• Gaytjej

Önskar tips på kapitelbok för ålder 4+

Letar efter en kapitelbok med eller utan illustrationer som passar för de mindre barnen (ca 4-5-6 år).

Sonen älskar "Ville och Vilda Kanin"-boken och något i stil med den hade suttit fint! Jag gillar den också; språket är beskrivande och rikt, illustrationerna är enkla och tar inte över och kapitlen är lagom långa.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 23:49
    PS Det handlar alltså om kapitelböcker för högläsning, inte läsa-själv-i-början-böcker (som kanske har kortare meningar och så).
  • Svar på tråden Önskar tips på kapitelbok för ålder 4+
  • Amanda84

Utan att ha läst Ville och Vilda kanin, så kommer jag rent spontant att tänka på kapitelboken Lillebror och Nalle av Jujja Wieslander. Nu var det ett tag sedan jag läste kapitelböcker för 4-åringar men jag skall fundera ett tag och be att få återkomma.

• Amanda84

Håkan Bråkan
    Hokus Pokus Alfons Åberg
    Gummi-Tarzan
    Mamma Mu (samlingsvolymen med lite längre berättelser)

• Akua

De absolut bästa böckerna jag kan tänka mig är "Lillebror och nalle" och "Lillebror och Billan". Mamma hade högläsning för mig när jag var liten och vi tog ett kapitel varje kväll. Helt ljuvliga böcker! Samma författare som skrivit mamma mu. Och varje kapitel avslutas med att de går och lägger sig :) Så mysiga små berättelser i varje kapitel! Ibland om att lillebror klättrar i träd (lite läskigt) och ibland att han säger "bajsmacka" (sjukt roligt för ett barn i den åldern)! Det är några bilder, men det är en högläsningsbok och tänkt att fantasierna ska flöda fritt! Du måste bara prova att läsa dessa ljuvliga böcker för din son!!

• Vinterankan

Min femåring älskar LasseMajas detektivbyrå och har gjort det i ungefär ett år. I början så fick man förklara lite hur Lasse och Maja kom på sina slutsatser men nu så hänger hon med på allt.

• Trissvinnaren

"Sockerbullen på kruskakullen" av Carin och Stina Wirsén är en fröjd att läsa högt, massor av underbara ord och en fantastisk saga. 

Mio min Mio har jag läst när mina barn varit i fyraårsåldern, också en vacker saga med rikt språk. Att det är Astrid Lindgren som skrivit behöver kanske inte tilläggas.

• fluu

* Kråkans otroliga liftarsemester
    * Mamma mu & kråkan och Mamma mu klättrar i träd.
    * Barnen på Björkelunda gård.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan

Böckerna om Sandvargen av Åsa Lind. 
    Konstiga djur av Lotta Olsson.
    Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson.
    Snorre säl av Frithiof Saelen.

• mammaSöt

Vitnos böckerna såklart!!!! Lätta och spännande! Hästar och djur i skogen. Fina bilder och lagom långa kapitel!

Svar på tråden Önskar tips på kapitelbok för ålder 4+