Inlägg från: Batmamba |Visa alla inlägg
  • Batmamba

bärsele

Mei tai har jag kompisar som varit väldigt nöjda med. Tänker snart skaffa en själv till småsyskonet som kommer snart. Vi har en ergo. Den funkade inte till pyttebäbisen, men efter tre månader funkade den fint. Dock bara för pappan. För mig, 164 cm lång med kort överkropp, var den för stor och satt inte skönt. När barnet närmade sig ett var hon så stor att jag också kunde bära i selen. Fram till dess hade jag trikåsjal - jätteskön att bära i, men lite knölig att få på, särskilt utomhus eftersom det lätt blir så att den släpar i marken.

• Batmamba

Ergon funkar länge. Vårt barn är tre nu och det skulle förmodligen gå att bära henne nu med.

• Batmamba

Fördelen med mei tai och sjal är de mycket breda remmarna som fördelar vikten över ett större område, vilket gör det behagligare att bära. En sele med remmar blir som en vandringsryggsäck - vilket är helt ok, men något obekvämare. Så har det iaf varit för mig.

Med mei tai slipper man också ställa om remmarna beroende på vem som bär - fast, det är inte heller något särskilt stort bekymmer.

Ett annat tips! Välj en bärgrej med ficka på, för man kommer inte åt byxfickorna när man har selen på.

• Batmamba
    Ciebie skrev 2014-06-15 19:12:47 följande:
    Funderat mer och mer och hustru lutar det åt en mei tai faktiskt. Bebis kommer inom en vecka, så beställer via nätet ikväll. Ergon verkar väldigt klumpig med spädisinlägget, men framförallt varmt.

Lycka till med förlossning och bebis!
  • Batmamba
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-15 22:10:21 följande:

Men om ni kan tänka er meitai, ni tror inte att det är sjal ni ska ha då? En vanlig trikåsjal är ju bra mycket smidigare att använda och lättare att knyta? 

Hm, är mei tai knepigare att knyta? På vilket sätt? Jag som hade tänkt sy mig en sån just för att sjalen var lite knepig på så vis att jag lyckades aldrig göra det utan att den släpade i marken och blev smutsig.
  • Batmamba
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-18 22:38:16 följande:
    En trikåsjal slipper man ju hålla på att knyta om. Man kan knyta på sig den innan man går ut exempelvis och sedan bara dra till om det behövs under dagen (då slipper man sjaländar i marken). Dessutom så är det ju enklare att ta i och ur barnet. 

Meitai måste man ju knyta på sig på för varje gång och den har långa axelband som, precis som sjaländar, släpar i marken. Lite pilligare i också då man ska hålla barnet samtidigt som man knyter meitaien om sig. Men är du van vid vävd långsjal så är det ju inget problem. Den knyter man ju också om sig samtidigt som man håller barnet.
    OK, tack! Då låter ju faktiskt sjalen enklare...
Svar på tråden bärsele