• Saltvatten

Fotkramper!!

Nån mer som ganska tidigt i sin graviditet fått fotkramper?

Jag är i v 5 (4+4) och har sista veckan haft en del kramper i fötterna. Har ganska lätt att få kramp annars också och då i fötterna och vaderna. Jag har ett relativt lågt HB och för dåliga järndepåer varav jag får lättare för kramp.

Men nån mer som tidigt fått dessa besvär?
    Jag brukar ta 1-2 msk kaviar så brukar det hjälpa lite för stunden. Men tar gärna emot fler tips.

• Svar på tråden Fotkramper!!
  • Themis

De som har problem med kramper pga hård träning, ansträngning i värme etc har tidigare fått rådet att äta mer livsmedel med magnesiumsalter. Det finns idag studier som säger att det inte hjälper men det är knappast skadligt att testa och det finns fortfarande rätt många personer som hävdar att de blir hjälpta av det:

Magnesium

Mandel (100 gram innehåller 93% av RDI)
    Cashewnötter (100 gram innehåller 87% av RDI)
    Pumpakärnor
    Solrosfrön (100 gram innehåller 118% av RDI) (Bra val om du är nötallergiker)
    Nypon (100 gram innehåller 80% av RDI)
    --
    Natrium/kalium-balansen är också viktig för kroppens nervfunktioner och en banan har perfekt avvägning mellan dem.
    --
    Här är en löparblogg där det står lite mer om "salt-myten", så var och en får tro som den vill...

hjarnfysik.blogspot.se/2013/08/tre-sega-myter.html

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Skutt

Jag har haft det i fötter och vader sen ca v 7... Sambon försöker massera vaderna varje dag samt sträcka ut vader och fötter. Det hjälper men tar inte bort allt. Gäller att inte sträcka på sig när man vaknar för du får jag kramp direkt. Är i v27 idag och har det fortfarande, hade det hela föra graviditeten. Grattis till den växande magen och lycka till:)

• Annelie 76

Jag tar magnesium mot myrkrypningar, har gjort i många år även innan jag blev gravid, och har nästan aldrig sendrag sedan dess.

Svar på tråden Fotkramper!!