• solstråle88

Gluten/laktosintolerans?

Jag tycker att min sons mage är väldigt uppsvälld. Jag hade en bra bild som visar detta men kan inte ladda upp den.
    Har pratat med Bvc som inte tyckte det "va så farligt". Magen sväller vanligtvis efter måltid och när vi va där va den ganska normal eftersom har inte hade ätit precis innan.
    Vi fick provtagning för gluten/celiaki, här gjordes enbart blodprov i fingret. Svaren var negativa och här har det stannat av.
    Tydligen görs inga prover för laktosintolerans? Men om jag förstod det rätt så är symptomen på detta detsamma som celiaki fast lite lindrigare?

Tycker dessutom Elmer har stannat upp i sin viktuppgång (han är 19 månader nu). Dessutom har han drabbats lätt av infektioner den sista tiden. Feber som kommer och går utan andra symptom.
    Han har även i samband med detta fått lite torra fläckar i ansiktet som skulle kunna vara någon form av eksem.
    Ge mej råd; vad ska jag göra? Kan det vara något som "inte stämmer"?

• Svar på tråden Gluten/laktosintolerans?
  • Malla1

Begär att få testa för mjölkprotein! Det kan ge eksem, främst på kinderna

• Minoue

Angående din svullna mage.. Så hade jag det i många år innan det utvecklades till laktosintolerans. Prova äta laktosfritt i en-två veckor. Ofta märker man skillnad direkt. Men om det enbart är svullen mage som besvärar dig, så är det isf ingen intolerans utan snarare överkänslighet

Ny namn is CrazyPaws
  • Minoue

Oj sonens. Får läsa bättre!

Ny namn is CrazyPaws
  • solstråle88

Tack för era svar! Är orolig för sonen nu när jag inser att han har gått ner ca 1 kg på 1,5 månad :(
    Vet inte vilken tråd jag ska börja dra i. Får ju börja i någon ände. Vårdcentralen hade ingen tid i sommar :(

• Backpacker
    solstråle88 skrev 2014-06-18 10:55:35 följande:

Tack för era svar! Är orolig för sonen nu när jag inser att han har gått ner ca 1 kg på 1,5 månad :(
    Vet inte vilken tråd jag ska börja dra i. Får ju börja i någon ände. Vårdcentralen hade ingen tid i sommar :(

Alltså ditt "problem" har en väldigt enkel lösning:
    Ge ditt barn laktosfria, mjölkfria och glutenfria produkter i några veckor och se om saker och ting blir bättre.
    Du kanske inte ska byta ut allt på en gång (då kan det ju vara svårt att veta vad det är han reagerat på tidigare).

Börja förslagsvis med laktos.
    Sedan mjölk.
    Sedan gluten.
  • liol1973

Viktnedgång och eksem låter mycket mer som mjölkproteinallergi än både celialki och laktos. Laktosintollerans leder "bara" till "ont i magen" men inte till viktnedgång (annat än att man kanske äter sämre om man får ont i magen). Laktosintolerans är dock extremt ovanligt hos barn under 3, de visar sig i regel efter 5 års ålder. Varken gluten eller laktos ger eksem. Har ni fått ett negativt prov på gluten skulle jag satsa på helt mjölkfritt och se om det blir bättre. Mjölkproteinallergi diagnostiseras genom uteslutning och provokation, dvs helt mjölkfritt till symptomen är borta och sedan prova försiktigt med mjölk igen och se om symptomen kommer tillbaka. Det finns tyvärr inga tillförlitliga "lätta" prov att ta för att få svar, utan man måste göra jobbet själv.

Mjölkfritt innebär att alla produkter med mjölk i sig måste uteslutas, laktosfritt hjälper inte då dem produkterna fortfarande innehåller proteinet. Lycka till!

• Malla1

Man ska aldrig utesluta gluten innan man gjort en utredning (om man tänkt att göra en utredning alltså) jag tror mer på mjölkprotein

Svar på tråden Gluten/laktosintolerans?