka fläckar. Dessa kan tyvärr öka om man använder salicylsyra och det kan ju vara lite trist.
  • Anonym (mia)

anyword: Tack va intressant!! Ja man får ju panik! Då jag redan sedan innan har akne och även pigmentfläckar använder jag bl.å. aberela mot besvären... Men ibland även en kräm med andra ämnen bl.a retinol och A-vitamin. Ja, svårt att behandla men får väl hitta nåt annat?? Får man använda glykolsyra?

Tur med basiron och salicylsyra, mot finnarna! Men pigmentfläckar då.....

• anyword
    Anonym (mia) skrev 2014-06-14 00:38:59 följande:
    anyword: Tack va intressant!! Ja man får ju panik! Då jag redan sedan innan har akne och även pigmentfläckar använder jag bl.å. aberela mot besvären... Men ibland även en kräm med andra ämnen bl.a retinol och A-vitamin. Ja, svårt att behandla men får väl hitta nåt annat?? Får man använda glykolsyra?

Tur med basiron och salicylsyra, mot finnarna! Men pigmentfläckar då.....
    Ja visst får man panik! Men det är nog bara att ta det lugnt samtidigt som man tar det säkra före det osäkra och skippar krämerna i några månader. 

Jag kör med basiron och en tonic med glykolsyra. Har också en del pigmentfläckar, försöker undvika att sola direkt på dem och kör med keps! Hoppas det räcker, har fått riktigt dålig graviditetshy och har också haft mycket acne inna. Nåja, kanske inte blir mitt livs snyggaste månader här framöver men får fokusera på bebisen istället!
  • Anonym (mia)
    anyword skrev 2014-06-14 00:51:06 följande:
    Ja visst får man panik! Men det är nog bara att ta det lugnt samtidigt som man tar det säkra före det osäkra och skippar krämerna i några månader. 

Jag kör med basiron och en tonic med glykolsyra. Har också en del pigmentfläckar, försöker undvika att sola direkt på dem och kör med keps! Hoppas det räcker, har fått riktigt dålig graviditetshy och har också haft mycket acne inna. Nåja, kanske inte blir mitt livs snyggaste månader här framöver men får fokusera på bebisen istället!
    Skönt att man inte är ensam om det! Jo, haft min melasma i 5 år och aknen i 20 år...

Basiron är ändå effektivt, tur att man kan använda det! Har du hittat något märke på glykolsyra och solskydd som funkat på aknen? Aberelan är ganska effektiv så ska försöka hitta någon glykolsyra som är lika "stark" men ändå ofarlig.... 

Och när det gäller solskydd, ska det va enbart fysikaliskt?
  • anyword

Jag har en glykolsyra från franska Lierac som jag köpt online - vet inte hur bra den är, finnar har jag ju men det beror ju samtidigt på att jag fått lägga av med mina vanliga krämer. (men vissa av lieracs grejer innehåller retinoider, så ta det försiktigt innan du använder dem!)

Vad gäller solskydd tror jag det inte spelar så stor roll - tycker ofta det känns "kletigt" med solkyddskräm i ansiktet så försöker undvika det om jag inte typ är på stranden, men tror inte det spelar så stor roll! Lycka till att hitta något som passar!

Svar på tråden Hudvård som är fosterskadande? (A-vitamin, retinol m.m. )