• Saltvatten

Kan man ta Dimor som gravid?

Någon som vet om man kan ta nån enstaka tablett Dimor när man är gravid (är i v 5)?
    Får ibland väääldigt lös mage där inte så mycket annat hjälper.

Bland annat har jag haft problem med magen nu hela natten och tog en tablett nu på morgonen men kom sen på att det kanske var dumt. På Fass står det bara att det inte finns tillräckligt mycket information om hur Dimor påverkar fostret.

• Svar på tråden Kan man ta Dimor som gravid?
  • LillaJag06

Vad jag vet ( har ibs och är gravid) så ska man inte ta magmediciner under graviditeten.

När jag var i v.5 tog jag immodium en gång men läkaren säger att det var okej.

Har bara tagit imogaze efter det eftersom att det ligger bara i magsäcken eller något sånt och är då inte farligt för barnet.

Är i v27 och vår lille mår bra men jag har i perioder mått väldigt dåligt eftersom jag inte kunnat och inte heller vågat riskera att ta något.

Rådfråga gärna med din läkare, jag förstår dig och vet hur otroligt jobbigt det är. :(

• anjiz

Kolla janusinfo. Där kan du söka på olika läkemedel och fosterpåverkan

• The Fugly

Jag blev avrådd från annat en enstaka dos men detta var under andra delen av graviditeten. Under första trimetern skulle jag inte ta det alls.

• Mammatre

Hej! Nej man ska inte ta Dimor när man är gravid. Tabletten hämmar tarmrörelserna (stannar upp dom) o det gäller även fostret.

• Saltvatten

Nu är jag ju jätteorolig för att den tabletten som jag tog utan att jag först kollade upp på Fass att det var ok ska ha skadat fostret eller kanske t o m kommer orsaka missfall Gråter

• The Fugly
    Saltvatten skrev 2014-06-14 13:27:54 följande:

Nu är jag ju jätteorolig för att den tabletten som jag tog utan att jag först kollade upp på Fass att det var ok ska ha skadat fostret eller kanske t o m kommer orsaka missfall Gråter

Det står inget om ökad risk för missfall och det är bara en tablett. Du är säkerligen inte den första som råkat ta en enstaka och vore det katastrof skulle det säkert uppmärksammas på janusinfo.
  • Saltvatten

Ja prata om att man är extra känslig som gravid! Ibland tar hormonerna överhanden.
    Ringde iaf upp till Gyn och frågade ang. Dimor och barnmorskan som jag pratade med sa att hon hade oerhört svårt att tro att en tablett skulle gjort sån skada.
    Men hon rådde mig däremot att inte ta fler och att kontakta läkare på måndag och se över alternativ som kan finnas för magen.

Känns lite lugnare.

• The Fugly
    Saltvatten skrev 2014-06-14 14:42:31 följande:

Ja prata om att man är extra känslig som gravid! Ibland tar hormonerna överhanden.
    Ringde iaf upp till Gyn och frågade ang. Dimor och barnmorskan som jag pratade med sa att hon hade oerhört svårt att tro att en tablett skulle gjort sån skada.
    Men hon rådde mig däremot att inte ta fler och att kontakta läkare på måndag och se över alternativ som kan finnas för magen.

Känns lite lugnare.

Det låter som bra råd :)
  • Ellie

En del blir ju hårda i magen av järntabletter, vilket bara är bra när man är gravid. Om det funkar så på dig kanske det kan vara ett alternativ?

Svar på tråden Kan man ta Dimor som gravid?