• hösttussilago

    vårdnadsbidrag, boende utomlands?

    Är det någon som har bott utomlands (åtminstone för en period) och samtidigt fått vårdnadsbidrag för sitt barn?
    Jag pratade just med vår kommun och de var väldigt osäkra på hur de ska tänka om detta.

    Vi kommer att vara anställda av ett svenskt företag, men med utlandstjänst stor del av året. Vi kommer dock fortsätta att vara folkbokförda i Sverige och vårt barn kommer inta ha ngn svensk barnomsorg. Troligen kommer vi att vara i Sverige runt 2 månader varje år, ibland mer.

    Vore tacksam för andras erfarenheter, då jag inte hittar ngn information på nätet.

  • Svar på tråden vårdnadsbidrag, boende utomlands?
  • missan75
    hösttussilago skrev 2014-06-16 15:16:12 följande:
    Är det någon som har bott utomlands (åtminstone för en period) och samtidigt fått vårdnadsbidrag för sitt barn?
    Jag pratade just med vår kommun och de var väldigt osäkra på hur de ska tänka om detta.

    Vi kommer att vara anställda av ett svenskt företag, men med utlandstjänst stor del av året. Vi kommer dock fortsätta att vara folkbokförda i Sverige och vårt barn kommer inta ha ngn svensk barnomsorg. Troligen kommer vi att vara i Sverige runt 2 månader varje år, ibland mer.

    Vore tacksam för andras erfarenheter, då jag inte hittar ngn information på nätet.

    Jag tror det beror på hur anställningen ser ut. Sedan tror jag du ska ringa Försäkringskassan och inte till kommunen för att få rätt svar.
  • hösttussilago
    missan75 skrev 2014-06-16 16:12:57 följande:

    Jag tror det beror på hur anställningen ser ut. Sedan tror jag du ska ringa Försäkringskassan och inte till kommunen för att få rätt svar.
    Tack!
    Aha, jag trodde att kommunen var ansvariga för dessa beslut?
  • ymmmi

    Åhh vart ska ni jobba? Vill också bo utomlands och jobba åt en svenskt företag. Men har aldrig hittat någon.
    Kan du kanske tipsa mig?

  • missan75
    ymmmi skrev 2014-06-16 16:36:10 följande:

    Åhh vart ska ni jobba? Vill också bo utomlands och jobba åt en svenskt företag. Men har aldrig hittat någon.
    Kan du kanske tipsa mig?


    Oftast är det nog så att man jobbar på ett företag i Sverige som sedan erbjuder en placering i ett annat land. Det brukar handla om kontrakt på 2-3 år.
  • Alexi
    missan75 skrev 2014-06-16 16:12:57 följande:

    Jag tror det beror på hur anställningen ser ut. Sedan tror jag du ska ringa Försäkringskassan och inte till kommunen för att få rätt svar.
    Eftersom det är kommunen som beslutar om och betalar ut vårdnadsbidrag är det ju absolut kommunen hon ska ringa.
Svar på tråden vårdnadsbidrag, boende utomlands?