Inlägg från: Mellanmjölkens land |Visa alla inlägg
  • Mellanmjölkens land

BLW/plockmat till 7,5månaders

När vi började med smakportioner åt vår dotter glatt allt som hölls framför munnen för henne. Sen slog hennes mage bakut och vi var tvungna att backa nästan helt med vanlig mat. Nu har vi börjat komma igång igen men det är inte alls i intressant att bli matad.

Ge mig tips på plockmat som passar en 7,5månaders! Mycket av maten jag kommer på kräver pincettgrepp

• Svar på tråden BLW/plockmat till 7,5månaders
  • Mellanmjölkens land

Jag har lite svårt att komma upp i fullvärdiga måltider när jag tänker plockmat när barnet inte har fått till pincettgreppet än.

Med storasyster åt vi mycket pastaskruvar, ugnsbakad lax och frysta grönsaker men då var hon 9-10 mån och hade pincettgreppet. Frikadellerna från 8månadersburkarna var en hit även de men jag tror uppriktigt sagt inte att vår bebis klarar dem än.

• Mellanmjölkens land

Puréer kan man ju frysa in men hur gör man med plockmat som blir över? Lägga på en skärbräda och frysa in styckvis?

Vad tror ni om lite ugnsbakad kyckling, broccoli och osaltad pasta? Kan det funka? 

Tar gärna emot tips på fler sätt att få i alla näringsämnen i maten! Speciellt järn tycker jag är lite svårt. Inget av våra barn har dessutom riktigt fått kläm på det där med välling utan ska de äta nått sånt är det gröt som gäller.

Ris undviker vi ett tag till eftersom magen är trög nog som den är.

• Mellanmjölkens land

Ska definitivt testa Fiberhusk!

Jag hade alltså tänkt ugnsbaka kycklingen men koka broccolin och pastan.

Tyvärr är inte ens gröten så populär längre

Dagens meny har bestått av:
    Macka med smör (smöret var inte så populärt så nästan allt hamnade på golvet) samt delar av en skiva skinka till frukost.
    Broccoli och lite paprika till lunch
    Större delen av en Ellas fruktsmoothie till mellanmål
    Lite bröd samt sugande på en majskolv till kvällsmat (hade tänkt ge korv men de ratades samtidigt som hon bara skrek så hon fick lite bröd att plocka med)

• Mellanmjölkens land

Har nån nått bra förslag på frukost? Eller är det bara att kämpa på med gröt och matning?

Jag har gett bröd med leverpastej och det går ner men inte mer än så. Skulle gissa på att 25-30% hamnar i magen så det är ju inte så mycket.

Idag hade vi slut på bröd och då gav jag en banan som hon åt upp nästan hela men jag vill inte att hon ska vänja sig v id sött till frukost.

Jag kommer ihåg att jag hade svårt att komma på frukost även till stora tjejen innan hon började äta samma som jag när hon var i 1årsåldern. 

Svar på tråden BLW/plockmat till 7,5månaders