• Momarorie

    Beroende av coca cola. Era bästa tips för att sluta.

    Denna tråd kan för vissa tolkas som ett skämt men jag är allvarlig.

    Jag är väldigt beroende av Coca cola och behöver era bästa tips för att sluta och bli av med mitt beroende.


  • Svar på tråden Beroende av coca cola. Era bästa tips för att sluta.
  • stjärne

    Smaksätt vatten med t.ex. citron eller gurka. Är det kolsyran du vill åt så införskaffa en sån där kolsyremaskin, sodastream (eller vad det nu heter) :)

  • annaba

    Pratar generellt ur perspektivet avvänjning/begränsning av något:

    1) Minska intaget sakta över tiden. Dricker du 2 liter idag, ta bort 2 dl i veckan (10%) så att kroppen sakta vänjer sig av med koffeinet och sockret. Häll bort den mängden du inte ska dricka direkt när du öppnar flaskan så att du inte tänker att du ska slänga slatten som är kvar (den kommer du att dricka upp istället).

    2) Handla inte större mängder än vad du planerar att dricka under dagen. Finns det inte hemma kan du inte konsumera det.

    3) Titta på din egen konsumtion. Finns det situationer där du dricker mer än annars - tittar på TV? tillsammans med snacks? fika med kompisarna? till mat? Försök identifiera dem så att du är medveten om dem och aktivt kan välja någon annat istället för Cola de gångerna

  • Momarorie
    stjärne skrev 2014-06-16 12:25:45 följande:
    Smaksätt vatten med t.ex. citron eller gurka. Är det kolsyran du vill åt så införskaffa en sån där kolsyremaskin, sodastream (eller vad det nu heter) :)
    Tack för tipsen.
    annaba skrev 2014-06-16 12:26:02 följande:
    Pratar generellt ur perspektivet avvänjning/begränsning av något:

    1) Minska intaget sakta över tiden. Dricker du 2 liter idag, ta bort 2 dl i veckan (10%) så att kroppen sakta vänjer sig av med koffeinet och sockret. Häll bort den mängden du inte ska dricka direkt när du öppnar flaskan så att du inte tänker att du ska slänga slatten som är kvar (den kommer du att dricka upp istället).

    2) Handla inte större mängder än vad du planerar att dricka under dagen. Finns det inte hemma kan du inte konsumera det.

    3) Titta på din egen konsumtion. Finns det situationer där du dricker mer än annars - tittar på TV? tillsammans med snacks? fika med kompisarna? till mat? Försök identifiera dem så att du är medveten om dem och aktivt kan välja någon annat istället för Cola de gångerna
    Tack för alla bra tips. Jag skall sätta mig och fundera över hur jag konsumerar cola.

    Hur kommer man från suget?
  • Lejonpojken

    Jag tror du ska kolla upp hur man slutar med andra droger och välja en strategi som passar dig. Viktigast av allt är att du är motiverad att sluta och kan få stöd för ditt missbruk. Är det sockerberoende du är, kanske du ska se över hela din kosthållning, det blir ju inte bättre om du börjar dricka Fanta eller käka smågodis istället för CC.

  • Sansa Snark

    Oh, jag var fruktansvärt cola-beroende i slutet av tonåren! Det som hjälpte för mig var att aldrig aldrig aldrig dricka cola som törstsläckare. Istället hade jag alltid citronvatten eller liknande i kylskåpet. Och absolut ingen cola!

    Om det känns som ett för stort steg, testa att ransonera, exempelvis till x burkar i veckan.

    Koffeinet fick jag genom att dra upp på kaffet. Inte heller jättenyttigt, men det är helt enkelt omöjligt att få i sig sådana mängder som man kan med cola.

  • annaba

    Suget får du leva med i början, det är en kamp som alla går igenom för att ta sig bort från ett beroende. Det minskar över tiden tack och lov, första tiden är värst. Och även när det är som värst så brukar det dämpas efter en stund om du gör något annat.

    Hitta något som du gillar och kan göra istället när det blir som värst. Surfa på nätet. Arbeta med händerna. Prata med en kompis i telefon. Gå ut och promenera. Eller något annat som funkar för dig och som inte leder dig in mer på tanken att du vill ha Cola.

  • Mamori

    Det är både ett psykiskt och ett fysiskt beroende. Ta ett åt gången. Byt ut colan mot kaffe eller trocadero som också innehåller koffein, när du vant dig av vid just cola så går det lättare att sluta med det nya om du vill det. Det är också bra att byta miljö medan du gör det. Och att få äta något annat onyttigt samtidigt.

  • Tonårsmamman1
    Momarorie skrev 2014-06-16 12:28:53 följande:
    Tack för tipsen.

    Tack för alla bra tips. Jag skall sätta mig och fundera över hur jag konsumerar cola.

    Hur kommer man från suget?
    Sockersuget minskar om du drar ner på kolhydrater överlag, fungerar jättebra för mig.
Svar på tråden Beroende av coca cola. Era bästa tips för att sluta.