• kith

    har ni tips på fläckbortagning???

    Har en son som kladdar mycket med maten... " inget ovanligt för barn jag vet" Men alla dessa fläckar som inte går bort på kläderna e ju ganska tråkiga!! HAR NI NÅGOT KNEP att dela med er med???? Tacksam för svar!! KRAMAR

  • Svar på tråden har ni tips på fläckbortagning???
  • Malmos

    inget direkt knep - men köpte ett borttagningsmedel på "Lidl", o det tar bort aaaallt! Ett tyskt super-mirakel-medel.
    Vit flaska o orange "spray-topp". Prova - det är kanon!
    Kom på ett minus; Vet i o för sig inte var du bor, så affären kanske inte finns där...

  • kith

    bor i stockholm.så jag tror att det finns!!! Jätte tack för tipset! KRAM hela den

  • Pippi på kafferep

    Galltvål är också suuuper bra! Annars funkar det att klä av ungen när han äter. Det gjorde vi, när jag tröttnade på att gno fläckar tills knogarna blödde! Eller investera i ett sådant där förkläde med ärmar som knäpps/knyts där bak. Då är risken minimal för fläckar.
    Ja, det var mina tips...

  • Lola Jämtland

    Jag gillar Bio-Shout som säljs i vanliga mataffärer.

  • nannec

    Yes handdiskmedel funkar på sdet mesta o ibland tycker jag vanish är bra

  • Lisaolsson44

    Vill inte använda vanish då det är frätande ämnen i det, känns inte bra att använda på barnens kläder, men har nu hittat en superbra fläckbortagning som är utan frätande ämnen, från clean by sweden som är ett nytt företag som jobbar med miljövänliga tvättprodukter! 

  • Aliona

    Det beror på vad det är för fläckar.

    Är det fett-häll på diskmedel direkt på fläcken, så kan du behandla den sen.

    Är det bär (jordgubbar, blåbär etc) så finns det ett fantastiskt bra knep. Pressa lite citron över fläcken. Vänta några minuter. Häll på kokanda vatten tex direkt från vattenkokaren. Fläcken förvinner direkt av sig själv.

    Andra svåra fläckar får du lättast bort med galltvål. Gnugga in ordentligt med galltvål i fläcken, låt ligga en tag eller till nästa dag. Skölj sen och skrapa ev lite med nageln.

    Jag gillar egentligen inte fläckborttagningsmedel för att det är inte så effektivt, men om du vill använda ändå så rekommenderar jag Grummes. Tänk på att helst lägga plagget i blöt i kallt vatten först, och sen i hett vatten med pulvret.

Svar på tråden har ni tips på fläckbortagning???