• JA77

Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!

Akua skrev 2014-07-09 12:10:42 följande:

Alltså det går ok. Det är svårt för allt är så nytt och så även journalsystemet. Och jag tycker det är svårt att veta vad jag ska skriva i journalen. Att signera det jag skrivit är ju väldigt läskigt!!!!

En annan sak som är svår är att de i många avseenden inte gör på samma sätt som jag är van med...alltså när jag varit på praktik. Ett exempel är att nät en pt fått antibiotika så ska man spola med minst xxml nacl. Här tar de bara Max 5ml vatten (om det inte verkar vara stopp eller trögt såklart).

När jag tidigare har varit med och gett blod så ska man först snabbt låta blodet gå in för att se om det blir en allergisk reaktion och om inget hänt så sätter man dropptakten på normal sen. Och man är noga på att kolla pt. Här så sätter man "lagom fort" och går sedan bort på vårdplanering för en annan pt.

Halva sidan av korridoren är en strokeavd och andra sidan är en rehabavd för dessa och andra som behöver det typ någon som amputerat ett ben.

Det galna är nu att när jag skulle gå hem från arbetspassen så skulle det komma en pt från iva!!!! En som har track och fullt med slangar hit och dit. Den pt ska alltså till rehab.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra med tracken och alla slangar...vad jag ska hålla koll på och så. Man ska väl suga den men med hur mkt sug då?? Hur gör man ens det. Är det obehagligt för pt? Kan pt kvävas av sitt eget slem annars? Hut mkt slem och rossel är ok?

Du kan ju göra ett sk biologiskt förprov fastän ingen annan på avd inte gör det. Det är ju inte fel på något sätt. Kom bara ihåg att blod bör gå i en större infart (grön och större) för att kunna rinna in i rimlig tid. Ge heller inte blodet kallt!
  • JA77
    Akua skrev 2014-07-12 12:37:36 följande:

Ok, dropptakt då...

Om jag ska ge 100ml vätska (det är tillsatt 3flaskor torrampuller) och det ska ges på 30 min.

Blir det då ca 66dr per min?

Alltså

Volymx20 / 30 = 66,66...

Räknar jag rätt då?

Ja, ungefär en droppe i sekunden. 
    Akua skrev 2014-07-12 12:40:22 följande:

Hur mycket nacl brukar ni spola med efter antibiotika?

TACK för alls era svar och tips och hjälp!!!

Jag har ingen ssk i släkten så jag har ingen som kan svara på alla mina frågor när jag kommit hem från jobbet.

Jag är narkos-ssk. Det blir som det blir när jag drar upp ur 10 ml-ampuller; ibland 3 ml, ibland 5 ml... Det är nog ingen exakt mängd. Om jag har ett dropp som går spolar jag med droppet. 
Svar på tråden Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!