• Akua

    Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!

    Jag ska börja mitt första jobb som sjuksköterska i sommar. Jag har tagit flera uppehåll pga depression och har inte varit i skolan på lång tid så därför är jag osäker kring hur det fungerar med allt... Jag kom precis på att sjuksköterskor har ju ett legitimations-kort...hur skaffar man ett sådant?? Det brukar ju användas för typ läkemedelsrummet exempelvis, men är det inte så att man alltid måste ha på sig det?! Hur skaffar jag det? Själva legitimationen har jag ju fått från socialstyrelsen...men det är ju bara ett A4-papper. Sedan ska jag jobba på en strokeavdelning, någon som gjort det och har lite råd? Det är både en akut- och rehab-del på avdelning.

  • Svar på tråden Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!
  • Akua
    Omorfia skrev 2014-06-14 18:51:39 följande:
    E-tjänstekortet är en giltig legitimationshandling - ett id-kort alltså. Det har inget med sjuksköterskelegitimationen att göra. Pappret du har fått är det enda beviset på din legitimation du får.

    Ok. Så E-tjänstekortet är det kortet som typ ser ut som en legitimation, en bild på sig själv personnummer och så?
  • Akua

    Jag tänkte också beställa ett par namnskyltar. Men vad är en ungefärlig storlek? Vad er din storlek på en sådan...ca?!

  • Akua
    Omorfia skrev 2014-06-14 19:10:08 följande:
    Nu har jag bara erfarenhet av Stockholms läns landsting, men numera tillhandahåller arbetsgivaren namnskyltar. Man får ha egna, men du ska ha arbetsgivarens namnskylt och en skylt som tydligt visar din yrkeskatergori (blå som det står sjuksköterska på) så vill du ha en egen utöver det så blir det lite trångt. Ring chefen och hör hur det är på just din arbetsplats. Det är ingen som förväntar sig att du har så t här fixat innan du börjar. Ta det lugnt

    Haha ok, tack så hemskt mycket. Då är jag helt lugn med legitimationen att jag menar samma sak som du förklarar och att det inte är något jag ska fixa i förväg. Angående namnskylt så har jag läst att inte alla arbetsplatser tillhandahåller sådant. Men jag ska fråga då. Tack för svar!
  • Akua
    Blåsippan84 skrev 2014-06-14 19:16:27 följande:
    I Östergötland har vi också e-tjänstekort som chefen hjälper en att fixa. Sen lägger chefen in behörigheten på den tex vilka dörrar du kan öppna och så vidare, då tex usk och sjukgymnaster inte kan öppna läkemedelsrummet med sina kort. Vilken slags arbetsplats ska du börja på! Kommer nog gå bra men första 6 mån är mkt nytt att lära sig. Men så känner jag oavsett om man sen byter arbetsplats sen då varje klinik med olika specialitéer tar tid att lära sig.

    Jag ska jobba på en strokeavdelning med både akutplatser och rehabplatser. Detta är bara över sommaren, ca två månader så jag kommer väl precis börja känna mig lite hemma på arbetsplatsen och i min roll som sjuksköterska när det är dags att sluta haha. Men det känns ändå skönt att äntligen börja jobba nu. Har ni sjuksköterskor några andra tips som man vill komma ihåg när man börjar. Några bra små lathundar som är bra att ha i fickan?
  • Akua
    Anonym (SSK LÄNGE) skrev 2014-06-14 23:18:50 följande:
    Hej! Jag har jobbat som ssk länge, över 10 år. Det som är bra att ha i fickan är pennor, miniräknare och en liten anteckningsbok. Anteckningsboken kan tex köpas på Åhlens. I den boken kan du anteckna allt som är relevant för din avdelning. Det kan tex vara antibiotikaspädningar och generella ordinationer. Nummer till jourläkare och sjukhusets larmteam.  Varför ska du sluta efter 2 mån?

    Ja precis, det har jag också tänkt! Miniräknare var bra ett du skrev, det hade jag glömt bort. Jag ska jobba i orten där mina föräldrar bor och vara hemma där över sommaren. Sen har jag tänkt att flytta tillbaka hem där jag bor nu :) därför blir det bara 2 månader som jag jobbar där. Tycker du att något annat kan vara bra att ha, lathund på GCS kanske eftersom jag ska vara på strokeavd...
  • Akua
    Omorfia skrev 2014-06-16 23:33:47 följande:
    Eftersom Ts stressar över saker hon tror att hon måste fixa innan hon börjar jobba ville jag poängtera att det inte behövs. I sak håller jag med dig.

    Tack båda ni!! Ja, jag stressar. Har var borta så länge från skolan och praktik pga depression och detta är mitt första jobb som ssk. Jag är livrädd för att göra fel...vilket jag säker timme göra. Är rädd för st jag inte ska se helheten..det där med att skiva in, behandling och att få ut pt från sjukhuset. Att ha en långsiktsplanering. Eller bara långsiktigt över dagen. På morgonen ge mediciner ok, men sen vid lunch...och först ronds med läkarna...vad ska jag ena fråga om, alla saker man redan ska ha svar på vid ronden, mediciner som man inte ska ge om bt är över X osv...usch, är jättenervös. Jag är säker. Mitt bemötande med pt för det har jag fått beröm för flera gånger både av pt och ssk men förutom det....
  • Akua

    Ursäkta alla felskrivningar och konstiga meningar, skriver från min iPad och kontrollerade inte innan jag tryckte på skicka. Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstådd iaf.

  • Akua

    Några sista råd till mig innan jag börjar mitt jobb som sjuksköterska.....om typ precis 12timmar???

    Något tips?? Något ni önskar att ni visste, tänkte på eller gjort då? :)

  • Akua
    Blåsippan84 skrev 2014-06-26 07:37:33 följande:

    Ta det lugnt. Ha ett papper där du skriver upp allt du ska göra och kan bocka av när det är klart och lika så fylla på när det kommer nya saker. Brukar ha ett annat papper för rond som man kan skriva upp det man vill ta upp. Dessa två papper brukar jag fylla på om jag jobbar kväll till dagen efter så man inte ligger på natten och grubblar över sådant man ej ska glömma. Sedan har jag självklart ett papper där alla namn anamnes och så vidare står på.

    Lycka till nu!!


    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 07:44:40 följande:

    Mitt tips skulle väl vara att inte ha för höga krav på dig själv. Se till att först och främst få rätt på detaljerna. Ge rätt medicin i rätt dos till rätt patient vid rätt tidpunkt i rätt kroppsdel Det är normalt att ha svårt att se helheten i situationer eller dagar när man är ny. Hur ska man kunna det när varje detalj kräver fullt fokus? Sen, när du börjar sköta vissa saker per automatik så öppnar du upp din hjärna för att se den större bilden. 

    Faktumet att du oroar dig för att göra fel och att du är självkritisk är en väldigt bra egenskap som sjuksköterska. Det är farligt med hybris när man har ansvar för andra människors liv! Lycka till! 


    TACK!!!!!
Svar på tråden Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!