Hur bryter man sonens spelberoende??
Min son har Adhd, är 13 år. Vi, hans föräldrar har nyligen separerat, vilket bröt upp hans invanda mönster i vardagen rätt så rejält. Han har alltid spelat, men pga omständigheterna har spelet troligen blivit en värld att fly in i.
Nu är det sommarlov. Vi har nytt boende, nytt liv, jag vill få in nya, bättre regler och rutiner. Såna som är bra för honom. Hur gör jag? Han bor växelvis, och när han är hos mig vill jag ha ordning, även när jag jobbar och han är hemma. Nu bor vi längre ifrån hans kompisar, vilket gör att han blir sittande framför spelet mycket mer, det finns inget att göra. Och han VILL INTE göra något. Han är sur, elak mot folk, svär och beter sig på ett minst sagt otrevligt sätt. Syskonen har tröttnat, jag har tröttnat och släkt och vänner med. Jag vet att han måste få fokus på annat, men det är just det, hur och vad gör man?
Dessvärre kommer jag inte att ha semester i år, men han ska åka och besöka några släktingar iaf. Och jag jobbar kortare dagar när jag har honom hos mig.
Jag behöver tips!