• Bemsan

Jord till rabatterna

Hej!
    Har precis flyttat till lägenhet med en liten trädgård. trädgård är det ju iof lite fel att kalla det eftersom den förre ägaren låtit allt växa fritt i flera år.
    Håller på försöker fixa till rabatterna, där är nästan ingen jord kvar, så vad ska man ha för jord där? ekonomin är inte den bästa efter flytt så skulle gärna vilja hitta nåt billigt?

• Svar på tråden Jord till rabatterna
  • Excentriskan

Köp inte Plant-jord (4 för 100kr). Den är väldigt näringsfattig. Köp hellre Planterings-jord, den är för rabatter/bänkar. Men på våren innan tjälen gått ur kan den behöva tilläggsgödslas med naturgödsel. Lägg bara ett lager på och låt de dra ned. "Grepa sen om jorden när det blivit varmare (innan plantering).

Har du tänkt ha perenner i bänken så använd aldrig blåkorn eller annan konstgödsel eftersom det dränerar jorden på dess naturliga näring.

Vill du dryga ut jorden så kan man köpa en stor 120 liters säck med mull. Den innerhåller både näring samt luckrar upp jorden och håller den fuktig längre.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Excentriskan

Behöver du mycket jord så är det billigast med ett släpvagnslass från någon som säljer jord, men det är svårt att avgöra vilken sådan jord som är mest lämplig. Soptipparna säljer ibland kompostjord, den brukar vara väl testad och innehålla näring enl krav. Men köp aldrig matjord till blombänkar, den är för sandig och lämpar sig mer för potatis och morötter.

• Bemsan

Jag hade tänkt ha lite perenner och buskar.. hittade blomjord, 40L för 20 kr. är det samma som plantjord?

• LillaPinnen
    Bemsan skrev 2014-06-16 18:06:43 följande:
    Hej!
    Har precis flyttat till lägenhet med en liten trädgård. trädgård är det ju iof lite fel att kalla det eftersom den förre ägaren låtit allt växa fritt i flera år.
    Håller på försöker fixa till rabatterna, där är nästan ingen jord kvar, så vad ska man ha för jord där? ekonomin är inte den bästa efter flytt så skulle gärna vilja hitta nåt billigt?

Jag är ruggigt nyfiken på följande:

Är det en BR eller HR?
    Är det i ett flerfamiljshus (minst tre våningar), eller radhus?
    Hur stor är trädgården?

• Bemsan
    LillaPinnen skrev 2014-06-16 19:56:33 följande:

Jag är ruggigt nyfiken på följande:

Är det en BR eller HR?
    Är det i ett flerfamiljshus (minst tre våningar), eller radhus?
    Hur stor är trädgården?

Det är en HR, det är typ radhus fast med två våningar. så lägenheter både uppe å nere..
    den är väl kanske en 30 kvm.. (jag är usel på ögonmått ;))
  • LillaPinnen
    Bemsan skrev 2014-06-16 20:02:59 följande:
    Det är en HR, det är typ radhus fast med två våningar. så lägenheter både uppe å nere..
    den är väl kanske en 30 kvm.. (jag är usel på ögonmått ;))
    Okej, vilken lyx med trädgård till en HR! :)
    30 kvm är klockrent. Mer behövs inte. Man kan göra mycket på en sådan yta.
    Ta gärna en bild och lägg upp. Har du bara jord? Eller gräs? Altan? Sten? Rabatter? Solläge?
  • Excentriskan
    Bemsan skrev 2014-06-16 19:24:22 följande:
    Jag hade tänkt ha lite perenner och buskar.. hittade blomjord, 40L för 20 kr. är det samma som plantjord?

Jo det är nog med säkerhet Plantjord när den är så billig. Man får det man betalar för när det gäller jord tyvärr. Planteringsjord brukar de ha 2 st för 100 eller en för 70 kr typ. Sen finns P-jord med en älg på som är bäst, fast då kostar den 90 kr för en säck.

Finns även perennjord av älgjorden som är speciellt för just det. Skulle köpa den sist till mitt perenn land men då var den slut, och de rekomenderade då planteringsjorden som ersättning, men sa även det om naturgödsel som bra komplement i den jorden.

Plantjord är bra när man ska så frön för den är "mild" mot frön, men så fort de vuxit för att planteras om så rekomenderas bättre jord, annars blir plantorna ljusgröna och lite förkrymta har jag märkt..
  • Dexter dot com

Jordförbättra med kogödsel eller naturgödsel på påse, brukar finnas 5 st för en hundralapp på tex Bauhaus.

Svar på tråden Jord till rabatterna