Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!

Akua skrev 2014-07-12 00:39:59 följande:

Jag har också svårt att få till en helhetsbild och helhetstänk för patienterna över dagen och mer långsiktigt. Kl.8 är det medicin och kl12... Och däremellan rond och hjälpa någon patient att tvättas i sängen. Sen ska två epikriser börja skrivas. Men allt annat, typ har patienten duschat, skött magen, hur är det med handen idag, kan patienten gå på toa själv, hur var egentligen talet på hon på K:1, hur ska patienten komma hem...ringa efter transport?, någon pvk som ska bytas, hur ligger bt och puls idag på X?...allt sådant kommer jag liksom inte på. Och jag blir så fruktansvärt frustrerad över det. Det känns ofta som att jag går i trög tjära när jag går i korridorerna för det känns som att min hjärna fungerar så. Och sen att jag typ har ångest över att skriva i journalerna gör ju det hela inte bättre. Då skjuter jag ju upp på skrivandet och det blir väldigt stressigt helt plötsligt med att försöka hinna med det och 14-medicinen och ge rapport för em och typ annat pappersarbete som jag inte riktigt förstår vad jag ska göra med men hade tänkt att klura ut på em när det blivit lite lugnare (?)....pju!

Blodtryck kan du delegera till usk. Om de skött magen, duschat, klarar av att gå på toalett själv etc är också sådant usk oftast vet. De kanske även vet hur patienterna vill komma hem, annars är det bara för sig att fråga.

Om du har en liten stund över är det jättepraktiskt att gå och spola pvk på de patienter du har. Eller så gör du det på morgonen när ni har halsar på alla. Det är smart att alltid ha NaCl, sprutor och korkar i fickan för att man då kan spola igenom snabbt.
  • Sweet Sofia
    Akua skrev 2014-07-12 12:40:22 följande:

Hur mycket nacl brukar ni spola med efter antibiotika?

TACK för alls era svar och tips och hjälp!!!

Jag har ingen ssk i släkten så jag har ingen som kan svara på alla mina frågor när jag kommit hem från jobbet.

10 eller 20 ml, beror på om det är pvk, hickan eller cvk. Där jag jobbar (hemsjukvården) har vi bara hickan kan era och då spolar vi 20 ml Nacl före och efter infusjonen.
  • Sweet Sofia
    Flizus skrev 2014-07-12 12:48:30 följande:

Vad är hickan?

Hickmankateter. Typ cvk men med bara en slang.
  • Sweet Sofia
    Anonym (SSK LÄNGE) skrev 2014-08-29 14:02:10 följande:

Ja, ska du bara ha det som intyg att du jobbat så är det ju ok. Trodde du skulle söka nytt jobb. Det är alltid bra med skriftliga omdömen. 

Har du bara jobbat denna sommar och då 60%? För många vidareutbildningar krävs 1 år motsvarande heltid. 

6 månaders heltid brukar det oftast vara (inte hellet alltid är ett krav)
  • Sweet Sofia
    Anonym (SSK LÄNGE) skrev 2014-08-30 09:42:44 följande:

Hur vet du det? Man ska ju alltid vara noggrann. I Sthlm har du ju istället mer att välja på. Jag jobbar här. Nej så är det inte. Läs på spec. utbildningarnas hemsidor! 

Jo många har det som krav. Finns dock de skolor som kräver mer. Jag hade jobbat heltid 6 månader och var behörig och kom in på BM förra året....
  • Sweet Sofia
    Akua skrev 2014-08-30 12:43:37 följande:
    Jag har gjort all min praktik i Stockholm och jag tycker det skiljer sig mot där jag jobbat nu. Sen bygger jag ju upp luftslott av rädsla också, det vet jag. Men jag tycker ändå att set är skillnad.
    Sweet Sofia skrev 2014-08-30 11:15:16 följande:

Jo många har det som krav. Finns dock de skolor som kräver mer. Jag hade jobbat heltid 6 månader och var behörig och kom in på BM förra året....

Kom du in på barnmorskeutbildning efter endast 6 månaders yrkeserfarenhet? Vill du berätta vilken skola det var?

