• liten2014

häva bilköp! hjälp fort!!!!

Köpte en bil privat för 30 000kr. Hade med mig polare och vi kolla igenom bilen och den verka bra. Vi skrev papper och jag betalde den. Några dagar senare när jag får registreringsbevis från transportstyrelsen så finns det med en lapp där det står att jag inte får köra med bilen för att det finns en obetald skatt på bilen. Jaha tänker jag och ringer transportstyrelsen för att höra hur jag ska göra....

Har pratat med den förra ägaren och han har sagt att det måste ha blivit ett missförstånd med transportstyrelsen eftersom han betalt skatten. Jag frågade om han kunde betala för annars skulle ärendet gå till kronofogden vilket det nu har gjort. Han har fortfarande inte betalt den jäkla skatten. Han svarar inte när jag försöker kontakta honom....

Saken är den också att i annonsen, som jag sparat på datorn, så har han skrivit att bilen är skattad och besiktigad till årets slut. Detta stämmer inte! Dessutom skulle han hålla försäkringen på den till en viss dag eftersom jag skulle byta till ett annat försäkringsbolag veckan därpå, det sa han var okej men senare visade det sig att den inte varit försäkrad eftersom jag fick betala in en summa pengar för att den varit oförsäkrad.

Kan jag häva mitt köp, jag kommer ju aldrig kunna köra bilen eftersom han inte betalar skatten.... Enligt konsumentköplagen eller liknande? Vad hade ni gjort? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden häva bilköp! hjälp fort!!!!
  • liten2014

Måste gå att häva ändå`? Med hjälp av advokat mm....

• liten2014

Jag tänker inte betala skatten utan jag ska ha mina 30k tillbaka!

• liten2014

Har papper från transportstyrelsen angående skatten, allt är sparat!

• liten2014
    Onormalin160 skrev 2014-06-16 13:25:38 följande:

Försäkringen är du som ny ägare skyldig att teckna. Försäkringen upphör automatiskt vid ett ägarbyte.

Jo förstått detta

Stora problemet är skatten!!!!!!
  • liten2014
    Erki skrev 2014-06-16 13:28:32 följande:

Jag tror tyvärr att du som köpare är skyldig att kolla upp skatten. Det är så enkelt gjort.

Jag kollade upp den via transportstyrelsens app. Stod att den var betald?
  • liten2014
    AnnaSthlm skrev 2014-06-16 15:30:31 följande:

Vad är skattebeloppet på?

Lite över 2000kr
  • liten2014
    FruOMor skrev 2014-06-16 22:15:32 följande:

Jag köpte min nya bil från bilfirma för 3 mån sen och iom att den varit anställd så var den inte skattad vilket han sa att den var så jag fick skatte summan till mig och transportstyrelsen sa att det hör till nye ägaren att betala så jag fick gott betala den..

Finns det en tidigare

skatteskuld på bilen så är det den gamla ägaren som ska betala!!!
  • liten2014
    hansine skrev 2014-06-16 23:16:59 följande:
    Självfallet kan du skicka dit din också så snart han inte har betalat.
    Min vad?
  • liten2014

Har hävt köpet i veckan! Tack för svar

Svar på tråden häva bilköp! hjälp fort!!!!