Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!
Jag har också svårt att få till en helhetsbild och helhetstänk för patienterna över dagen och mer långsiktigt. Kl.8 är det medicin och kl12... Och däremellan rond och hjälpa någon patient att tvättas i sängen. Sen ska två epikriser börja skrivas. Men allt annat, typ har patienten duschat, skött magen, hur är det med handen idag, kan patienten gå på toa själv, hur var egentligen talet på hon på K:1, hur ska patienten komma hem...ringa efter transport?, någon pvk som ska bytas, hur ligger bt och puls idag på X?...allt sådant kommer jag liksom inte på. Och jag blir så fruktansvärt frustrerad över det. Det känns ofta som att jag går i trög tjära när jag går i korridorerna för det känns som att min hjärna fungerar så. Och sen att jag typ har ångest över att skriva i journalerna gör ju det hela inte bättre. Då skjuter jag ju upp på skrivandet och det blir väldigt stressigt helt plötsligt med att försöka hinna med det och 14-medicinen och ge rapport för em och typ annat pappersarbete som jag inte riktigt förstår vad jag ska göra med men hade tänkt att klura ut på em när det blivit lite lugnare (?)....pju!
Om du har en liten stund över är det jättepraktiskt att gå och spola pvk på de patienter du har. Eller så gör du det på morgonen när ni har halsar på alla. Det är smart att alltid ha NaCl, sprutor och korkar i fickan för att man då kan spola igenom snabbt.