Trodde de flesta hade att man var tvungen att jobba ett år och att urvalet dessutom var hur många år man jobbat....vilket resulterar i några års ansökan innan man skulle komma in.
    Självklart, ju mer man jobbat och ju mera høgskolepoäng man har ju lättare är det att komma in....
    Anonym (ssk) skrev 2014-08-30 14:07:25 följande:
    Ja, jag kom in på BM med bara 6 månaders erfarenhet och inte heller så mycket høgskolepoæng. Var i Gøteborg. Valde dock att tacka nej, eftersom det inte gick læsa på distans och eftersom jag bor i Norge.

Varfør blev jag anonym helt pløtsligt?!
  • Sweet Sofia
    Akua skrev 2014-08-30 21:34:04 följande:

Men alla ni sjuksköterskor!!

Vad ska jag nu be om från enhetschefen??

Jag har bett om ett intyg att jag har jobbat där.

Något annat???

Detta var mitt första jobb som sjuksköterska så jag vet inte vad jag behöver eller vad som kan vara bra!

Tjänstgöringsintyg, referenser och ev ett skriftligt omdöme. Referenser behöver inte vara från enhetschefen utan kan vara från kollegor.

En fråga bara; varför får du inte fortsatt anställning? Eller vill du inte ha det?
  • Sweet Sofia
    Akua skrev 2014-08-30 21:59:31 följande:

Skriftligt omdöme, är det enhetschefen som skriver det då? Det var hon som anställde mig.

Ja. Det är ju hon som är din chef.
  • Sweet Sofia
    Anonym (SSK LÄNGE) skrev 2014-08-31 02:59:54 följande:

Såklart. Som alltid. Skål juice!

Ursäkta?
  • Sweet Sofia
    Anonym (just de) skrev 2014-08-31 15:17:41 följande:

Ja tänk att det ALLTID är så speciellt när hon är i farten. 1 år krävs för att komma in i Göteborg. Undrar vad hon har för förklaring till att just HON kom in. Dyslexin kanske. Har det ju varit förr

Verkar inte vara ett år i Göteborg. Hade det varit ett år hade jag inte ens varit behörig. Dyslexi har jag inte. Hade behörigheten och kom in, konstigare än så är det inte. Nu tackade jag nej eftersom jag dels bor i Norge (svårt att läsa på campus i Göteborg) och dels Kim på att det inte är vill jobba med. Ändrade mig helt och har nu läst en vecka till kreftsykepleier i Norge.
  • Sweet Sofia
    Anonym (just de) skrev 2014-08-31 15:58:56 följande:

Bara att läsa innantill. 1 år!!! Troligen hittar du på!

Då gjorde väl antagningen fel. Eller så ska man ha ett år vid programstart...
  • Sweet Sofia
    Akua skrev 2014-08-31 20:17:54 följande:

Tack för jättebra svar!!!!!

Jag jobbade ju "bara" 60% och sjuksköterskan som jag jobbade ganska ofta med och som jag gillade, känner jag mig iaf osäker på att ha som referens. Hon är väldigt frispråkig och tänker inte alltid till före hehe...

Pga att jag jag inte jobbade heltid och att jag inte alltid jobbade tillsammans med en sjuksköterska (ofta ibland bara med en undersköterska) så är jag lite osäker på vem som ska vara referens.

En sjukgymnast som ibland jobbade på min avd är bekant med min familj...jag skulle säkert kunna be henne hehe.

Jag kanske kan be en underläkare som referens också.

Men jag tycker det är så svårt...de kanske tyckte att jag var värdelös. Tog inga egna beslut utan gick alltid och frågade....de kanske tyckte att jag var så. Trevlig var och är jag ju, men såklart osäker eftersom det var mitt första jobb. Tänk om de bara tyckte att jag var osäker och inte tog egna beslut eller vågade stå på egna ben.

Chefen min sa att hon inte brukade skriva omdömen så ofta och iaf inte på sommarjobb... Men då ber kag om det iaf.

Första sjukskötersejobbet man har då frågar man mycket. Alla gör det. Man är helt ny och kan inte allt.
  • Sweet Sofia

.

Akua skrev 2014-08-31 20:22:41 följande:

Ett års yrkeslivserfarenhet vid kursstart är det som krävs!

Så du måste ha jobbat minst ett år för att få börja. Men sen kan du ju ha sökt när du enbart jobbat ett halvår men att du skulle ha jobbat ett år när du börjat utbildningen.

Hade jobbat 9 månader heltid när jag skulle startat. Nu valde jag att tacka nej pga jag inte bor i sverige sverige det hade blivit för jobbigt att bli Norge och studera i Sverige eftersom det inte var distans.
Svar på tråden Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!